گزارش نقض حقوق زنان در اردیبهشت 1401

گزارش آماری نقض حقوق زنان، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱
لیدااسدی‌فر،سپیده عشقی،شهلاشاهسونی
آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از 81 خبر که در طول ماه اردیبهشت ۱۴۰1 تهیه شده است.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.
آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در اردیبهشت‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مرضیه مهدیه،شهلا شاهسونی،فرشته امیراحمدی،معین محسن‌زاده،سپیده عشقی،شراره هادی‌زاده رییسی،ریحانه فکری،آیلار اسماعیلی،لیدا اسدی‌فر،مینا آقابیگی،سید علیرضا امامی،شهین‌تاج فتح‌زاده،مرجان شریفی‌تبار،سمانه بیرجندی،سعید پورمند می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
https://zanan.bashariyat.org
ردیف موضوع فروردین اردیبهشت
1 خشونت خانوادگی 3 6
2 اخبارعمومی 29 19
3 خودکشی 2 4
4 بازداشت 11 20
5 احضار به دادگاه 2 2
6 احکام صادرشده توسط دادگاه 3 7
7 زندانیان 17 20
8 احضاروبازجویی 0 2
9 اعدام 0 1
جمع ۶7 81
خشونت خانوادگی.
شلیک مرگبار داماد یاسوجی به عروس 16 ساله
پسر عاشق پیشه یاسوجی به نام موسی که بر سر مسائلی با نامزد 16 ساله اش اختلاف داشت سرانجام ساعت حدود ۱۱ شب صدای شلیک های مرگبار در روستای قلعه دختر یاسوج خبر از قتل دختر 16 ساله به نام شیوا داد.نامزد شیوا به نام موسی بعد از به قتل رساندن او، با همان اسلحه ای که در دست داشت به سر خودش نیز شلیک کرد و به زندگی اش پایان داد. ( رکنا ، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
ضرب و شتم شدید زن جوان توسط همسرش در مشهد
زنی ۲۷ ساله در مشهد که پس از ۱۰ روز از کما بیرون آمده بود، پس از شکایت از همسرش به کارشناس اجتماعی کلانتری طبرسی شمالی مشهد گفت: ۱۵ ساله بودم که به عقد «پژمان» درآمدم. او ۱۷ سال بیشتر نداشت و هنوز خدمت سربازی هم نرفته بود، اما خانواده اش در محله ما زندگی می کردند و من هم گاهی او را در کوچه و خیابان می دیدم. پژمان ادعا می کرد عاشق من شده است به همین دلیل هم لبخندهایش را با لبخند پاسخ می دادم و گاهی چند کلمه ای با ترس و لرز و پنهانی با او سخن می گفتم……( هرانا ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)

مردی در شهرستان باروق به اتهام قتل ۴ تن از جمله همسر و دخترش بازداشت شد
مردی در شهرستان باروق واقع در استان آذربایجان غربی که متهم است همسر، کودک ۱۱ ساله خود و مادر همسرش (خانواده قهوه چیان) و زن دیگری به نام مهناز ابراهیمی که در همسایگی این خانواده زندگی می کرده را به قتل رسانده است. وی همچنین متهم است پسر خانم ابراهیمی را با ضربات چاقو به شدت مجروح کرده است. این متهم ۴۰ ساله به شیشه اعتیاد دارد و ساعاتی پس از وقوع حادثه بازداشت شد و رسیدگی به پرونده وی در مراجع قضائی آغاز شده است. ( هرانا، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)

به نام ناموس؛ مردی در کرمانشاه خواهرش را آتش زد و ۳ نفر را کشت
اسماعیل عزیزی در روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، خواهرش به نام «زهرا عزیزی» را به طرز فجیعی به آتش کشید و خواهرش در اثر جراحات ناشی از سوختگی جانباخت.اسماعیل عزیزی پس از به قتل رساندن خواهر خود، سجاد عزیزی قمشه‌ فردی که گفته می‌شود با خواهرش در رابطه بوده را به همراه پدرش با هویت جعفر عزیزی قمشه‌ و یک عضو دیگر خانواده آنها به نام امیر عزیزی قمشه‌ با اسلحه به قتل رساند.این مرد سپس با شلیک اسلحه به زندگی خود پایان داده است. ( IRANWIRE 18اردیبهشت ۱۴۰۱)

با انگیزه ناموسی؛ قتل یکی از اعضای خانواده همسر و جراحت سه تن توسط یک مرد در تهران
یک مرد 22 ساله در تهران با انگیزه ناموسی، همسر و دو تن از اعضای خانواده همسرش را با چاقو مجروح کرد و مادر همسرش را به قتل رساند. مرد میانسال که بشدت مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد. همسر و خواهرزنش نیز تحت درمان قرار گرفتند.( هرانا 24 اردیبهشت ۱۴۰۱)

گزارشی از وقوع یک زن‌کشی در کرمانشاه
یک زن جوان در کرمانشاه با هویت “محترم ویسی” ٣٨ ساله توسط پسرش و به بهانه هر آنچه ناموس خوانده شده به طرز فجیعی به قتل رسیده است. پسرش “امید مرادی” با اتومبیل (نیسان) عامدانه او را زیر گرفته و چند بار از روی بدنش رد شده و پس از انتقال به مراکز درمانی به دلیل شدت جراحات جانش را از دست داده است. (هه‌نگاو 24 اردیبهشت ۱۴۰۱)

