هنوز چشم انداز معاونت امور زنان و خانواده مشخص نیست

ارسال کننده : آقای احمد فخرالدین 1دی

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با اشاره به گزارش ۴۰ روزه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، گفت: زمانی که نقشه کلی، هدف‌ها و راهبردهای اصلی مشخص باشند و طرح‌ها و برنامه‌ها نیز در آن جهت اجرایی شوند، می‌توان گفت کار و مدیریت موفق بوده است.

توران ولی مراد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ افزود: مشکل این است که هنوز هدف، راهکارها و برنامه‌ها به ویژه سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی و چشم اندازهای معاونت امورزنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برای این دوره کاری پیش رو، مشخص نیست.

وی اظهارکرد: بسیاری از مطالب بیان شده در گزارش ۴۰ روزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حد بیان دیدگاه‌های کلی است؛ اما مهم بیان راهبردها و سیاست‌ها و راه‌های اجرایی کردن اهداف است و این هم نیازمند اقدام عملی است، ضمن آنکه دیدار با شخصیت‌های مختلف اقدام عملی محسوب نمی‌شود.

ولی مراد در ادامه گفت: برخی از موارد ذکر شده در گزارش ۴۰ روزه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری را نمی‌توان گزارش کار نامید. چرا که بیان کارهای روزمره از جمله دیدارها با اشخاص مختلف گزارش کار نیست، این در حالی است که چنین گزارش‌هایی باید شامل اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف تعیین شده باشد.

دبیرائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه دیدارها و سخنرانی‌ها در گزارش ۴۰ روزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بدون تعیین کردن اهداف این نهاد، شرح فعالیت‌های روزانه است، گفت: در این گزارش باید مشخص می شد که دیدارهای معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای دستیابی به کدام اهداف بوده است.

وی تاکید کرد: تغییر چارت تشکیلاتی معاونت امور زنان و خانواده نمی تواند مانعی برای بیان اهداف و راهکارها باشد که هنوز انجام نشده. اگر اهداف و برنامه راهبردی مشخص باشد می‌توان برای انجام ماموریت‌ها و عملی کردن اهداف افراد مناسب را انتخاب کرد. از آن مهمتر نیروهای موجود می‌توانند جای کار خود را با این نهاد پیدا و پیگیری کنند.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان با بیان اینکه تبیین ماموریت‌ها و ارائه برنامه راهبردی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهارکرد: گاهی اوقات می‌توان اهداف را به صورت کلی بیان کرد؛ اما وظیفه دستگاه‌های اجرایی بیان کلی اهداف نیست، چون این دستگاه باید اهداف را برای عملی کردن در مدتی مشخص به صورت بلند مدت، میان مدت و یا کوتاه مدت تعیین کنند.

وی ادامه داد: این اهداف باید به اطلاع عموم رسانده شود تا شاخص باشد، برای گزارش کار در سنجش دستیابی به اهداف تعیین شده و این سنجش هم با گزارش‌هایی که داده می شود انجام می شود. تا هدف‌ها و راهبردهای اجرایی تبیین نشده باشند، گزارش کار مبنایی برای سنجش ندارد و در گزارش باید گفته شود که این دستگاه برای رسیدن به کدام هدف تا کجا موفق بوده و بخش‌هایی را که نتوانسته به اهداف برسد دلیل آن چه بوده است.

ولی مراد با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهای خاص برای اجرایی کردن اهداف معاونت زنان و خانواده گفت: از ابتدا قرار بود که وزارت زنان تشکیل شود، اما فعلا معاون امور زنان و خانواده تشکیل شده است. سپس قرار شد که وزیران و معاونان زن انتخاب کنند که این امر هم محقق نشد. البته انتقاد اساسی به دولت دکتر روحانی انتخاب نکردن وزیر زن است و به دنبال آن حضور همچنان کمرنگ زنان در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز و یک تشکر هم به دکتر ظریف که همان ابتدای کار تقاضای ما را عملی کرده و سخنگویی وزارتخانه را به یک خانم سپرد.