عدالت را به مسلخ بردید؛ واکنش به فیلمبرداری مخفیانیه از نرگس محمدی در بهداری زندان

روز گذشته و به دنبال انتشار خبر ابتلای نرگس محمدی به بیماری کرونا و واکنش‌های گسترده به این موضوع، بخش خبری ۲۰:۳۰ و خبرگزاری قوه قضاییه فیلمی از معاینه نرگس محمدی و تعدادی دیگر از زندانیان زن زندان زنجان توسط پزشک این زندان را منتشر کردند.

در این ویدئو که به نظر میرسد به صورت مخفیانه تصویربرداری و به صورت تقطیع شده منتشر شده است ضمن اشاره پزشک به دمای متعادل بدن و سطح نرمال اکسیژن خون حین معاینه خانم محمدی، در ثانیه هایی از این ویدئوی تطقیع شده به “خوبم” گفتن این زندانی بیمار بسنده شده است. فارغ از هدف نهادهای قضایی و امنیتی از تهیه و انتشار این ویدئو باید توجه داشت که جلسه پزشک و بیمار شامل قاعده حریم خصوصی بوده و در اکثر کدهای اخلاقی انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای پزشکی به مسأله حریم خصوصی و رازداری تأکید فراوان شده است و تصویربرداری مخفیانه از جلسه پزشک و بیمار نه تنها تجاوز به حریم خصوصی افراد بوده بلکه عملی بر خلاف سوگندنامه حرفه پزشکی نیز بوده است. تقی رحمانی همسر نرگس محمدی، ضمن انتقاد از عملکر قوه قضاییه گفته است “خبرگزاری میزان اگر مثقالی صداقت داشت ۳۰ ثانیه هم با نرگس صحبت می کرد. چرا با متهم مرعوب شده ساعت ها مصاحبه می کنید. چند ثانیه از زبان نرگس محمدی، وضع زندان و بیماریش را می شنیدیم. عدالت را در پای حفظ قدرت به مسلخ برده اید”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹، برنامه ۲۰:۳۰ در تلویزیون ایران فیلمی از زندان زنجان پخش کرد و گزارشگر این برنامه نزدیک به نهادهای امنیتی حال خانم محمدی را خوب توصیف و گزارش رسانه های حقوق بشری و شبکه های اجتماعی را در خصوص ابتلای وی به بیماری کرونا و عدم دسترسی زندانیان زندان زنجان به امکانات پزشکی مناسب را نادرست خواند.

پخش این برنامه تلویزیونی که به نظر میرسد به صورت مخفیانه و بدون اطلاع زندانیان، در دفتر پزشک زندان تصویربرداری شده است به دنبال انتشار خبر ابتلای نرگس محمدی به بیماری کرونا و واکنش‌های گسترده به این موضوع صورت گرفته است.

بدون در نظر گرفتن هدف نهادهای قضایی و امنیتی از تهیه و انتشار این ویدئو باید توجه داشت که جلسه پزشک و بیمار شامل قاعده حریم خصوصی بوده و در اکثر کدهای اخلاقی انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای پزشکی به مسأله حریم خصوصی و رازداری تأکید فراوان شده است با این حال تصویربرداری مخفیانه از جلسه پزشک و بیمار تجاوز به حریم خصوصی افراد است.