اخبار عمومی.
مصیبت‌های دختران در خوابگاه‌های تهران
گرانی آپارتمان در پایتخت و بالا رفتن اجاره‌ مسکن در تهران زندگی در خانه‌های مستقل را برای برخی از افراد که به بهانه‌های مختلف تهران را برای زندگی انتخاب کردند سخت کرده است. افرادی که به بهانه کار و تحصیل مجبور هستند که در تهران بمانند و امکان کرایه یک واحد آپارتمان را نیز ندارند، به همین دلیل از خوابگاه‌های سطح شهر و پانسیون‌ها برای اقامت استفاده می‌کنند. (برنا، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ )
ممنوعیت استفاده از عطر برای زنان و پوشیدن پیراهن آستین کوتاه برای مردان
بهرامی، مشاور امور بانوان اداره اموزش و پرورش استان قم: «طبق جلسه‌ای که در کمیته داشتیم، هر دستگاهی موظف است طبق جلسه شماره ۸۲۰ شورای انقلاب فرهنگی به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کند.در این دستورالعمل الگوی پوشش تعجب برانگیزی برای کارکنان زن و مرد اداره آموزش و پرورش این استان و همچنین برای دانش آموزان مدارس استان قم، الزامی شده است. از جمله اینکه کارکنان زن باید از چادر مشکی با دوخت ساده استفاده کنند، استفاده از زیورآلات غیر متعارف و عطر ممنوع است، کارکنان مرد حق پوشیدن لباس آستین کوتاه را ندارند و ترجیحا باید با کت و شلوار در محل کار حاضر شوند. از سوی دیگر دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول و دوم در مجامع و مراسم‌های عمومی در مدرسه که نامحرم حضور دارد، باید از پوشش چادر مشکی آن هم با دوخت ساده استفاده کنند.( صدای مردم، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)
۷میلیارد برای زنان نداریم، ۴۳ میلیارد به دو بازیکن می‌دهیم
باشگاه پرسپولیس، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ورزش و جوانان به پرداخت ۸۶۶ هزار یورو (معادل تقریبی ۲۶میلیارد تومان) به «بوژیدار رادوشوویچ»، دروازه‌بان کروات پیشین این تیم و باشگاه استقلال به پرداخت ۶۰۰ هزار دلار (معادل تقریبی ۱۷ میلیارد تومان) به «هرویه میلیچ» از سوی فدراسیون جهانی فوتبال محکوم شدند؛ در مجموع، بیش از ۴۳ میلیارد تومان فقط برای دو بازیکن.آن وقت دو تیم هندبال و والیبال زنان ایران به دلیل هزینه تقریبی هفت میلیارد تومان، از سوی وزارت ورزش و جوانان کنار گذاشته می‌شوند. ( ایران وایر، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)
کودک‌بیوه‌ها
در کنار این شکل از معضلات در ازدواج سن پایین، مواردی هم از بیوه‌شدن کودکانبا سن پایین مواجه هستیم که در بساط فقر و اعتیاد به همسری در می‌آیند و مادر می‌شوند و حتی بعد در سنین جوانی یا بعد از جوانی به دلیل مواجهه با شرایط سخت و آزارها و آسیب‌هایی که از سوی همسر معتاد و… متحمل آن می‌شوند، بعضا شاهد هستیم که خود نیز درگیر اعتیاد شده‌اند. ( صدای مردم ، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
گوینده معروف زن شبکه خبر ممنوع‌الکار شد!
المیرا شریفی مقدم، همسر داود عابدی، خبرنگار و مجری ورزشی شبکه خبر است و گفته می‌شود طی چند روز اخیر اجازه حضور در بخش های خبری خود را پیدا نکرده است.به نوشته صفحه شخصی خبرنگار مذکور، بعد از انتشار توییت درمورد اتفاقاتی که برای بانوان کشورمان در جریان بازی تیم‌ملی با لبنان در استادیوم امام رضای مشهد افتاد، شریفی از هفته قبل ممنوع‌ الفعالیت شد.
وی نوشته است که خانم شریفی از مجریان شجاع صداوسیما بودند که درگذشته هم در مورد مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم واکنش‌های محکمی داشتند. ( تابناک ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)
مشهد، قاتل عنکبوتی: بعد از اینکه ۱۲ زن را کشتم، خشکسالی تمام شد و باران گرفت!
سعید حنایی یک قاتل زنجیره‌ای بود که زنان خیابانی را در مشهد به قتل می‌رساند.۸۰زن دیگر را شناسایی کرده بودم که موفق به کشتن آن‌ها نشدم.او در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد.مهرماه سال ۱۳۹۳ یک رشته اسیدپاشی زنجیره‌ای علیه زنان بدون چادر در شهر اصفهان به وقوع پیوست.پس از پیگیری‌های پلیسی عوامل این اسیدپاشی‌ها شناسایی شدند و مشخص گردید که دستور و پول و امکانات مورد نیاز خود را از طریق یک واسطه از آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان دریافت کرده‌اند. پیگیری این پرونده بنا به سفارش مقام معظم رهبری متوقف گردید.( بالاترین ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)
فیفا بار دیگر بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد
برخی منابع خبری در ایران اعلام کردند که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، درخواست کرده است کارگروهی سه‌جانبه برای حضور زنان در استادیوم‌ها تشکیل شود اما فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید که فیفا از روند حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران تشکر کرده و خواهان ادامه آن شده است.در جریان بازی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد، تعداد زیادی از زنان با وجود اینکه بلیت خریده بودند، نتوانستند به ورزشگاه وارد شوند و نیروی انتظامی نیز اعتراض آنان را با اسپری فلفل پاسخ داد.( بالاترین ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)

