محکومیت فرشته طوسی به پرداخت جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری

حقوق بشر در ایران – امروز دوشنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۹، شعبه ۳۴ دادگاه انقلاب تهران با صدور دادنامه ای فرشته طوسی، فعال دانشجوئی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه‌ شناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران را به پرداخت جریمه نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۹، فرشته طوسی، فعال دانشجوئی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه ‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، پس از تائید درخواست اعاده دادرسی و بررسی حکم تائید شده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در جلسه واخواهی توسط شعبه ۳۴ دادگاه انقلاب تهران به پرداخت جریمه نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال دانشجوئی پیش از این توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری, ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و همچنین محرومیت از عضویت در احزاب و گروههای سیاسی و اجتماعی محکوم و این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شده بود. طوسی در آذر ماه ۱۳۹۸ در این پرونده مشمول عفو شده بود.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع فرشته طوسی، ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: “بعد از یک فرآیند ۴ ساله و چندین ماه احضار‌، بازجویی و بازداشت برای #فرشته_طوسی فعال دانشجویی و پرونده‌ای که علت باز شدن آن هم از ابتدا مانند بسیاری از پرونده‌ها نامعلوم بود،اعاده دادرسی پذیرفته شد و پرونده موکلم برای دادرسی مجدد به شعبه‌ ۳۴دادگاه انقلاب رفت و حکم نهایی صادر شد. البته پیش از این که دیوان رای را نقض کند، حکمِ پرونده چنان نامتناسب بود که خود قوه قضاییه موکل را عفو کرده بود. حکم نهایی جزای نقدی (سه ماه حبس تبدیل شده به جزای نقدی) است و مجازات‌های تبعی حذف شد(ممنوعیت از فعالیتهای حزبی و سیاسی و…)”

لازم به ذکر است، فرشته طوسی، در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۸، با توجه به حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با مدت محکومیت ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، در راستای عفو زندانیان سیاسی، احکام صادره بر علیه این فعال دانشجوئی به طور کامل شامل بخشودگی شد.

بیشتر بخوانید: تخفیف در مجازات و عفو ۶ تن از متهمان سیاسی و فعالان رسانه ای
لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی با صدور دادنامه ای فرشته طوسی را از بابت اتهام « تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شده و دلیل آن شرکت در مراسم شانزده آذر ۱۳۹۵ در انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش » به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم کرده بود. این حکم در تاریخ ۱ مهرماه ۱۳۹۸, توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر عیناً تائید شد.

بیشتر بخوانید: محکومیت فرشته طوسی به یک سال و نیم حبس تعزیری
بیشتر بخوانید: محکومیت فرشته طوسی, فعال دانشجوئی به تحمل حبس تعزیری
تخفیف در مجازات و عفو ۶ تن از متهمان سیاسی و فعالان رسانه ای

لازم به ذکر است, فرشته طوسی, فعال دانشجوئی و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در تاریخ ۱۸دیماه ۱۳۹۳, توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود به همراه همسرش سجاد درویش، بازداشت شده بود.

پس از انتقال این فعال دانشجوئی به زندان اوین, فرشته طوسی در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران به مدت ۱ ماه نگهداری شد و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳, پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

فرشته طوسی، پیش از این و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۳, به دلیل حضور مقابل ورزشگاه آزادی برای دفاع از حق حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقه والیبال، به همراه جمعی دیگر از زنان به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.

عدم امکان دسترسی به وکیل و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی, بازجو و بازپرسی بیطرف از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند.