رها احمدی, زندانی سیاسی به مرخصی اعزام شد

حقوق بشر در ایران – امروز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹, رها احمدی, فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان قرچک ورامین پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, عصر امروز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹, رها احمدی, فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان قرچک ورامین پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شد. این فعال مدنی در حالی تحمل حبس تعزیری ۲ ساله خود است. رها احمدی پیش از این در اردیبهشت ماه سالجاری به مرخصی اعزام و در تاریخ ۶ خرداد ماه پس از اتمام مرخصی یه زندان قرچک ورامین بازگشته بود.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “عصر امروز رها احمدی, از بند زنان زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد و با توجه به اعلام این فعال مدنی تا آخر خرداد ماه در مرخصی بسر خواهد برد”.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, از بند زنان زندان قرچک ورامین پس از تودیع قرار وثیقه به مرخصی کوتاه مدت اعزام و در تاریخ ۶ خرداد ماه ۱۳۹۹, پس از اتمام دوران مرخصی به زندان قرچک ورامین بازگشته بود.

بیشتر بخوانید: اعزام رها احمدی, زندانی سیاسی به مرخصی
بیشتر بخوانید: رها احمدی, زندانی سیاسی همزمان با اتمام مرخصی به زندان بازگشت
در تاریخ ۱۰اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, رها احمدی, فعال مدنی به همراه سامان زندیان، لیلا میرغفاری, معین حاجی زاده، وحید قدیرزاده, آرمین سورانی از بابت اتهام نشر اکاذیب توسط شعبه ۳۸ دادگاه کیفری ۲ تهران تبرئه شد.

بیشتر بخوانید: محکومیت محمد ابوالحسنی, فعال مدنی به ممنوع الخروجی و سایر محرومیتهای اجتماعی
در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸, رها احمدی به همراه لیلا میرغفاری, معین حاجی زاده, آرمین سورانی, وحید غدیرزاده, سامان زندیان, در بخش اول از همین پرونده با صدور احکامی از طرف شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر, در مجموع به تحمل ۲۹ سال حبس تعزیری از بابت اتهامات “اشاعه فحشا”, “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: محکومیت قطعی ۷ فعال مدنی در مجموع به تحمل ۲۹ سال حبس تعزیری
در تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸, لیلا میرغفاری, رها احمدی, معین حاجی زاده, محمد ابوالحسنی, آرمین سورانی, وحید غدیرزاده, سامان زندیان, هفت تن از فعالان مدنی که پیش از این توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهامات “اشاعه فحشا”, “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” در مجموع به تحمل ۲۹ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

بیشتر بخوانید: محکومیت ۷ فعال مدنی در مجموع به تحمل ۲۹ سال حبس تعزیری
جلسه دادرسی بر پرونده این فعالان مدنی در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸, توسط شعبه مذکور برگزار شده بود.

بیشتر بخوانید؛ هفت تن از فعالان مدنی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند
“رها احمدی”, فعال مدنی, در تاریخ ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزل پدری این فعال مدنی بازداشت و به بازداشتگاه پلیس امنیت در تهران منتقل شده بود.

بیشتر بخوانید؛ بازداشت و بیخبری از رها احمدی, فعال مدنی
این فعال مدنی در تاریخ ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸, با توجه به اتمام مراحل بازجوئی در بازداشتگاه پلیس امنیت واقع در خیابان وزرا و انتقال به دادسرای امنیت و تفهیم اتهامات؛ “همکاری با دول متخاصم و اشاعه فساد و فحشا”, “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و به بند قرنطینه زندان قرچک ورامین منتقل شد.

بیشتر بخوانید؛ رها احمدی: تفهیم اتهام و انتقال به زندان قرچک ورامین
مجموعه دلایل بازداشت فعالان مدنی در ایران, در زمره اتهامات مرتبط با سرکوب آزادی بیان و عقیده میباشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶به صراحت بر حق افراد بر برخورداری از آن تاکید شده است. اما از آنجائی که حکومت جمهوری اسلامی تاب شنیدن انتقادات شهروندان را ندارد فقط وانمود به احترام اصل آزادی بیان و قلم میکند ولی در اصل مطلب به طور سیستماتیک اقدام به سرکوب گسترده شهروندان در زمینه آزادی بیان و قلم میکند.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.​