آزار و اذیت زنان و کودکان بلوچ توسط نیروهای نظامی در محور ایرانشهر به نیکشهر
ماموران نظامی در محور ترانزیتی ایرانشهر به نیکشهر با راه اندازی ایست و بازرسی خودروهای عبوری را توقیف کرده و شهروندان بلوچ را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.گفته می شود نیروهای نظامی پس از توقیف خودروها، شهروندان بلوچ را پیاده کرده و آنها را مورد تفتیش و بازدید بدنی قرار داده اند.ماموران نظامی از ارگان های نیروی انتظامی، یگان امداد و مرصاد بوده اند.(کمپین فعالین بلوچ ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)
دفاع وزیر علوم ایران از سخت‌گیری درباره حجاب دانشجویان
گروهی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران، روز چهارم اردیبهشت در اعتراض به رویکردهای حراست این دانشگاه و ضرب و شتم یک دانشجو توسط ماموران حراست در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی چون «حراست پلیسی نمی‌خوایم» و «حراست آلت دست قدرت» سر دادند و خواستار «تشکیل شورای حراست» و «توقف گشت‌زنی در سطح دانشگاه» شدند.محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم ایران، در واکنش به اعتراض دانشجویان درباره سخت‌گیری‌های مرتبط با پوشش دانشجویان گفت که افرادی که از قوانین تبعیت نکنند، طبق قانون درباره حرمت محیط دانشگاه، کلاس و استاد باید مجاب شوند. (رادیو فردا ،۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱)
رئیس فدراسیون بدنسازی: با فعالیت زنان در حوزه پرورش اندام، برخورد می‌کنیم
رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران می‌گوید این فدراسیون با زنانی که در رشته‌های «پرورش اندام و فیزیک» فعالیت کنند، برخورد خواهد کرد.عبدالمهدی نصیرزاده با وجود این افزود که زنان ایرانی با مجوز شورای برون‌مرزی، «با حفظ ارزش‌ها و پوشش مناسب» در مچ‌اندازی موفق به کسب مقام شدند و این فدراسیون منتظر است لباس زنان برای حضور در میادین بین‌المللی به تائید برسد.( رادیو فردا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱)
هشدار عفو بین‌الملل در مورد وضعیت سعدا خدیرزاده، زندانی باردار در زندان ارومیه
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید جان یک زن زندانی باردار به نام سعدا خدیرزاده که در زندان ارومیه در اعتراض به وضعیتش از روز ۶ اردیبهشتدست به اعتصاب غذا زده است، در خطر است. خانم خدیرزاده در هشتمین ماه بارداری و دچار بیماری‌های قلبی و کلیوی است، با این وجود از مراقبت‌های پزشکی تخصصی محروم است و مسئولان زندان تاکنون از اعزامش به مراکز درمانی خارج از زندان خودداری کرده‌اند. او در ۲۲ مهر 1400 توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و پس از حدود سه‌ هفته به زندان زنان ارومیه منتقل شده و از آن زمان در این زندان نگهداری می‌شود. BBC)15اردیبهشت ۱۴۰۱)
تنیس زنان ایران؛ از درخشش مشکات الزهرا صفی تا نبود زمین تمرین
تنیس زنان ایران در ماه‌های اخیر با حضور موفق مشکات الزهرا صفی در تورنمنت‌های مطرح بین‌المللی، توجه‌ها را به خود جلب کرده است..عملکرد موفق مشکات الزهرا صفی در عرصه تنیس حرفه‌ای جهان از دستاوردهای برجسته ورزش ایران در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود. این پدیده ۱۷ ساله ورزش تنیس ایران که در رتبه ۷۴ رنکینگ تنیس‌بازان جوان جهان قرار گرفته است، در مسابقات معتبر گرنداسلم ۲۰۲۲ “رولن گاروس” در پاریس، پایتخت فرانسه به رقابت خواهد پرداخت.مشکات الزهرا صفی در ماه ژانویه سال جاری میلادی در تورنمنت گرانداسلم استرالیا نیز به میدان رفت و با کسب پیروزی در نخستین دیدار، برای ورزش ایران تاریخ‌ساز شد. با این همه فدراسیون تنیس ایران همچنان گفت که زمین تمرین برای تنیس‌بازان زن در اختیار ندارد. ( دویچه وله15اردیبهشت ۱۴۰۱)
کودک همسری؛ زوجیتی که نشان از هم‌سری ندارد
طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار کودک دختر و پسر زیر سن ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.به گفته فعالان حقوق کودک از داخل ایران و بر اساس گزارش‌های مکتوب در رسانه‌های ایران، بسیاری از این کودکان و به ویژه دختربچه‌ها مورد تنبیه و آزار جسمی و خشونت قرار می‌گیرند. در بیشتر این ازدواج‌ها که به صورت اجباری نیز صورت می‌گیرد، انجام سکس به اجبار و به صورت تجاوز بر دختربچه‌ها تحمیل می‌شود.مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی و در کنار آن سیاست‌های حاکمیت در ایران به معضل کودکان بیوه، کودکان تحت آزار جنسی و کودکان آزاردیده در خلال ازدواج در کودکی دامن زده است. رواج ازدواج در کودکی تا زمانی که حکومت ایران تلاشی برای رفع موارد فوق نداشته باشد، ادامه‌دار خواهد بود.( IRANWIRE 18 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بابل؛ مرگ یک کارگر زن به علت گیر کردن لباس در دستگاه
یک کارگر زن ۴۰ ساله در یک قنادی در شهرستان بابل به علت گیر کردن لباس در دستگاه داغ زن قنادی و کشیده شدن به داخل دستگاه جانش را از دست داد. در همین زمینه آبان ماه سال گذشته یک کارگر زن ۲۱ ساله در کارخانه‌ ریسندگی واقع در شهرک صنعتی شرق سمنان به علت گیر کردن مقنعه در دستگاه رینگ ریسندگی و کشیده شدن سر به داخل دستگاه جانش را از دست داده بود. متاسفانه بدلیل اجبار در پوشش های نامناسب در محل کار و عدم رسیدگی و توجه مسؤلین شاهد این موارد هستیم. (هرانا ، 18 اردیبهشت ۱۴۰۱)
احضار و بازداشت آرایشگران زن برای اعمال ممنوعیت کاشت ناخن، اپیلاسیون و تتوی نقاط محرمه
تحادیه آرایشگران زن مشهد در ابلاغیه‌ای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله برگزاری کارگاه آموزشی، «اپیلاسیون محرمه»، «تتو نقاط محرمه»، پوشش «نامتعارف» در محل کار، پخش موسیقی «غیرمجاز»، کاشت ناخن، کاشتن مژه، پیرسینگ، بوتاکس، تزریق ژل و مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر را ممنوع اعلام کرد.بنا بر گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، ابلاغیه مشابهی نیز به آرایشگران زن در تعدادی از دیگر استان‌های کشور ابلاغ شده است. در این ابلاغیه تهدید شده که در صورت رعایت نشدن این موارد با آرایشگاه ها برخورد می‌شود و آنان در صورت لزوم به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.در همین حال بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، تعدادی از آرایشگران زن مشهد بازداشت و تعداد دیگری احضار شده‌اند. (اینترنشنال 18 اردیبهشت ۱۴۰۱)
فائزه هاشمی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت
قوه قضاییه ایران می‌گوید فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی، در پی اظهارنظرهای اخیرش تحت پیگرد قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای انقلاب برای او گشوده شده است. فائزه هاشمی اواخر فروردین ضمن اعلام حمایت از ادامه تحریم سپاه پاسداران، گفته بود فعالیت سپاه روز‌به‌روز گسترش پیدا می‌کند و این مسئله احتمال بازگشت این نیرو به پادگان‌ها را سخت‌تر می‌کند. او تأکید کرده بود که تحلیل‌ها در مورد اینکه ابراهیم رئیسی گزینه رهبری جمهوری اسلامی است، «پوست خربزه‌ای» بود که «زیر پای» آقای رئیسی انداخته شده و به عقیده او «آقای رئیسی دارد اداره می‌شود» و اکثر مدیران «امنیتی» و «غیرمرتبط» هستند.(صدای آمریکا 21 اردیبهشت ۱۴۰۱)
تفاوت جنسیتی، حتی در دیه‌ جنین
قوانین تبعیض‌آمیز برای زنان در قانون همیشه مورد اعتراض زنان در کشور ما بوده است؛ از انتقاد مردم عام جامعه تا فعالان و کارشناسان که البته منجر به تغییر چندانی در نگاه قانون‌گذار به این قوانین هم نشده است. این قوانین تمام زندگی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زنان ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این قوانین تمام زندگی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زنان ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. این قوانین تمام زندگی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زنان ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.(صدای مردم 25 اردیبهشت ۱۴۰۱)
محدودیت تازه برای زنان ایران؛ در «کشف حجاب» با صاحب پلاک خودرو برخورد قضایی می‌شود
مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، با اعلام بازبینی مجدد در «سیستم طرح ناظر»، اعلام کرد به‌تازگی «از کشف حجاب در خودرو» و همچنین پلاک خودرو عکس گرفته و ارسال می‌شود.حاجیان با بیان این که «ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب را جرم مشهود شناخته است»، ادعا کرد که «کشف حجاب باعث ناراحتی مردم شده» و پلیس ضمن برخورد با این «عمل غیر قانونی در ملأعام» افرادی را که کشف حجاب می‌کنند به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.از تیر ماه ۵۹ رعایت «حجاب اسلامی» ابتدا در ادارات برای زنان ایرانی الزامی شد و اندکی بعد نیز در سال ۶۲ ذیل ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات برای همه زنان و بعدها در سال ۷۵ برابر با ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی این موضوع رسما جرم‌انگاری شد و اکنون مطابق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی می‌تواند تا دو ماه حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق مجازات در پی داشته باشد.این درحالی است که اعتراض برخی از مخالفان حجاب اجباری با شدت به مراتب بیشتری از مجازات تعریف شده، پاسخ داده شد و بعضی از آنها به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.(VOAPNN 27 اردیبهشت ۱۴۰۱)
نرگس محمدی: خیابان از آن مردم است!
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر با ارسال پیامی از زندان قرچک ورامین خطاب به مردم ایران نوشته است: “به عنوان یک فعال مدنی حقوق بشری می‌گویم اعتراضات و حضور مردم در خیابان‌ها، حق قانونی و حقوق بشری ماست و خیابان از آن مردم است؛ پس، از اعتصابات و تجمعات خیابانی مردم حمایت می‌کنم. رفتار خشونت‌آمیز و سرکوب‌گرانه حکومت قطعاً «تعرض» فاحش به حقوق اساسی و سلب‌نشدنی مردم است.” در حال حاضر او دوران محکومیتش را در زندان قرچک ورامین سپری میکند.( شبکه جهانی کلمه 31 اردیبهشت ۱۴۰۱)
خودکشی.
اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان در کرمانشاه
یک دختر نوجوان ۱۵ ساله در کرمانشاه قصد خودکشی از طریق پریدن از روی پل عابرپیاده را داشت که با مداخله نیروی انتظامی از اقدام وی جلوگیری شد. علت اصلی این اقدام، مشکلات خانوادگی عنوان شده است. ( هرانا ،۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)
خودکشی یک دختر ۱۸ ساله با سلاح گرم در فاریاب
یک دختر ۱۸ ساله اهل فاریاب استان کرمان با استفاده از سلاح گرم اقدام به خودکشی کرد.از هویت این دختر ۱۸ ساله و علت خودکشی تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست. براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۶ شهروند بلوچ اقدام به خودکشی کرده‌اند که در بین آنها دستکم ۴ کودک و یک تن زن بوده است. (کمپین فعالین بلوچ 17 اردیبهشت ۱۴۰۱)
خودکشی دختر نوجوان قربانی کودک همسری
یک دختر نوجوان در کرمانشاه که قربانی کودک همسری و مادر یک فرزند خردسال نیز بوده با هویت سیتا شیخ‌مرادی ۱۷ ساله به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به خودسوزی و به زندگی خود پایان داده است.او سیتا شیخ‌مرادی نام داشته و ساکن محله “دره‌ دریژ” (شهرک مهدی) بوده ، که به دلیل اختلافات خانوادگی با ریختن الکل بر بدن اقدام به خودسوزی کرده و به دلیل بالا بودن درصد سوختگی (۹۵٪)، پس از انتقال به مراکز درمانی جانش را از دست داده است.یک منبع نزدیک به خانواده شیخ‌مرادی در این خصوص به هه‌نگاو گفت: “سیتا شیخ‌مرادی در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده و مادر یک کودک ۴ ماهه نیز بوده است”. ( هه نگاو 26 اردیبهشت ۱۴۰۱)