در این ویدئو که به صورت تقطیع شده منتشر شده است ضمن اشاره پزشک حین معاینه به دمای متعادل بدن و سطح نرمال اکسیژن خون خانم محمدی، در ثانیه هایی از این ویدئوی تطقیع شده تنها چیزی که اجازه شنیده شدن آن به مخاطب از زبان این زندانی داده می‌شود، گفتن کلمه “خوبم” توسط نرگس محمدی است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، با اشاره به اینکه پس از مدتها به همراه فرزندانش توانسته اند در این ویدئوی ۳۰ ثانیه ای نرگس را ببینند در این رابطه نوشته است: “خبرگزاری میزان اگر مثقالی صداقت داشت ۳۰ ثانیه هم با نرگس صحبت می کرد. چرا با متهم مرعوب شده ساعت ها مصاحبه می کنید. چند ثانیه از زبان نرگس محمدی، وضع زندان و بیماریش را می شنیدیم. عدالت را در پای حفظ قدرت به مسلخ برده اید”.
نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان زنجان که با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است، پیشتر طی نامه ای سرگشاده از وزیر بهداشت خواسته بود نماینده ای جهت رسیدگی به وضعیت زندان زنان زنجان اعزام کند. او در بخشی از این نامه در شرح وضعیت خود و دیگر زنان زندانی که با علائم مشابه در این زندان محبوس هستند می گوید “ما ۱۲ نفر با علایم خستگی مفرط و درد ناحیه شکم، اسهال و استفراغ و از دست دادن حس بویایی بدون دارو و درمان و تغذیه مناسب روی تختها افتاده ایم. عدم امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب برای قرنطینه ورودی های جدید و عدم کنترل سلامتی آنها موجب شیوع ویروس کرونا در بند شده که جای تامل دارد”. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.

این موضوع واکنش بسیاری را در داخل و خارج از کشور در شبکه های اجتماعی نیز به همراه داشت. در این میان طی روزهای اخیر جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا در زندان زنجان و ابتلای تعدادی از زندانیان از جمله نرگس محمدی، فعال مدنی محبوس در این زندان، خواستار اعطای مرخصی به وی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شدند. در بخشی از این بیانیه با اشاره به اتهامات سنگین مطروحه علیه خانم محمدی و محرومیت وی از حق درمان و دسترسی به وکیل و تماس و ملاقات با خانواده آمده است «نظر به اینکه ستاد ملی بحران کرونا از ابتدای شیوع این بیماری، موضوع رسیدگی به زندانیان را در دستور کار خود قرار داد و همین منجر به آزادی و ‌مرخصی بسیاری از زندانیان شد، ضرورت دارد با همان حساسیت و عطف به ماده ۵۰۲ قانون آئین دادرسی کیفری نسبت به مرخصی نرگس محمدی و کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه بیماران مبتلا به کرونا نیز، اقدام عاجل صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود تا برای پرهیز از هر گونه خطر احتمالی و آسیب پذیری جان این عزیزان، دستور فوری برای مرخصی آنان صادر شود.»

همچنین حدود ۵۰۰ فعال سیاسی، مدنی، عقیدتی، حقوق بشری و هنرمندان با انتشار یک نامه خطاب به رییس قوه قضائیه ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور و ابتلای تعدادی از زندانیان به این ویروس به دلیل عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و درمانی، خواهان ایجاد شرایطی مناسب جهت پیشگیری و مداوای زندانیان در محیط خارج از زندان و اعطای مرخصی یا آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی شدند. در بخشی از این نامه آمده است “به ویژه خواستار اعطای مرخصی استعلاجی به خانم نرگس محمدی هستیم که بنا بر اعلام خانواده ایشان، هم اکنون در زندان عمومی زنجان دچار علائم این بیماری بوده و با توجه به بیماری زمینه ای ریوی در معرض خطر جدی می باشد”.

در ارتباط با نرگس محمدی گفتنی است، وی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

خانم محمدی روز شنبه ۳۰ آذرماه ۹۸ همراه با ۷ زندانی سیاسی دیگر در بند زنان زندان اوین طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در زندان به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند. در پی این تحصن مسئولان زندان اوین خانم محمدی و دیگر زندانیان تحصن کننده را به تبعید به زندان دیگر تهدید کرده بودند که در نهایت روز سه شنبه ۳ دی ماه ۹۸ وی را از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند.

خانم محمدی با وجود بروز علائم بیماری کرونا از رسیدگی پزشکی محروم است. این فعال حقوق بشر به آمبولی ریه مبتلاست که همین امر جان او را در برابر کرونا بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌دهد.