توقف ورزش بانوان مازندران پشت خط جریمه کرونا

تعطیلی چند ماهه سالن‎ها و باشگاه‌های ورزشی بیشترین آسیب را به ورزش بانوان مازندران زد و آن گونه که ورزشکاران و مسئولان ورزش این استان می‌گویند ، کرونا زخم عمیقی بر پیکره ورزش حرفه‌ای و مبتدی بانوان استان گذاشته است .توقف ورزش بانوان مازندران پشت خط جریمه کرونا

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران همواره کانون ورزش و پرورش قهرمانان ورزشی کشور به شمار می رود و قهرمان پروری و ورزش دوست بودن مازندرانی ها تنها مختص مردان نیست و زنان پرشماری در لیست قهرمانان مدال آور قرار دارند که در این میان می توان به نام هایی همچون فاطمه چالاکی بانوی کاراته کا دارنده هفت مدال المپیک و هفت مدال آسیایی، عالیه محمودی تنها بانوی مازندرانی اعزامی به پاراالمپیک ‘ ریو ‘ و تیرانداز عضو تیم ملی پارالمپیک و مبینا علی نسب دارنده عناوین قهرمانی مسابقات جهانی و آسیایی شطرنج اشاره کرد.

با اطمینان می توان گفت که دستیابی این ورزشکاران به توفیقات ورزشی نتیجه ماه ها و سال ها تمرینات ورزشی فشرده بوده است ، موضوعی که در ماه های اخیر و شرایط کرونایی به بن بست رسیده و قهرمانان ورزشی از این بخش محروم مانده اند .

علاوه بر این ، تعطیلی لیگ ها و مسابقات ورزشی نیز باعث شده است که ظرفیت خوب برای شناسایی استعدادهای ورزشی بویژه در بخش بانوان مازندران مسکوت بماند که موجب بی انگیزگی در ورزشکاران می شود.

صفر شدن تمرینات ورزش

فاطمه برمکی بانوی قهرمان مدال آور مازندران در رشته ورزشی جودو با اشاره به اثرات عمیق کرونا بر ورزش بانوان استان ، به خبرنگار ایرنا گفت : برای شرکت در مسابقات آسیایی جودو به عنوان یکی از اعضای تیم ملی به صورت فشرده و سخت تمرین می کردم که با شیوع کرونا این وضعیت تغییر کرد .

وی توضیح داد : پیش از کرونا و برای آماده سازی بدن روزانه ۶ ساعت از وقت خود را صرف تمرین در سالن های ورزشی می کردم ، ولی بعد از شیوع کرونا دوره تمرینم در ورزشگاه به صفر رسید و کلا مجبور شدم این سبک تمرین را کنار بگذارم .

برمکی گفت : هر چند در این مدت در آپارتمان تمرینات کششی را برای آماده نگه داشتن بدنم انجام دادم ، اما حرکات ورزش جودو به شکلی است که به فضای سالن و فراتر از محیط یک آپارتمان نیاز دارد و نتیجه این که در انجام خیلی از حرکات جودو در منزل با محدودیت مواجه هستم و نمی توانم آنها را انجام دهم.

وی که سابقه ۱۰ سال حضور در تیم ملی جودوی بانوان را دارد ، افزود : با لغو تمامی مسابقات ورزشی ، تمامی رنج ها و سختی هایی که برای آماده سازی کشیدم بر باد رفت و فقط من و دیگر ورزشکاران در انتظار روزی هستیم که این بیماری برطرف شود و شرایط به روال عادی برگردد .

ریزش تعداد بانوان ورزشکار

فاطمه چالاکی که سال ها خود سابقه عضویت در تیم ملی کاراته را داشت و هم اکنون در کسوت مربی در قائمشهر فعالیت می کند ، به خبرنگار ایرنا گفت : در این مدت و تعطیلی باشگاه های ورزشی سعی کردیم که بازیکنان خود را به صورت اینترنتی و در منازلشان تمرین بدهیم .

دارنده ۱۴ مدال بازی های المپیک و آسیایی افزود : حتی ۲ بازیکن عضو تیم ملی که زیر نظر من آموزش می بینند با تمام تلاش و قوت ، تمرینات آماده سازی را انجام دادند تا خود را برای بازی های آسیایی کاراته که قرار بود تیر مااه امسال در کویت برگزار شود ، برسانند ، اما کرونا باعث تعطیلی مسابقات شد و تمرینات یک ساله این ۲ بازیکن بی نتیجه ماند و این مساله در روحیه و شرایط روحی این افراد مطمنا تاثیر خواهد گذاشت.

