محکومیت ویکتور بت تمرز و شامیرام عیسوی, زوج مسیحی به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری

امروز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹, شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست احمد زرگر با صدور دادنامه ای ویکتور بت تمرز و همسرش شامیرام عیسوی را در مجموع به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از ماده ۱۸, روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, ویکتور بت تمرز, شهروند مسیحی آشوری با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره کلیساهای خانگی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شد. همچنین شامیرام عیسوی هم با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره کلیساهای خانگی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین شامیرام عیسوی, توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای امنیت تهران به ریاست محمدمهدی براعه برای تحمل حبس فراخوانده شد.

در این گزارش اشاره ای به تاریخ برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر ویکتور بت تمرز و همسر وی شامیرام عیسوی نشده . احتمال این وجود دارد که این حکم با استناد به ماده ۴۵۰ از قانون مجازات اسلامی که “برعدم ضرورت تشکیل جلسه تجدیدنظر با حضور متهم و وکیل مدافع وی تاکید می کند” صادر شده باشد.

تائید حکم صادره از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹, توسط وکیل مدافع ویکتور بت تمرز طی تماس تلفنی به این شهروند مسیحی آشوری اعلام شد.

همچنین در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای امنیت تهران به ریاست محمدمهدی براعه با صدور و ابلاغ احضاریه ای شامیرام عیسوی را برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری فراخواند.

در حالی شامیرام عیسوی با اتهام امنیتی به تحمل حبس تعزیری محکوم شد که در روند دادرسی بر پرونده قضائی این شهروند مسیحی آشوری ابهامات و ایرادات قضائی زیادی وارد است که از جمله آنها احضار به جلسات دادرسی در مرحله تجدیدنظر خواهی و سپس تعلیق برگزاری جلسات دادرسی بوده است.

بیشتر بخوانید: برگزاری دادگاه تجدید نظر شامیرام عیسوی
بیشتر بخوانید: جلسه دادگاه تجدیدنظر ۲ تن از شهروندان مسیحی برگزار خواهد شد
در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۹۶, شامیرام عیسوی, توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره کلیساهای خانگی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بیشتر بخوانید: صدور حکم ۵ سال زندان برای شامیرام عیسوی
شامیرام عیسوی، در خرداد ماه ۱۳۹۶ به شعبه بازپرسی دادسرای امنیت تهران احضار و پس از اتمام مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت موقت آزاد شد.

همچنین کشیش ویکتور بت تمرز, شامیرام عیسوی و فرزندشان رامئیل بت تمرز به همراه ۱۲ نوکیش مسیحی، در تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۹۳, هنگام برگزاری مراسم کریسمس در منزل مسکونی ویکتور بت تمرز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. ماموران امنیتی پس از بازجویی و اخذ تعهد، همه حاضران در این مراسم مذهبی « جشن کریسمس » را آزاد کردند. همچنین امین افشار نادری و کاویان فلاح محمدی جز افرادی بودند که در این مراسم مذهبی توسط ماموران امنیتی بازداشت کردند. کشیش ویکتور بت تمرز پس از تحمل ۶۵ روز بازداشت که بیشتر آن در سلول انفرادی و تحمل بازجوئی های فشرده بود با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

لازم به ذکر است؛ تاکنون ۳ نفر از اعضای خانواده بت تمرز تنها به دلیل شرکت در فعالیتهای مسالمت‌آمیز مسیحی با احکام حبس مواجه شدند.

ویکتور بت تمرز, « کشیش کلیسای پنطیکاستی شهرآرا در تهران », در تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و در تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۶, توسط شعبه مذکور با ریاست قاضی وقت ماشالله احمدزاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

بیشتر بخوانید؛ صدور حکم ده سال حبس و دو سال ممنوع‌ الخروجی برای کشیش ویکتور بت تمرز
کشیش ویکتور بت تمرز و همسرش شامیرام عیسوی, تا پیش از بسته شدن کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۸۸، از رهبران رسمی این کلیسا در تهران بودند. با فشار نهادهای امنیتی و مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، کشیش بت تمرز از رهبری این کلیسا برکنار شد و جلسات این کلیسا که به زبان فارسی ارائه می شد پایان یافت.

سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است.

از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده‌ و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این،‌ چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شده است و برخی از کلیساها تعطیل شده‌اند و از مراسم کلیسایی به زبان فارسی جلوگیری به عمل آمده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

افزایش این فشارها بر مسیحیان و سایر اقلیتهای مذهبی در حالی است که براساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی که در دولت حسن روحانی رونمایی شده آمده است: “شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی­توان به صرف داشتن عقیده­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.”

سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ , ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۸۶ میباشد که بر حق افراد بر رفتاری بدون تبعیض و محفوظ ماندن حق تغییر دین و انجام مناسک مذهبی بدون ترس و انجام تبلیغات و آموزشهای مذهبی را برای افراد تاکید کرده است.

بازداشت افراد و عدم بدون تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل . سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند.