‘جایزه شجاعت’ بنیاد مگنیتسکی را دختر نازنین زاغری از طرف او دریافت کرد

بی بی سی فارسی

نازنین زاغری دیشب یکی از برندگان جایزه حقوق بشری موسسه مگنیتسکی در بریتانیا اعلام شد و دختر کوچکش گابریلا رتکلیف از طرف او سخنرانی و جایزه را دریافت کرد.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی، که بیش از پنج سال در ایران محبوس بوده و حالا با یک محکومیت یک ساله دیگر روبه‌روست و نمی‌تواند ایران را ترک کند.

موسسه مگنیتسکی اعلام کرده به خاطر “شهامت” خانم زاغری جایزه “شجاعت زیر آتش” را به او اهدا کرده است.

در مراسمی که دیشب در لندن برگزار شد، گابریلا رتکلیف هفت ساله پیام مادرش را خواند که از این موسسه حقوق بشری تشکر کرده و نوشته بود که جایزه به او و همراهانش امید می‌دهد که آن بیرون کسی به یاد آنها است و همپای آنها تلاش می‌کند.

گابریلا رتکلیف همچنین به نقل از مادرش خواند: به شدت احساساتی می‌شوم وقتی می‌بینم دخترم آنقدر بزرگ شده که از طرف من جایزه بگیرد و همچنین این کلمات را بخواند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری که به تازگی اعتصاب غذایش را متوقف کرده، در کنار دخترش حضور داشت.

بیل براودر، از مدیران بنیاد مگنیستکی با انتشار عکس گابرلیا و ریچاد رتکلیف نوشته که “حقیقتا لحظه‌ای تکان دهنده” بوده که دختر کوچک نازنین زاغری از طرف او جایزه را دریافت کرد.

زمانی که گابریلا رتکلیف حدود دو سال داشت، خانم زاغری در سفر به ایران دستگیر شد و گابریلا از آن زمان مدتی در ایران و حالا در بریتانیا از مادرش جدا بوده است.

بنیاد مگنیتسکی به یاد سرگئی لئونیدویچ مگنیتسکی تاسیس شده که در سال ۲۰۰۸ در روسیه دستگیر و چند روز قبل از پایان دوره محکومیت به طرز مشکوک در زندان جان باخت. او مقام‌های ارشد روسیه را به فساد مالی متهم کرده بود.