معاون وزیر ورزش: پرورش اندام و حجیم شدن عضلات با شرایط زنان جور در نمی آید

مهین فرهادی زاد، از معاونان وزارت ورزش و جوانان ایران در مورد فعالیت زنان در رشته های پاورلیفتینگ، بوکس و ورزش‌های زورخانه‌ای گفته در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان “ریحان” یاد شده و نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.مهین فرهادی زاد

فعالیت زنان در برخی از رشته‌های ورزشی در ایران همواره با مشکلات و حواشی همراه بوده است.

چندی پیش زنان علاقه‌مند به بوکس خواستار دریافت مجوز حضور در این رشته رزمی شدند و به تازگی نیز زنان فعال در پاورلیفتینگ و ورزش زورخانه‌ای خواهان حضور در این رشته‌ها شده‌اند، که هنوز تصمیم قطعی در مورد آن گرفته نشده و وزارت ورزش گفته که در حال بررسی این درخواست‌ها است.

خانم فرهادی زاد با اشاره به این که درخواست کتبی فعالیت زنان در این سه رشته به وزارت ورزش رسیده، گفت در مورد رشته پاورلیفتینگ، این رشته باید توضیح بدهد که در چه حوزه هایی به دنبال فعالیت است. ” اگر بحث پرورش اندام را در نظر دارند، به سرعت و پس از دریافت نامه پاسخ منفی می‌دهیم چون بحث پرورش اندام و حجیم شدن عضلات شیوه‌های خود را دارد که با شرایط زنان جور در نمی‌آید.”

معاون ورزش زنان همچنین در مورد درخواست فعالیت زنان در این سه رشته ورزشی گفته پیشینه ورزش باید در نظرگرفته شود که در بخش زنان چگونه است. ضمن این که توجه به ملاحظات فرهنگی هم باید انجام شود.

به گفته خانم فرهادی زاد، تعداد علاقمندان زن به ورزش زورخانه ای انگشت‌شمار است و این نوع فعالیت بیشتر از آن که “ورزش باشد، ترویج آیین پهلوانی” است. “زورخانه برای مردان بوده و لباس آن هم کاملا برای مردان است. “

به گزارش ایسنا، مسئولان فدراسیون بدنسازی تاکنون دوبار در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ در نامه‌هایی به وزارت ورزش خواستار مجوز برای فعالیت قانونی زنان در رشته پاورلیفتینگ با رعایت تمامی موازین شرعی شدند، که تاکنون جوابی دریافت نکردند.

آیت‌الله خامنه‌ای: دوچرخه‌سواری زنان در مجامع عمومی حرام است

چرا دوچرخه‌سواری زنان، چرخ مشروعیت نظام سیاسی را پنچر می‌کند؟