مشاور دولت ایران از بی‌توجهی به خشونت علیه زنان انتقاد کرد

یک مشاور دولت ایران از بی‌توجهی به مساله خشونت علیه زنان در این کشور انتقاد کرده و گفته است مشکلی که زنان در ایران با آن مواجه هستند، اعمال نظرات شخصی در جامعه است.ایران

اشرف گرامی زادگان، مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران در یک گفت‌و‌گوی اینستاگرامی، از “تاخیر همیشگی” در رسیدگی به لوایح زنان و کودکان انتقاد کرده و گفته است لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیشتر از ۱۰ سال است که در قوه قضائیه تدوین شده و در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد اما به دلیل “وجود اولویت” در مسائل دیگر رسیدگی به این لایحه بسیار طولانی شده است.

لایحه حمایت از زنان مانع قتل رومینا و ریحانه می‌شد؟
‘آمار سیاه’ خشونت علیه زنان در ایران
پرونده ۱۰ ‘قتل ناموسی’ در ایران
لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد تهیه شد اما تا کنون تصویب نشده است.

به دنبال قتل رومینا اشرفی، دختر ۱۳ ساله‌ای که پدرش او را به دلایل “ناموسی” کشت، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری ایران گفت این لایحه با دستور آقای روحانی “خارج از نوبت” بررسی می‌شود.

خانم گرامی‌زادگان گفته است “آنچه که در کشور ما در این سال‌ها به آن بی‌توجه بودیم مسئله خشونت علیه زنان بوده است.”

او گفته است لایحه زنان در صورتی که به تصویب برسد، “بسیاری” از مسائل و مشکلات مربوط به خشونت علیه زنان و دختران را در خانه و جامعه حل خواهد کرد.

فعالان جنبش زنان در ایران سال‌هاست که برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، افزایش مشارکت زنان در سیاست، مبارزه با خشونت علیه زنان و رفع محدودیت‌هایی مانند حجاب اجباری فعالیت می‌کنند و در این سال‌ها همواره با آنها برخورد شده است.

ورود به ورزشگاه و دوچرخه سواری
خانم گرامی‌زادگان، دوچرخه‌سواری، موتورسواری و ورود به ورزشگاه‌ها را از جمله فعالیت‌هایی دانسته که ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد و گفته است “مواردی” که منع قانونی ندارند، “هیچ اشکال” ندارند. او گفته است مشکلی که دختران در جامعه ایران با آن مواجه هستند، “اعمال نظرات شخصی” است و مسئولان باید “جلوی اعمال سلیقه شخصی” افراد را بگیرند.

مشاور دولت ایران مشخص نکرده چه افرادی با “سلیقه شخصی” جلوی فعالیت‌های زنان در ایران را می‌گیرند و چه مسئولی باید با آنها مقابله کند.

زنان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، بارها برای ورود به ورزشگاه‌ها تلاش کرده‌اند اما این تلاش‌ها در بیشتر موارد راه به جایی نبرده و با آنها برخورد شده است.

شماری از مقام‌ها هم در دولت حسن روحانی و هم دولت محمود احمدی‌نژاد با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال موافق بوده‌اند اما موافقت آنها راه را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها هموار نکرد. قوه قضائیه و شماری از روحانیون در ایران با چنین کاری موافق نیستند و مانع از چنین حضوری شده‌اند.