وی از بازی های بین المللی به عنوان نقطه اوج فعالیت یک ورزشکار حرفه ای نام برد و گفت : در حال حاضر این سکوی پرتاب ورزشکاران حرفه ای گرفته شده است که خود ضربه سختی بر بدنه ورزش خواهد بود .

چالاکی با اشاره به اینکه باشگاه های ورزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری می توانند فعالیت کنند ، افزود : برغم تمامی تمهیدات اندیشیده شده تعداد بانوان برای انجام فعالیت ورزشی در باشگاه ها کم و اندک است .

وی گفت : با وجود افزایش ساعات کار باشگاه برای فعالیت ورزشی زنان از ۱۵ تا ۲۱ ، اما در هر سئانس حدود ۱۰ ورزشکار در سالن حضور ندارند .

افسردگی ، تهدید جدی ورزشکاران حرفه‌ای

یدالله علی نسب که فرزندش مبینا قهرمان شطرنج جهان است ، از تعطیلی فعالیت های ورزشی از جمله مسابقات به عنوان آسیب جدی به ورزش حرفه ای یاد کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : فرزندم که متولد سال ۱۳۷۹ است از ۹ سالگی عضو تیم ملی شطرنج بوده و در این سال ها عناوین مهم جهانی و بین المللی را کسب کرده است و امیدش به درخشیدن بیشتر و پیوسته بوده است.

وی افزود : مبینا مدت ها در حال تمرین برای آماده شدن جهت حضور در مسابقات قهرمانی جهانی شطرنج بود که این مسابقات قرار بود اردیبهشت امسال در ابوظبی برگزار شود، اما کرونا باعث شد این مسابقات و دیگر مسابقات ورزشی لغو شود و فرزندم به خاطر وابستگی شدیدی که به شطرنج دارد این روزها را با ناراحتی و افسردگی سپری می کند .

پدر مبینا علی نسب گفت : همچنین تمرینات دخترم زیر نظر مربی تیم ملی و به صورت اینترنتی برگزار می شود در حالی که شطرنج ورزشی است که فعالیت ورزشی چهره به چهره می تواند در کیفیت آن تاثیر بگذارد .

روزهای سخت ورزش بانوان

معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران هم از وضعیتی که کرونا برای ورزش بانوان ایجاد کرده است به عنوان روزهای سخت این بخش از ورزش یاد کرد .

مریم فرجپور گفت : تعطیلی چند ماهه باشگاه های ورزشی علاوه بر اینکه از میزان درآمد و فعالیت باشگاهداران به صورت چشمگیری کاسته است بر روند فعالیت ورزشکاران نیز تاثیر خود را گذاشته است .

وی افزود : ورزشکاری که با توجه به رشته ورزشی اش می بایست در محیط های گسترده همچون سالن ورزشی تمرین کند ، در این شراط کرونا محدود به چهار دیواری خانه ها شدند .

فرجپور گفت : تا پیش از کرونا و در این فصل سال مسابقات و لیگ های ورزشی زیادی برگزار می شد که این مسابقات میدان خوبی برای شناسایی استعدادها و ارزیابی ورزشکاران به شمار می رفت ولی امسال به خاطر شرایط کرونایی این بخش از ورزش حرفه ای تعطیل شده است .

وی همچنین از حضور ورزشکاران در مسابقات بین المللی و جهانی به عنوان پارامتر خوبی برای معرفی و محک زدن آنان یاد کرد و افزود : بسیاری از ورزشکاران حرفه ای مازندران ماهها و سالها خود را برای شرکت در این رقابت ها آماده کردند که کرونا باعث تعطیلی این بازیها شد .

معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران گفت : این مساله می تواند در انگیزه و گرایش بانوان ورزشکار برای ماندن در این عرصه تاثیر بگذارد .

وی با اشاره به اینکه پارسال بیش از ۶۰ هزار بانوی ورزشکار سازمان یافته در مازندران فعالیت می کردند ، افزود : کرونا باعث شد تا کاهش چشمگیر تعداد ورزشکاران زن را شاهد باشیم و در سه ماهه انسال تنها کمتر از ۲ هزار ورزشکار سازمان یافته داشتیم .

بنا به اعلام اداره کل ورزش و جوانان مازندران ، بانوان ورزشکار استان پارسال ۳۷ مدال برون مرزی کسب کردند .