خودکشی دختر نوجوان ۱۶ ساله در قطور
یک دختر نوجوان ۱۶ ساله در شهر قطور از توابع شهرستان خوی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان باخت. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. هویت این نوجوان شیلان جهانگیری، ۱۶ ساله و اهل قطور از توابع شهرستان خوی توسط هرانا احراز شده است. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا 24 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت.
لیلا ابراهیم‌نادری با وثیقه یک میلیاردی آزاد شد
لیلا ابراهیم‌نادری شهروند اهل پیرانشهر روز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد. لیلا ابراهیم‌نادری توسط نهادهای امنیتی به همکاری با یکی از احزاب كُردستانی اپوزسیون حکومت متهم شده است. ( هه نگاو ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت نوشین کشاورزنیا پژوهشگر و فعال حقوق زنان در تهران
بازداشت خانم کشاورزنیا پس از احضار او توسط یکی از نهادهای امنیتی صورت گرفته است.به نوشته هرانا نوشین کشاورزنیا پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق زنان است که در سال‌های اخیر، تمرکز فعالیت‌های او بر موضوع آزار و خشونت علیه زنان بوده است.هنوز اطلاعات بیشتری در مورد اتهامات و محل نگهداری او منتشر نشده است.( بی بی سی ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)
آخرین وضعیت سعیده خضوعی شهروند بهایی بازداشت شده در تهران
سعیده خضوعی شهروند بهایی در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.خانم خضوعی خواهرزاده‌ بهرام بیضایی‌، کارگردان مشهور سینمای ایران است و به عنوان منشی صحنه در فیلم‌هایی چون «سگ‌کشی»، «مسافران»، «وقتی همه خوابیم» حضور داشته است.ارسلان یزدانی فرزند سعیده خضوعی شهروند بهایی بازداشت شده در تهران در حساب کاربری خود نوشتکه علیرغم آنکه طی دو نوبت و برای «شصت روز داروی مورد نیاز » برای مادرش را به ماموران زندان تحویل داده مجددا با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند برای تهیه داروی مورد نیاز مادرش به میدان جمهوری مراجعه کند.ویعلیرغم گذشت نزدیک به یک ماه کماکان در سلول انفرادی بند ۱ الف سپاه پاسداران در محدوده شرق تهران محبوس شده و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم محروم است.لازم به ذکر است که علیرغم گذشت حدود ۴۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه الف یک اطلاعات سپاه در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،30 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت پنج فعال کُرد در شهرستان بانه
در آستانه روز جهانی کارگر، نیروهای امنیتی بامداد روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه به منازل این پنج فعال کُرد به نام‌های “حسن عزتی”، “نیشتمان رحمتی”، “سعید محمدی”، “پروین عبدالله‌پور” و “عمر سلیمانی” اهل شهرستان بانه یورش بردند و بدون ارائه حکم قضایی آنان را بازداشت کردند.حسن عزتی، مسئول سندیکای کارگران بانه، پروین عبدالله‌پور، فعال مدنی و همسر حسن عزتی، عمر سلیمانی، ٥٨ ساله فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق، سعید محمدی ٤٣ ساله فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در سنندج منتقل شدند.تا لحظه انتشار این خبر، از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی در دسترس نیست. ( اژانس خبررسانی کوردستان 7 اردیبهشت ۱۴۰۱)
فاطمه بهمنی فعال صنفی معلمان بازداشت شد
فاطمه بهمنی فعال صنفی معلمان، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.ماموران ضمن تفتیش منزل خانم بهمنی، شماری از وسایل شخصی او و خانواده اش از جمله گوشی و لپتاپ را ضبط کرده و با خود برده اند. او پیشتر نیز در سال ۱۳۹۷، در جریان تحصن معلمان در اراک به همراه همسرش محمد کرد بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.این زوج معلم نهایتا، در دو پرونده جداگانه و توسط دو دادگاه مجموعا به دو سال حبس تعلیقی به مدت سه سال و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند.وی در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.لازم به ذکر است که تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.( هرانا ،۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
سه شهروند در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
منصوره عرفانیان و هادی صادق زاده، فعالان صنفی فرهنگیان، به همراه یک شهروند دیگر با نام خانوادگی منتظری، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی فرهنگیان در شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی بازداشت شدند.ماموران امنیتی پس از مراجعه به منزل شخصی منصوره عرفانیان و تفتیش منزل این فعال صنفی فرهنگیان وی را بازداشت کردند.همچنین هادی صادق زاده و آقای منتظری، پس از خوانده شدن بیانیه پایانی تجمع صنفی فرهنگیان مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.،همزمان با روز جهانی کارگر و در آستانه هفته معلم در ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ادارات آموزش و پروش بسیاری از شهرها دست به تجمع زدند. در این میان تجمع معلمان در برخی شهرها با اعمال خشونت از سوی نیروی انتظامی و بازداشت تعدادی از معترضان همراه بوده است.منصوره عرفانیان فعال صنفی معلمان در مشهد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه آزاد شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت ۳ جوان در صومعه سرا به دلیل پوشش زننده و نامتعارف
فرمانده انتظامی صومعه سرا در استان گیلان از بازداشت سه جوان مسافر خبر داد و دلیل بازداشت آن‌ها را داشتن پوشش زننده و نامتعارف اعلام کرد. متهمان ۱۹، ۲۲ و ۲۳ ساله این درگیری پس از دستگیری با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند. حکومت جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را بر زندگی اجتماعی مردم به ویژه جوانان و زنان اعمال می‌کند که همواره مورد اعتراض شهروندان قرار داشته است.( IRANWIRE15 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت و ضرب و شتم زن جوان در تهران
یک زن در حوالی سد لتیان واقع در جنوب شهر لواسان تهران توسط ماموران انتظامی با خشونت شدید و همراه با ضرب‌ و شتم بازداشت شد. علت این اقدام توسط مسئولان ذی ربط اعلام نشده است؛ با این حال بسیاری از کاربران در صفحات مجازی معتقدند که این اقدام نیروی انتظامی به بهانه عدم رعایت حجاب از سوی این شهروند صورت گرفته است.(هرانا ۱7 اردیبهشت ۱۴۰۱)
ریحانه طراوتی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد
ریحانه طراوتی، عکاس و فیلمبردار روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانم طراوتی پیشتر در سال ۱۳۹۳، در پی انتشار نسخه‌ ایرانی آهنگ «هپی» به همراه گروهی بازداشت و پس از چند هفته آزاد شده بود. وی توسط دادگاه به یک سال حبس محکوم شده بود. این حکم به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در آمد.(هرانا 19 اردیبهشت ۱۴۰۱)
آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی در یورش نیروهای امنیتی به منزل‌شان بازداشت شدند
آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، دو فعال مدنی و کارگری 19 اردیبهشت ۱۴۰۱به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.این دو فعال مدنی و کارگری پیش از این نیز به دست نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شده بودند.آنیشا اسدللهی در روز اول مه، روز جهانی کارگر در ۱۳۹۸ بازداشت شد و یک بار نیز در ۲۸ خرداد به زندان افتاد.کیوان مهتدی نیز پیش از این همراه با اعضای سندیکای اتوبوس‌رانی شرکت واحد ۲۰ آذر ۱۳۹۷ برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود.روز 27 اردیبهشت قرارگاه سایبری عمار نوشت: “رضا شهابی و آنیشا اسدالهی، با اتهامات سنگین امنیتی روبه‌ رو هستند”. (IRANWIRE27 اردیبهشت ۱۴۰۱)
مینا کشاورز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
مینا کشاورز، مستند ساز، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.بازداشت خانم کشاورز در منزل شخصی وی صورت گرفته است. ماموران همچنین اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.تاکنون از دلایل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری مینا کشاورز اطلاعی در دست نیست(هرانا 20 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت فیروزه خسروانی توسط نیروهای امنیتی در تهران
فیروزه خسروانی، مستندساز سه‌شنبه توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.منزل این شهروند پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات مورد بازرسی قرار گرفته و تلفن همراه، لپ تاپ و وسایل شخصی وی توسط مامورین امنیتی ضبط و برده شده است.فیروزه خسروانی، مستندساز و کارگردان ساکن تهران است.(هرانا 21 اردیبهشت ۱۴۰۱)
نیروهای امنیتی تهران؛ ریحانه انصاری، فعال کارگری بازداشت شد
ریحانه انصاری، فعال کارگری، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.براساس این گزارش، بازداشت این فعال کارگری در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی او صورت گرفته و ریحانه انصاری پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شد.از علت بازداشت، مکان نگهداری و اتهامات ریحانه انصاری، اطلاعی در دست نیست.این بازداشت همچنان تا تاریخ 31 اردیبهشت ادامه دارد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی31 اردیبهشت ۱۴۰۱)
تجمع سراسری معلمان؛ معصومه دهقان در تهران بازداشت شد
معصومه دهقان در جریان تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان کشور، مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم دهقان در جریان تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان کشور، مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران صورت گرفته است.
معصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی وکیل و فعال حقوق بشر است. معلمان معترض مطالبات خود را آزادی معلمان زندانی، اجرای کامل قانون رتبه بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان و تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز عنوان کردند.(هرانا 22 اردیبهشت ۱۴۰۱)
استان اصفهان؛ فریبا معینی، فعال صنفی فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی نجف آباد بازداشت شد
نیروهای امنیتی در استان اصفهان، فریبا معینی، فعال صنفی فرهنگیان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. هنوز از مصادیق اتهامات وارده به این فرهنگی اطلاعی در دست نیست.لازم به ذکر است، فریبا معینی، معلم بازنشسته ادبیات فارسی است که پس‌ از ۳۱ سال خدمت در آموزش و پرورش بازنشسته شده است. بازداشتهای گسترده فعالان صنفی فرهنگیان در حالی صورت می‌گیرد که مطالبات آنها صنفی و برای دستیابی به حقوق شهروندی خود و در راستای اصل ۲۷ قانون اساسی ایران تجمعات اعتراضی را برگزار کردند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی22 اردیبهشت ۱۴۰۱)
اعتراضات صنفی فرهنگیان؛ معصومه دهقان، پس از چند ساعت بازجویی و بازداشت از پلیس امنیت آزاد شد
