احضار سفیر ایران در دانمارک؛ اعتراض به تحت فشار گذاشتن زنان برای طلاق‎‌ به شیوه شرعی

دانمارک روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه سفیر ایران در کپنهاگ را به دلیل تحت فشار گذاشتن زنان ایرانی ساکن این کشور برای پذیرش طلاق به شیوه شرعی و با نظر روحانیون محلی احضار کرد.افسانه نادی پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، رسانه‌های دانمارک اخیرا گزارش‌هایی در خصوص مجبور کردن زنان مسلمان در این کشور به طلاق مطابق با شرایطی که روحانیون محلی و امامان مساجد تعیین می‌کنند، منتشر کرده‌اند.

طبق این گزارش، در طلاق‌نامه‌ای که توسط یک امام جماعت یک مسجد تهیه شده، یک زن تعهد داده در صورت ازدواج مجدد حضانت و سرپرستی فرزندانش را از دست خواهد داد.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به احضار سفیر ایران گفته است، من شایعات در خصوص این که گفته می‌شود سفارت ایران با زنانی که در اینجا زندگی می‌کنند تماس می‌گیرد و آنها را برای تایید مذهبی مدارک دانمارکی طلاق تحت فشار قرار می‌دهد، بسیار جدی می‌گیرم.

وزیر خارجه دانمارک تاکید کرده است، بهمین دلیل ما خیلی سریع موضع گیری کردیم و به آن واکنش نشان دادیم.

یپه کوفود تصریح کرده است، دانمارک اجازه نمی‌دهد یک سفارتخانه در مواردی که مغایر قوانین دانمارک و مغایر با ارزش‌های بنیادین دموکراسی در دانمارک است، دخالت کند.

وزیر خارجه دانمارک اضافه کرده است، چنین کنترل مذهبی که ما در رسانه‌ها از آنها مطلع شدیم، متعلق به دانمارک نیست.

ایران هنوز به احضار افسانه نادی پور، سفیر جمهوری اسلامی در کپنهاگ به وزارت خارجه دانمارک واکنش نشان نداده است.

افسانه نادی پور بهمن ماه سال ۱۳۹۸ کار خود را به عنوان سفیر ایران در کپنهاگ آغاز کرده است.

این نخستین بار نیست که سفیر ایران در کپنهاگ به وزارت خارجه دانمارک احضار می‌شود.

دانمارک آبان ۱۳۹۷ اعلام کرد که به دنبال ناکام گذاشتن طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام یک حمله در این کشور،مرتضی مرادیان، سفیر وقت ایران در کپنهاگ، به وزارت خارجه این کشور احضار شد.