اقدام به خودکشی دختر ۲۰ ساله در دزفول

حقوق بشر در ایران – امروز سه شنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۹، دختری ۲۰ ساله ساکن شهرستان دزفول در استان خوزستان در پی محرومیت از حق امید به زندگی اقدام به خودکشی کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از عصر ما خوزستان، ساعت ۲ بعد ظهر روز دوشنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۹، یک دختر – متولد : ۱۳۷۹ – ساکن شهرستان دزفول در استان خوزستان با توجه به محرومیت از حق امید به زندگی اقدام به پرت کردن خود از بالای یک پل هوائی کرد و به شدت آسیب دید.

براساس این گزارش، به دلیل ارتفاع نقطه سقوط، خودکشی این دختر نافرجام بوده و فقط باعث شکستگی برخی قسمتهای بدن وی شده است.

این شهروند نوجوان هم اکنون در بیمارستان دزفول بستری است.

اغلب موارد خودکشی و یا اقدام به آن از سوی شهروندان ایران که روند رو به افزایش هم دارد در سایه نبود امید به زندگی و فشارهای روحی و روانی بر اثر مشکلات اقتصادی، معیشتی و گسترش فزآینده سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است.

در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹, مسعود قادی‌پاشا, معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور از خودکشی ۵ هزار و ۱۴۳ نفر از شهروندان ایران در سال ۱۳۹۸ خبر داد و این رقم را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ با ۸ دهم درصد رشد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: بیش از ۵ هزار خودکشی در میان شهروندان ایران در سال ۱۳۹۸
محرومیت از تامین اجتماعی شهروندان در حالی رو به گسترش است که در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران از امضائ کنندگان این سند معتبر بین المللی می باشد بر محق بودن افراد بر تامین اجتماعی مناسب به لحاظ؛ خوراک, مسکن, پوشاک و برخورداری از خدمات حمایتی اجتماعی تاکید شده ولی در ایران بسیاری از شهروندان از این حق بطور سیستماتیک محروم هستند.

همچنین در اهداف مطروحه سند ۲۰۳۰ یونسکو، به صراحت به حق همه انسانها از برخورداری محیط زندگی سالم و استاندارد، متناسب با شان و مقام انسانی آنها تاکید شده است اما در ایران پس از تصویب این سند برای اجرا در پی مخالفت علی خامنه ای و اعلام وی با این جمله که « آقایان بدون اجازه ما سندی را امضا کردند » اجرای این سند معتبر بین المللی به طور کامل از دستور کار در ایران خارج و با آن به شدت مخالفت شد.

« به کانال تلگرام حقوق بشر در ایران بپیوندید »​