معصومه دهقان، فرهنگی بازنشسته و از بازداشت شدگان اعتراضات صنفی فرهنگیان آزاد شد. او در جریان اعتراضات فرهنگیان پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده است.لازم به ذکر است، معصومه دهقان، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در جریان برگزاری تجمع سراسری فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی23 اردیبهشت ۱۴۰۱)
بازداشت یک زن۶۱ ساله اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی
یک زن ۶۱ ساله اهل بوکان با هویت نرمین احمدآبادی توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و پس از اتمام بازجویی‌ها به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.نرمین احمدآبادی پس از اتمام مراحل بازجویی اخیر به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون در این زندان محبوس است.او توسط نهادهای امنیتی به همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت متهم شده است. (هه‌نگاو 25 اردیبهشت ۱۴۰۱)
نرگس منصوری از امضاکننده‌گان بیانیه موسوم به ۱۴ تن درباره استعفای خامنه‌ای بازداشت شد
نرگس منصوری از امضاکننده‌گان بیانیه موسوم به ۱۴ تن درباره استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.خانم منصوری پیشتر نیز در مرداد ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برای اتهام‌های “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی26 اردیبهشت ۱۴۰۱)
وزارت اطلاعات تهران؛ گلشن فتحی، فعال مدنی بازداشت شد
نیروهای وزارت اطلاعات در تهران، گلشن فتحی، فعال مدنی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. بازداشت وی همراه با ضبط وسایل شخصی و تفتیش منزل او صورت گرفته است. علیرغم پیگیری خانواده این فعال مدنی و مراجعات مکرر آنها به دادسرای زندان اوین و تماس آنها با ارگانهای امنیتی فقط به آنها اطلاع داده شد که گلشن فتحی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی28 اردیبهشت ۱۴۰۱)
سنندج؛ آرمین شریفە و همسرش هاوژین لطیفی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند
آرمین شریفە، فعال کارگری اهل سنندج و همسرش هاوژین لطیفی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.رضا شریفه پدر آرمین شریفه که از فعالان صنفی معلمان در سنندج است، در این‌باره اعلام کرده است: مأموران اطلاعات سپاه با مراجعه به منزل اینجانب رضا شریفه (بازنشسته آموزش و پرورش) اقدام به تفتیش منزل کرده و اعلام نمودند که حکم جلب پسرم آرمین شریفه و همسرش هاوژین لطیفی را دارند که پس از تفتیش اقدام به ضبط وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و چند کتاب کردند و آرمین و هاوژین را با خود بردند. (شبکه حقوق بشر کردستان 31 اردیبهشت ۱۴۰۱)
احضار به دادگاه.
مریم رحمانی به دادسرای اوین احضار شد
مریم رحمانی، فعال حقوق زنان از طریق تماس تلفنی به شعبه یک بازپرسی دادسرای شهید مقدس احضار شد.در شهریورماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی منزل مریم رحمانی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.مریم رحمانی در صفحه شخصی خود در این باره نوشت: “از ۲۴ شهریور ماه با حضور نیروهای امنیتی در منزل و تفتیش و بردن وسایلم درگیر هستم ویکشنبه باید به خاطر گناه نکرده با وثیقه بروم. ( هرانا ،۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
فریبا فریدونی به دادسرای عمومی و انقلاب خمین احضار شد
فریبا فریدونی، فعال مدنی با دریافت ابلاغیه ای به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خمین احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده ظرف مدت ۵ روز از زمان ابلاغ در این شعبه حاضر شود.پیشتر در پی تشخیص عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده توسط شعبه ۱ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب خمین و دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام جریحه دار کردن عفت عمومی این پرونده جهت تعیین مرجع به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور فرستاده شده بود. مشخص نیست به چه دلیلی فریبا فریدونی به جریحه دار کردن عفت عمومی متهم شده، او تنها در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی درباره نحوه بازداشت خود و نامزدش آقای رضایی در تیرماه ۹۹ اطلاع رسانی کرده بود! این موضوع چطور میتواند عفت عمومی را جریحه دار کند؟!(هرانا 18 اردیبهشت ۱۴۰۱)
احکام دادگاهها.
ارجاع پرونده فریبا فریدونی، فعال مدنی به دادسرای خمین در استان مرکزی
شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور با ارسال ابلاغیه ای از طریق سامانه ثنا، پرونده فریبا فریدونی، فعال مدنی ساکن تهران را جهت بازپرسی و تفهیم اتهام به شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خمین ارجاع و جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام این فعال مدنی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شعبه مذکور برگزار خواهد شد.در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۹۹، فریبا فریدونی، به همراه همسر خود مجید رضایی، توسط ماموران امنیتی در شهرستان خمین، بازداشت و به زندانهای خمین و زندان مرکزی اراک منقل شدند. این زوج فعال مدنی پس از مدتی به تهران و زندان اوین منتقل شدند.او و همسرشهر یک با تودیع وثیقه هایی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)
فعالان صنفی فرهنگیان سقز؛ جهت مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام به دادگاه ارجاع شد
آوات رضوی، لیلا عنایت‌زاده، طاهر حامدی، طاهر قادرزاده، آمانج امینی، عزیز مرزی، احمد قادری، خالد عبداللهی و سلیمان عبدی، در مجموع ۹ تن از فعالان صنفی فرهنگیان ساکن شهرستان سقز از توابع استان کردستان پس از اتمام بازجوئی ها به شعبه بازپرسی و دادسرای این شهرستان ارجاع شد. هر ۹ نفر این فعالان صنفی فرهنگیان طی روزهای آتی با حضور در جلسه بازپرسی مورد تفهیم اتهام قرار خواهند گرفت و سپس پرونده آنها تنظیم کیفرخواست جهت تعیین شعبه به دادگاه کیفری یا انقلاب شهرستان سقز ارجاع خواهد .تمامی مطالبات فرهنگیان ایران، معطوف به حق دانش آموزان در برخورداری از تحصیل رایگان، اجرای دقیق و اصولی طرح طبقه بندی و رتبه بندی مشاغل فرهنگیان، اجرای طرح همسان سازی حقوق و مزایای فرهنگیان شاغل و بازنشسته است که ارگانهای امنیتی با همراهی قوه قضائیه این دسته از شهروندان را با اتهامات سیاسی و امنیتی تفهیم اتهام می کنند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱)
زمانه زیویه فعال مدنی کُرد به حبس محکوم شد
زمانه زیویه ۲۹ ساله و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نوراز فعالین مدنی اهل سقز که بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بود، طی روزهای اخیر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. روز دوشنبه ۹ بهمن سال گذشته با هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزلش بازداشت شده و پس از ۳۳ روز حبس با وثیقه ۳۰۰ ملیون تومانی و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.زمانه زیویه مادر یک کودک ۴ ساله است و در ایام بازداشت از حق ملاقات با خانواده و همچنین حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.( هه نگاو ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)
مهتاب قلیزاده به حبس، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شد
مهتاب قلیزاده، خبرنگار ساکن تهران توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۲ سال و ۱۰ ماه حبس، جزای نقدی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد. حکم حبس و جزای نقدی خانم قلیزاده به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است. حکم توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و ابلاغ شده است، خانم قلیزاده از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به ۲ سال حبس و ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. اجرای این احکام به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است.
در مدت ۵ سال تعلیق، وی از حق ارتباط، حضور و عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی اعم از واقعی یا مجازی محروم شده و برای خروج از کشور نیاز به اجازه دادسرا دارد. وی همچنین طی دوران تعلیق موظف به انجام پژوهش ۱۲۰ صفحه‌ای با موضوع «وطن دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی» شده است.(هرانا 17 اردیبهشت ۱۴۰۱)
پدری که دختر ۲۲ ساله خود را به آتش کشیده بود، در دادگاه تبرئه شد
پدری که دختر ۲۲ ساله خود به نام فائزه ملکی نیا را به آتش کشیده و به قتل رسانده بود، در دادگاه تبرئه شد. فائزه ملکی نیا دختر ۲۲ ساله ای بود که نخستین بار موضوع به آتش کشیده شدن او توسط یک پزشک در رسانه ها بازتاب داده شد و با واکنش های بسیاری مواجه شد. این پزشک گفته بود که فائزه توسط پدرش به آتش کشیده شده است.آبان ماه سال گذشته پدر این دختر جان باخته با هویت «حبیب ملکی نیا» در ارتباط با ماجرای سوختگی دخترش چند روز بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شده بود.لازم به ذکر است بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزندش را بکشد در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود. در برخی موارد پدران، پس از بررسی این موضوع که پدر به دلیل قتل فرزند اعدام نمی‌شود دست به قتل زده‌اند.از سوی دیگر در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.(هرانا 20 اردیبهشت ۱۴۰۱)
دادگاه انقلاب اهواز؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی کروشاتی، پیروز نامی و فرنگیس نسیم پور برگزار شد
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی کروشاتی، پیروز نامی و فرنگیس نسیم پور، در شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد. مصادیق اتهامات وارده به این فرهنگیان، فعالیت تبلیغی علیه نظام،عضویت در گروههای معاند نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی، عنوان شده است. در این جلسه دادرسی مصطفی نیلی، وکیل مدافع علی کروشاتی، فرنگیس نسیم پور و پیروز نامی، دفاعیات خود را به همراه موکول خود به قاضی مهدی شاهین از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» ، «عضویت در گروههای معاند نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی» ارائه کردند.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 26 اردیبهشت ۱۴۰۱)
سنندج؛ صدور حکم حبس برای هفت عضو کمپین ژیانه‌وه‌ی کردستان
هفت عضو کمپین کمپین «ژیانه‌وه‌ی کردستان» به نام‌های مرضیه مرادویسی، عطالله رضاربابی، سیروان عبدالهی، فردین رحیمی، مهدی صیفی، علی الله‌ویسی و قانع خاطری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیوناسلامی کُرد مجموعا به ۱۴ سال حبس محکوم شدند. لازم به ذکر است که این ۷ عضو کمپین کمپین «ژیانه‌وه‌ی کردستان» در اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند. (شبکه حقوق بشر کردستان 29 اردیبهشت ۱۴۰۱)
زندانیان.

