وخامت حال نسرین ستوده بعد از اعتصاب غذا، انتقال به بهداری زندان اوین

آقای رضا خندان، همسر زندانی سیاسی و وکیل مدافع حقوق بشر، از وخامت حال نسرین ستوده خبر داد.وخامت حال نسرین ستوده بعد از اعتصاب غذا، انتقال به بهداری زندان اوین

خانم نسرین ستوده از روز ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ با انتشار نامه سرگشاده ای اعلام کرد در اعتراض به آزاد نکردن زندانیان سیاسی بعد از شیوع کرونا و «شرایط ظالمانه» زندانهای رژیم ایران دست به اعتصاب غذای نامحدود می زند.

آقای خندان در حساب فیسبوک خود درباره وخامت حال نسرین ستوده از قول یکی از همبندان وی که همان عصر چهارشنبه به مرخصی آمده بود نوشت خانم ستوده ساعت ۷ بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه به بهداری زندان اوین منتقل شده است. این همبندی گفت: ‌«نسرین قصد داشت در اعتراض به بازداشت مهراوه، از خوردن مایعات هم خودداری کند.»

آقای خندان افزود که به دلیل محدود بودن تلفن بند زنان اوین تا عصر شنبه از نسرین ستوده بی‌خبر خواهند ماند.

پیش از این، محمد مقیمی، وکیل خانم ستوده، در نامه‌ای به آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، که روز دوشنبه ۲۷ مرداد منتشر شد، خواستار آزادی موکل خود و دیگر زندانیان سیاسی ایران شده و با اشاره به اعتصاب غذای نسرین ستوده نسبت به جان موکلش ابراز نگرانی کرده بود.

آقای مقیمی در این نامه که پس از بازداشت چند ساعته مهراوه خندان دختر خانم ستوده ارسال شد، نوشت: «با وجود این که شیوع پاندمی کووید ۱۹ در زندان ‌های ایران، جان زندانیان را با خطر جدی رو به رو کرده، جمهوری اسلامی به اصول بین‌المللی حقوق بشر و قوانین داخلی ایران بی‌اعتناست.

وی از گوترز خواست «از همه ظرفیت‌های موجود برای متقاعد کردن حکومت ایران به پایبندی به تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی و آزادی بی‌قید و شرط بانو نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی بهره برده و در این خصوص اقدام شایسته و فوری» انجام دهد.

رژیم ایران برای اعمال فشار بیشتر بر نسرین ستوده، همسر او رضا خندان را نیز به شش سال زندان محکوم کرده است.​