شوهرم نقش فرزند پرخرج را برای من دارد

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 12آذر

139112220001793

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زنی جوان با مراجعه به دادگاه خانواده شهید محلاتی دادخواست طلاق خود را به قاضی یکی از شعب ارائه کرد و گفت: شوهرم به دلیل اینکه من شاغل هستم سرکار نمی‌رود و مرا موظف به پرداخت خرجی خانه می‌کند و بی مسئولیت است، دیگر تحمل او را ندارم.
زن بار دیگر در مقابل قاضی با فریاد، بیان کرد: فقط باید از او جدا شوم هیچ وقت مرا درک نکرده و نمی‌داند که من یک زن هستم نه مرد خانه.
مرد جوان نیز در مقابل قاضی پرونده گفت: همسرم شاغل بوده و درآمدش مناسب و بالاست و نیازی نیست من سر کار بروم؛ همسرم سخت می‌گیرد اگر منطقی فکر کند متوجه می‌شود که نیازی نیست که هر دو مشغول فعالیت در بیرون از منزل شویم.


وی با بیان اینکه یا من باید شاغل باشم یا همسرم، ادامه داد: همسرم به دلیل اینکه سرکار نمی‌روم مرا بی‌مسئولیت می‌داند ولی بهتر است بداند که کارهای منزل را من انجام داده و او این موضوع را فراموش کرده است؛ او فقط مواد غذایی را تهیه کرده و من غذا درست می‌کنم.
مرد با اشاره به اینکه حدود 5 سال است با یکدیگر زندگی می‌کنیم و فرزندی نداریم، اظهار داشت: می‌خواهم که همسرم سرکار نرود و من جای او سرکار روم و او به کاری‌های منزل برسد؛ چشمم دنبال حقوق او نیست و باید این موضوع را بداند.
زن در ادامه با بیان اینکه اگر دیگر سرکار نروم، شوهرم شغلی ندارد و چه کسی خرجی زندگیمان را می‌دهد، افزود: همه این صحبت‌ها بهانه است چراکه از دادگاه که برویم دوباره کار خودش را می‌کند؛ هزاران نفر او را نصیحت کردند و او هر بار قول داده است ولی همه چیزی همان بوده که خواسته و کار خود را کرده است.
بعد از چند دقیقه سکوت قاضی پرونده، زن و مرد را به مصالحه دعوت کرده و از مرد خواست که به دنبال کار باشد و در کنار همسرش شاغل بوده و به خرجی خانه کمک کند همچنین گفت که تا زمانی که شغلی پیدا می‌کند همسرش را در فشار نگذاشته و با یکدیگر همدل و همراه شوند.
*زن و مرد می‌توانند هر دو شاغل باشند/ زن در کنار ایفای نقش مادری می‌تواند شاغل هم باشد
حسن عشایری، جامعه شناس، عصب‌شناس و استاد دانشگاه در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: شاغل بودن زن یک حسن است چرا که باعث استقلال نسبی او شده و هویت اجتماعی و ارتباطات او گسترده می‌شود.
ویا با بیان این که ‌زن می‌تواند مانند مرد شاغل باشد، ادامه داد: زن نباید تنها در خانه مشغول خانه‌داری و فرزندآوری شود بلکه می‌تواند در کنار ایفای نقش مادری در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتی سیاسی حضوری مؤثر داشته باشد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: 10 سال اخیر شاهد فعالیت و حضور پر رنگ زنان در جامعه بوده‌ایم که این امر قابل توجه است همچنین باید بگویم اعتماد به زنان در مشاغل افزایش یافته است چرا که معمولاً از نقش مادری خود غفلت نمی‌کنند و کار خود را به نحو احسن‌ انجام می‌دهند.
عشایری با تأکید بر این‌که وقتی زنی شاغل است نیاز نیست درآمدش را در اختیار مرد قرار دهد چرا که می‌تواند آن را پس‌اندازی برای زندگی و خود کند، افزود: برخی خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی نیاز دارند که زن و حتی فرزند نیز شاغل باشد بنابراین این موضوع برای خانواده مضر نیست.
وی با اشاره به این‌که برخی اجاره خانه‌ها سنگین است که برخی اوقات همه اعضای خانواده با همدلی و همبستگی برای حل این موضوع اقدام می‌کنند، گفت: شاغل بودن زن خانواده یک معضل نیست بلکه با همدلی و همراهی با مرد می‌تواند در استخکام خانواده مؤثر نیز باشد.
این کارشناس با بیان اینکه باید از مردسالاری و زن سالاری به سوی شایسته‌سالاری گام برداریم، اظهار داشت: نباید زن و مرد در خصوص کار در بیرون از منزل زیاده‌روی کنند که به مسائل خانه و همسرداری نرسند همچنین این موضوع که شغل زن باعث بی‌مسئولیتی مرد می‌شود باید بررسی شود.
عشایری بیان کرد: زن باید همپا و همراه مرد باشد.
انتهای پیام/