اسیدپاشی به صورت یک زن زندانی توسط همسر سابق

ریحانه رحمانی از بند یک زندان زنان مشهد به مرخصی اعزام شده بود اما در یکی از خیابان‌های این شهر از سوی همسر سابقش مورد اسید پاشی قرار گرفت.»شدت ضایعه روی بدن و صورت این زن به حدی بوده است که گوش‌های او کاملا تخریب شده و توان حرکتی‌اش از بین رفته است.این زن به دلیل غیبت در مرخصی در وضعیت وخیم جسمی و سلامتی به زندان بازگردانند شده است. هرچند پس از دو روز نگهداری در بهداری زندان، مسئولان زندان مجبور به موافقت با مرخصی مجدد و انتقال دوباره او به بیمارستان شده‌اند.ریحانه رحمانی، ۲۴ سال دارد و از ۲۰ ماه پیش در زندان مشهد به‌سر می‌برد. او پس از چند سال زندگی مشترک از همسر سابقش جدا شد. وی یک فرزند خردسال ۳ ساله داشت و پس از مدتی به عقد موقت یک مرد درآمد. این مرد که به مواد مخدر اعتیاد داشت در نتیجه مصرف زیاد مواد مخدر فرزند خردسال ریحانه را به قتل رساند. دادگاه ریحانه را به اتهام «معاونت در قتل» بازداشت و به ۲ سال حبس محکوم کرد. ( شبکه حقوق بشر کردستان ، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ )

گلاله مرادی پس از یک سال حبس با وثیقه آزاد شد

گلاله مرادی زندانی سیاسی اهل پیرانشهر پس از یک سال و ۷ روز بازداشت با وثیقه ۴۰۰ ملیون تومانی و موقتاً تاپایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.گلاله مرادی توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به “همکاری با یکی از احزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت” متهم شده است. ( هه نگاو ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)

نامه سهیلا حجاب از زندان در واکنش به فشارها

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، طی نامه ای به شرح مشکلات و فشارهای اعمال شده به خود پرداخته است. وی در بخشی از این نامه با بیان اینکه «آنطور که با من در زندان ها رفتار میکنند، در جنگ ایران و عراق با اسرای ایرانی برخورد نشد»، خطاب به ابراهیم رئیسی نوشته است «از بس توسط عوامل شما در زمان های مختلف به دلایل واهی مورد ضرب و شتم قرار گرفته ام که دیگر جانی در تنم نمانده، مرا به زندان هایی می فرستید که کوچک ترین احترامی را برای حقوق یک زندانی سیاسی قائل نیستند.». ( هرانا ،۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)

