گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی نرگس محمدی شد

رادیو فردا

سازمان گزارشگران بدون مرز روز جمعه ۲۸ آبان در بیانیه‌ای بازداشت «خودسرانه» نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، را محکوم کرد و خواستار آزادی او شد.

گزارشگران بدون مرز، بازداشت خانم محمدی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را اقدامی «وحشیانه» دانسته و آن را «آدم‌ربایی حکومتی» خوانده است.

خانم محمدی روز ۲۵ آبان با یورش نیروهای امنیتی به مزار ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، بازداشت شد.

خانواده این فعال حقوق بشر یک روز پس از این رخداد اعلام کرد که او در تماسی تلفنی خبر داده که در بند دو-الف زندان اوین (تحت نظارت اطلاعات سپاه) در انفرادی به‌ سر می‌برد و حکم ۳۰ ماه زندان و (۸۰ ضربه) شلاق به او ابلاغ شده است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

او اما در پرونده جدیدی که طی ماه‌های اخیر علیه او گشوده شد، با اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح به «۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس تعزیری و دو فقره پرداخت مالی» محکوم شده است.

این فعال مدنی مدت‌هاست که از حق داشتن گذرنامه، خروج از کشور و دیدار با دو فرزندش که ساکن فرانسه هستند، محروم است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. این قطعنامه از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است که احکام سنگین و ناعادلانه، از جمله مجازات‌های اعدام و تبعید داخلی طولانی مدت، را لغو کند و به انتقام‌جویی‌ها علیه مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی و خانواده‌های آنها، و فعالان رسانه‌ای که اعتراضات را پوشش می‌دهند پایان دهد.