هجده ماه پس از مرگ مشکوک قربانی تجاوز؛ سلمان خدادادی از اتهام تجاوز تبرئه و به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا – شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران سلمان خدادادی، نماینده سابق مجلس را از اتهام تجاوز تبرئه و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل داد و بر همین اساس حکم ۹۹ ضربه شلاق را علیه رئیس سابق کمیسیون اجتماعی مجلس صادر کردند.

خدادادی پیشتر توسط دادگاه کیفری یک استان تهران به ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد که حکم صادره در دیوان عالی کشور، نقض و به شعبه ۸ دادگاه کیفری به عنوان شعبه هم عرض ارجاع شد. پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده سابق ملکان در مجلس را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. او که پیش از مرگ طی نامه ای قاضی رسیدگی کننده به شکایتش را از وجود تهدیدات از جانب نماینده بانفوذ مجلس مطلع کرده بود تلاش فرآوانی برای اثبات اینکه مورد تجاوز و سواستفاده جنسی سلمان خدادادی قرار گرفته بود به خرج داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از خبرآنلاین، سلمان خدادادی، نماینده سابق مجلس توسط شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

بر اساس این گزارش، این نماینده سابق مجلس یک بار دیگر اتهامی را که به او وارد شده بود، رد کرد. متهم و وکیلش با تأکید فراوان ادعای زن جوان را که حالا فوت کرده است، درخصوص تجاوز به عنف رد کردند.

دیوان‌ عالی کشور بعد از مطالعه لایحه نماینده مجلس و وکیل‌مدافعش حکم صادره را نقض کرد. دیوان‌ عالی کشور درخصوص دلایلی که برای نقض پرونده آورد، متذکر شد: اول اینکه محلی که شاکی ادعا کرده به او تعرض شده، محل عمومی است. دفتر نماینده مجلس یک محل عمومی است و نه خصوصی و عموم مردم به آنجا رفت‌وآمد دارند، بنابراین ادعای او درخصوص اینکه این نماینده در محل خصوصی به او تعرض کرده درست به نظر نمی‌رسد. دوم اینکه فایل صوتی منتشرشده که مورد استناد قرار گرفته، حاوی اعتراف متهم به داشتن رابطه زنا نیست و بیشتر یک درگیری لفظی است.

این در حالی است که در فایل‌های صوتی منتشر شده توسط هرانا، سلمان خدادادی نه تنها به برقراری رابطه جنسی با زهرا نویدپور اعتراف کرده است بلکه در ابتدا منکر وجود دفتری شده است که دیوان عالی کشور اینبار در حکم خود آن محل را دفتر نماینده مجلس و مکانی عمومی دانسته است.

بعد از دفاعیات متهم و وکیل‌مدافع او، قضات شعبه ۸ وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده و همچنین مستنداتی که متهم ارائه داده بود، او را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه کردند، اما به خاطر رابطه نامشروع به ۹۹ ضربه شلاق و همچنین دو سال انفصال از مشاغل دولتی محکوم کردند.

این رأی در صورت اعتراض مجدد متهم در دیوان ‌عالی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سال ۹۷ قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران سلمان خدادادی را از تجاوز مبرا دانستند و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل دادند و بر همین اساس، حکم ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق را علیه وی صادر کرده بودند که حکم صادره در دیوان عالی کشور، نقض شد.

لازم به یادآوری است زهرا نویدپور برای رسیدگی به شکایتش و طرح ادعای تجاوز و سوء استفاده جنسی نماینده مجلس از او به سراغ نمایندگان، کمیسیون ها، دادگاههای شهرستان و تهران رفته بود اما صرفا انتشار خبر خودکشی او در ۱۶ دیماه بود که موجب واکنش بعضی مسئولین شد که عمدتا نیز بر پایه رفع مسئولیت از خود استوار بود.

هرانا برای نخستین بار در خردادماه سال ۹۷ از ادعای زنی پرده برداشت که مدعی بود مورد تجاوز و سوءاستفاده نماینده پرنفوذ مجلس از ملکان قرار گرفته است.

این ادعا در سایه پیگیری زهرا نویدپور بعنوان قربانی این پرونده و اقدامات حقوقی او وارد مرحله جدیدی شد و در طی ماههای بعد این زن در فضایی ناامن و پرفشار به پیگیری حقوق خود ادامه داد.

خبر خودکشی و فوت زهرا نویدپور در ۱۶ دیماه گویا به منزله آخرین تلاش او برای استیفای حقوقش موجب تلنگری شد که ولو در سطح حداقلی قوه قضاییه نماینده پر نفوذ مجلس را در محکمه پاسخگو بداند.