پرونده سازی در زندان؛ احضار نرگس محمدی و عالیه مطلب زاده به دادگاه

صدرا عبداللهی، همسر خانم مطلب زاده شب گذشته بدون اشاره به جزییات این پرونده در صفحه خود نوشت: «امروز عالیه در تماس از زندان گفت؛ طی ابلاغیه ای از طرف سازمان زندان ها عالیه به مدت شش ماه و نرگس به مدت سه ماه از مرخصی محروم شده اند. همچنین اعلام کرد که برای آنها پرونده جدید باز شده و برای روز سه شنبه به دادگاه احضار شده اند.»( هرانا ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱)

تعیین زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری

زمان و شعبه جلسه دادگاه تجدیدنظر فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه تعیین شد.این جلسه روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به ریاست قاضی کوشا برگزار خواهد شد.خانم زیلابی شهریور سال گذشته از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. ( هرانا ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ )

محبت محمودی پس از ۲۱ سال حبس زیر سایه اعدام آزاد شد
محبت محمودی به اتهام قتل فردی که به قصد تجاوز با چاقو به منزل آنها رفته بود، بازداشت و بعدها توسط شعبه ۲۲ دادگاه کیفری ارومیه به ریاست قاضی رضایی به اعدام محکوم و از آن زمان در زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود.محبت محمودی مادر پنج فرزند است. یکی از فرزندان خانم محمودی پیشتر به هه‌نگاو گفته بود: “ در روز حادثه مقتول با چاقو سه ضربه به پهلو و شکم مادرم زده و حتی وقتی نیروهای اداره آگاهی به محل قتل آمده‌اند چاقو در دست مقتول بوده است، با این حال و تمام مدارکی که در دست بوده، دادگاه مادرم را به اعدام محکوم کرده است.”خانواده مقتول که دارای دو همسر و ۱۶ فرزند بوده برای رضایت درخواست مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان کرده کرده‌اند. پس از فراخوان سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و همکاری شماری از فعالین مدنی ۵۰۰ میلیون تومان این مبلغ فراهم شده و به جای مبلغ باقیمانده سند گذاشته‌اند.( هه نگاو ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ )

زینب جلالیان در پانزدهمین سال حبس خود همچنان محروم از حق ملاقات با خانواده

زینب جلالیان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در کُردستان و ایران که به حبس ابد محکوم شده است، در حالی وارد پانزدهمین سال حبس خود شده است که پس از انتقال به زندان یزد همچنان از حق مرخصی و ملاقات با اعضای خانواده خود محروم است.نهادهای امنیتی به خانواده جلالیان گفته‌اند تنها در صورتی می‌توانند با زینب ملاقات کنند که وی کتباً اظهار پشیمانی نموده و به آنچه ما می‌خواهیم اعتراف کند.زینب جلالیان سال ۱۳۸۶ در جاده کامیاران به کرمانشاه بازداشت و در آذر ماه ١٣٨٧ توسط شعبە یک دادگاه انقلاب کرمانشاه بە ریاست قاضی مرادی به اتهام خروج غیر قانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. حکم اعدام زینب جلالیان در سال ١٣٨٨ توسط دیوان عالی کشور تایید شد. این حکم در آبان ماه ١٣٩٠ مشمول عفو شده و با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد. (هه نگاو ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)

عسل محمدی به یک سال و ۸ ماه حبس محکوم شد
خانم محمدی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عسل محمدی، فعال کارگری را عینا تایید کرد.از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.به این ترتیب با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱ سال زندان برای خانم محمدی قابل اجرا است. ( هرانا،۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)

کاهش محکومیت صبا کردافشاری در دیوان عالی کشور
محکومیت صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین کاهش پیدا کرد.با تبرئه خانم کردافشاری از اتهام “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب” توسط دیوان عالی کشور، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا خواهد بود.( هرانا ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)

زندانی سیاسی لیلا چگینی تحت شکنجه و ضرب و شتم، محبوس در زندان نوشهر
خانم لیلا چگینی که حدود ۴۳ سال سن دارد از روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در منزل مسکونیش در کرج، به اتهام واهی «تبلیغ علیه نظام»، با هجوم مأموران اطلاعاتی دستگیر شد.لیلا چگینی که مادر ۲ فرزند است، پس از دستگیری به اطلاعات ساری منتقل گردید و مدت ۲۰ روز در اطلاعات ساری مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفته و پس از آن بدون تعیین تکلیف به زندان نوشهر منتقل شد. او پیش از بازداشت بدلیل «مسمومیت شدید» و همچنین بدلیل تهدید «فلج شدن از ناحیه پا» تحت درمان پزشکان قرار داشت؛ اکنون در زندان نوشهر از دسترسی به داروهای ضروری تجویز شده توسط پزشکان محروم مانده است و تهدید فلج شدن از ناحیه هر دو پا را دارد. او همچنین لیلا از حق دسترسی به وکیل هم محروم است.(کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 15 اردیبهشت ۱۴۰۱)

سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی باردار
سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ (۱۴ اکتبر ۲۰۲۱) توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی پس از ۲۵ روز و اتمام بازجویی‌ها به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل و از آن زمان تاکنون بلاتکلیف در بند زنان زندان مرکزی ارومیه و بدون دسترسی به برخورداری از خدمات پزشکی زنان در حین دوران بارداری، نگهداری می‌شودلازم به ذکر است که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت سعدا خدیرزاده را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند همچنین نیروهای امنیتی دوبار به کوپه او رفته و اقدام به تفتیش وسایل شخصی وی و هم بندیهایش کرده اند. یکی از هم بندی های سعدا خدیرزاده یک فایل صوتی از این زندانی سیاسی منتشر نموده که در آن سعدا می‌گوید: “من را به عنوان یک گروگان در زندان نگه‌داشته‌اند برای اعتراف اجباری مرا تهدید کرده اند.در تاریخ 19 اردیبهشت با تعهد بر اجرای شدن خواسته‌هایش به اعتصاب خود پایان داده است.( هه نگاو ۱9اردیبهشت ۱۴۰۱)


دادگاه کیفری تهران در پرونده ای جدید یاسمن آریانی را به پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد
یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج، در پرونده ای جدید به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال مدنی، در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم و پس از تجدیدنظرخواهی، به تحمل نه سال و هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی تحمل پنج سال حبس برای یاسمن آریانی، اجباری شد.این پرونده مربوط به فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بوده که یاسمن آریانی در مترو به آقایی که در واگن زنان بوده و می گويد که آن فرد به واگن آقایون برود و آن فرد با یاسمن آریانی درگیر شد و با لقد گوشی تلفن او را می شکند و یاسمن آریانی، حتاکی و توهین های آن فرد را در استوری صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و پس از آن یاسمن آریانی، در مراحل دادرسی با وکالت امیر رئیسیان، منع تعقیب گرفته بود .( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)

فریده مرادخانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد
آزادی این فعال مدنی با تودیع قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی و با شرط محدودیت‌های همچون ممنوعیت‌ فعالیت مدنی، ارتباطات و خروج از تهران صورت گرفته است.خانم مرادخانی طی مدت بازداشت در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهدار میشد.تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و از اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی اطلاعی در دسترس نیست.( هرانا ، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱)

ممانعت مسئولین از اعزام فریبا اسدی به بیمارستان
فریبا اسدی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند از اعزام به بیمارستان محروم ماند.این در حالی است که خانم اسدی بابت بیماری روماتیسم و کلیه با مشکلاتی مواجه شده بود. این زندانی سیاسی همچنین در پی اعتراض به مسئولان زندان به مدت یک هفته از تماس تلفنی محروم شده‌ است.فریبا اسدی، مهران دلفان آذری، میثم غلامی و مسعود وظیفه در بهمن ماه سال ۹۹ از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.( هرانا ، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)

منیره عربشاهی از زندان کچویی کرج به بیمارستان اعزام شد
خانم عربشاهی صبح امروز در پی حال نامناسب جسمی به بهداری زندان منتقل و پس از چند ساعت به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد.خانم عربشاهی پس از انجام جراحی و تخلیه غده تیروئید باید مداوم تحت نظر پزشک باشد و سطح هورمون هایش چک شود اما به دلیل شرایط زندان امکان آن میسر نیست. با این وجود دادستان با اعزام او به مرخصی درمانی مخالفت میکند.دختر خانم عربشاهی، یاسمن آریانی از مخالفان حجاب اجباری در حالی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۷ با پایان حبس از بابت محکومیت پیشین خود از زندان اوین آزاد شده بود، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۸ مجددا بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. خانم عربشاهی یک روز پس از او بازداشت و به همراه فرزندش به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.این دختر و مادر زندانیهرکدام از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند.( هرانا ، ۱۱ اردیبهشت۱۴۰۱)

خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد
خدیجه مهدی پور، فعال اینستاگرامی و زندانی سیاسی محبوس در زندان ایلام پس از تودیع وثیقه به مرخصی کوتاه مدت برای انجام کارهای درمانی خود اعزام شدخدیجه مهدی پور با توجه به مشکلات گوارش که بر اثر ویروسی شدن معده اش است هر نوع غذا و مایعات که می خورد با حالت تهوع مواجه می شود و به همین علت طی ماه‌های اخیر هشت کیلو گرم از وزن خود را از دست داده و از سوی دیگر با توجه به ناراحتی چشمی که بر اثر وجود یک لکه سیاه روی تخم چشم او ایجاد شده بینایی اش با مشکل مواجه شده و صبح امروز پس از تودیع وثیقه به مرخصی ۷ روزه برای پیگیری مراحل درمان اعزام شد.”. این زندانی سیاسی در حال سپری نمودن محکومیت 20 ماهه حبس خود در زندان است.مصادیق اتهامات وارده به وی تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به روح الله خمینی، عنوان شده است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)

یادداشت زندانی سیاسی گلرخ ایرایی از زندان آمل: حبس زدایی یا سرعت بخشیدن به قتل های حکومتی
زندانی سیاسی گلرخ ایرایی در اعتراض به سرعت بخشیدن قتل های حکومتی، به قانونی که «ابراهیم رئیسی» در سال ۹۸ و در زمانی که بر مسند «ریاست قوه قضائیه» بوده اشاره کرده که به موجب آن اجرای احکام اعدام زندانیان تسریع شده و این را «قانون خودنوشته جمهوری اسلامی» دانست. او در ادامه مینویسد که چطور در رسانه های حکومتی «‌گرفتن انتقام در کادر دوربین آموزش داده میشود» و ضمن محکوم شمردن حکم قصاص، کشتار به شکل سیستماتیک «به هر بهانه ای» و «با وارد کردن هر اتهامی» را محکوم میکند.او مینویسد: «‌زیستن با محکومین به قصاص و شاهد دردهای آخرشان به سمت جایگاه مرگ بودن باعث می‌شود بیش از پیش در جهت رفع مصائب آنها برآئیم و ‌ایستاده‌ایم همچون فرزاد کمانگر، تا سرنگونی استبداد و ارتجاع و تا برچیده شدن بساط ظلم و ظالمان.(کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ، 16 اردیبهشت ۱۴۰۱)

محرومیت از درمان؛ گزارشی از وضعیت صدیقه اقدسی، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز
صدیقه اقدسی، شهروند بهائی محبوس در زندان عادل آباد شیراز از رسیدگی پزشکی و اعزام درمانی محروم مانده است. خانم اقدسی چندی پیش در پی سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود، اما پس از ۵ روز بدون دریافت خدمات درمانی کافی به زندان بازگردانده شد. حالا هم علیرغم دستور پزشکان مبنی بر ام‌آر‌آی قلب، مسئولان زندان به بهانه‌های واهی از اعزام او به بیمارستان خارج از زندان ممانعت میکنند. مسولان دلیل عدم رسیدگی پزشکی را، کوتاه بودن دوران حبس خانم اقدسی عنوان میکنند.( هرانا ، ۱7 اردیبهشت ۱۴۰۱)

نامه مریم اکبری منفرد، از زندان سمنان؛ ما از درون زندان همراه اعتراضات مردم هستیم
مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان سمنان، در بخشی از نامه خود که در حمایت از “قیام مردم ایران” منتشر کرده است، نوشت: سالهاست که ما برای آب و نان جان می‌دهیم، از کولبر گرفته تا سوختبر و الان کل ایران، آن‌هم در کشور ثروتمندی همچون ایران که زمین و آسمان‌ آن به تاراج رفته و می‌رود. این صدای همه ماست که از ایذه، شادگان و اهواز بلند شده و به زودی کل ایران را فرا خواهد گرفت.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 24 اردیبهشت ۱۴۰۱)

خانواده سعیده خضوعی، شهروند بهایی، خواستار روشن شدن وضعیت او در زندان شدند
خانواده خضوعی، در دومین نامه خود به محسنی اژه‌ای، با اشاره به بازداشت سعیده خضوعی در ۲۲ فروردین سال جاری، پرسیده‌اند که بارها از کارکنان قوه قضائیه درباره علت بازداشت و محل نگهداری او پرسیده‌اند، اما آنها به این پرسش‌ها پاسخی نمی‌دهند و می‌گویند که پیگیر دستگیری و شرایط نگهداری وی نباشید.این نامه در ادامه می‌گوید که علت فشار بر خانواده حضوعی تنها به خاطر اعتقادشان به دیانت بهایی است و می‌افزاید، «بهایی بودن به قول مسئولان جمهوری اسلامی، هنگامی که در خارج از کشور هستند جرم نیست، اما در داخل کشور گونه‌ای دیگر بدان نگریسته می‌شود».سعیده خضوعی که اواخر فروردین ماه برای دفاع از اتهامات خود به بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود، بازداشت شد.( پیک ایران 27 اردیبهشت ۱۴۰۱)

احضار وبازجویی.

کوکب بداغی معلم و فعال صنفی فرهنگیان، احضار شد
کوکب بداغی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، ساکن شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان، با دریافت ابلاغیه ای کتبی از سوی شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد.کوکب بداغی، معلم ورزش در مقطع دبیرستان در شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان ایران، خواستار توجه مسئولان به وضعیت و مطالبات صنفی آنها شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۹اردیبهشت ۱۴۰۱)

سنندج؛ تفتیش منزل مظفر صالح‌نیا و احضار گلنار قدیم‌خانی
مأموران اطلاعات سپاه با مراجعه به منزل مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران اقدام به تفتیش منزل وی کردند.اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده است که پس از تفتیش منزل مظفر صالح‌نیا، همسر وی گلنار قدیم‌خانی از طریق تماس تلفنی به اطلاعات سپاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. گلنار قدیم‌خانی معلم با سابقه مدارس ناحیه یک سنندج است.(شبکه حقوق بشر کردستان 27 اردیبهشت ۱۴۰۱)
اعدام
اجرای حکم اعدام یک زن بلوچ به اتهام «مواد مخدر» در زندان زاهدان
یک زن با فامیلی شاهوزهی به اتهام مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. دستکم حکم اعدام ۸۰ زندانی در زندان مرکزی زاهدان صادر شده و در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 18 اردیبهشت ۱۴۰۱)