تفهیم اتهام آتنا دائمی, زندانی سیاسی در پرونده ای جدید

حقوق بشر در ایران – امروز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹, در ادامه پرونده سازیهای مستمر برای آتنا دائمی, این فعال مدنی و زندانی سیاسی پس از انتقال به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای امنیت تهران در پرونده ای جدید تفهیم اتهام شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹, آتنا دائمی, زندانی سیاسی محبوس دربند زنان زندان اوین, پس از انتقال به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای امنیت « دادسرای مقدس », در پرونده ای جدید با اتهام “اخلال در نظم زندان از طریق شعار علیه جمهوری اسلامی در شب ۲۲ بهمن” تفهیم اتهام شد. تفهیم اتهام آتنا دائمی در پرونده ای جدید در حالی صورت گرفته که این زندانی سیاسی اواخر اردیبهشت ماه سال سالجاری در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد و در انتظار ابلاغ حکم است.

بنقل از یک منبع نزدیک به آتنا دائمی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت: “امروز آتنا را به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین منتقل کردند و در پرونده ای جدید با اتهام « اخلال در نظم زندان از طریق شعار بر علیه جمهوری اسلامی در شب ۲۲ بهمن », تفهیم اتهام کردند. بازگشائی پرونده جدید در حالی صورت گرفته که طی هفته های گذشته آتنا در یک پرونده دیگر محاکمه شده و در انتظار ابلاغ حکم هستند”.

در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, آتنا دائمی, فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “اخلال در نظم زندان” با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران, توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد و با حضور آتنا دائمی بعنوان متهم و مصطفی نیلی و عباس امیری بعنوان وکلای مدافع این زندانی سیاسی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: آتنا دائمی, فعال مدنی و زندانی سیاسی از بابت اتهامات جدید محاکمه شد
در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۸, آتنا دائمی, در اعتراض به عدم رعایت اصول ابلاغ و اطلاع رسانی به وی برای حضور در جلسه دادرسی از بابت پرونده جدید خود از حضور در جلسه دادگاه امتناع کرده بود. پس از آن نیز طی ۲ مرحله این فعال مدنی بدلیل عدم رعایت اصول دادرسی عادلانه از حضور در جلسه دادرسی سر باز زده بود.

بیشتر بخوانید: امتناع آتنا دائمی, زندانی سیاسی از حضور در جلسه دادرسی در اعتراض به عدم رعایت حق دادرسی عادلانه
این زندانی سیاسی از بابت ۳ اتهام در بهمن ماه ۱۳۹۸, از سوی شعبه ۳ بازپرسی دادسرای امنیت تهران بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: آتنا دائمی: تشکیل جلسه بازپرسی از بابت پرونده ای جدید
لازم به ذکر است؛ آتنا دائمی در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸, پس از تحمل ۲ هفته بازجوئی در بند امنیتی ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین که از بابت اتهامات مرتبط با برگزاری تحصن اعتراضی که به همراه ۷ تن دیگر از زنان زندانی سیاسی محبوس در این بند برگزار کرده بودند به بند زنان زندان اوین اوین بازگردانده شده بود.

بیشتر بخوانید: انتقال آتنا دائمی, زندانی سیاسی به بند زنان زندان اوین
پیش از این و در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۸, ”حسین دائمی”, پدر “آتنا دائمی”, با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر نوشت؛ “خبرهایی رسیده که دخترم رو به انفرادی منتقل کردن، شرایط آتنا خطرناکه و پزشک آتنا درخواست بستری فوری اورژانسی داده، دخترم رو به جای بیمارستان به انفرادی بردند. مسئولیت جان آتنای من با رئیس زندان است یعنی کسانیکه دستور انتقال به انفرادی برای دخترم را صادر کرده.

بیشتر بخوانید؛ انتقال آتنا دائمی, زندانی سیاسی به مکانی نامشخص
همچنین در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۹۸و در نهمین روز از بی خبری از وضعیت “آتنا دائمی” و گسترش موجی از نگرانی در میان اعضای خانواده این زندانی سیاسی پس از مراجعه آنها به همراه خانواده های زندانیان سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین به “دادسرای امنیت تهران” و پیگیری آنها “امین وزیری”, نماینده دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی به خانواده “آتنا دائمی”, فعال حقوق کودک و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان از احتمال بازگشائی پرونده ای جدید برای “آتنا دائمی” به دلیل ظن مسئولان امنیتی زندان اوین مبنی بر تحریک سایر زندانیان به برگزاری این تحصن از سوی “آتنا دائمی” و بازجوئی از بابت ۲ اتهام “اجتماع و تبانی و اخلال در نظم زندان” و “تبلیغ علیه نظام” به وی خبر داده بود.

بیشتر بخوانید؛ گزارشی از آخرین وضعیت زنان متحصن در بند زنان زندان اوین
تداوم بی خبری از وضعیت آتنا دائمی, زندانی سیاسی و فعال حقوق کودک در حالی است که پیش از این و در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸, در تماسی کوتاه به خانواده خود از نگهداری وی در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه واقع در زندان اوین و بازجوئی از بابت اتهامات جدید مرتبط با تحصن اعتراضی به همراه ۷ تن دیگر از زنان زندانی سیاسی که در اعتراض به گسترش مشکلات اقتصادی, بی توجهی به رفع مشکلات شهروندان آسیب دیده در اثر بلایای طبیعی, سرکوب گسترده شهروندان در تجمعات اعتراضی اواخر آبان ماه سالجاری در تحصن اعتراضی در مقابل دفتر رئیس بند زنان زندان اوین تحصن کرده بودند خبر داده بود.

بیشتر بخوانید؛ نگهداری آتنا دائمی, زندانی سیاسی در سلول انفرادی بند۲الف اطلاعات سپاه
از تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸, آتنا دائمی”, فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین به همراه “نرگس محمدی”, “یاسمن آریانی”, “صبا کردافشاری” و “منیره عربشاهی”, “مژگان کشاورز”, “سهیلا حجاب”, “سمانه نوروزمرادی”, در اعتراض به گسترش مشکلات اقتصادی, بی توجهی به رفع مشکلات شهروندان آسیب دیده در اثر بلایای طبیعی, سرکوب گسترده شهروندان در تجمعات اعتراضی اواخر آبان ماه سالجاری در تحصن اعتراضی در مقابل دفتر رئیس بند زنان زندان اوین تحصن کرده بودند.

بیشتر بخوانید؛ تحصن ۵ تن از زنان زندانی سیاسی در زندان اوین در همراهی با خانواده های کشته شدگان تجمعات آبان ۱۳۹۸
بیشتر بخوانید: گزارشی از آخرین وضعیت زنان متحصن در بند زنان زندان اوین
همچنین در تاریخ ۷ دی ماه ۱۳۹۸, ”حسین دائمی”, پدر “آتنا دائمی”, با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر نوشت؛ “خبرهایی رسیده که دخترم رو به انفرادی منتقل کردن، شرایط آتنا خطرناکه و پزشک آتنا درخواست بستری فوری اورژانسی داده، دخترم رو به جای بیمارستان به انفرادی بردند. مسئولیت جان آتنای من با رئیس زندان است یعنی کسانیکه دستور انتقال به انفرادی برای دخترم را صادر کرده.

بیشتر بخوانید؛ انتقال آتنا دائمی, زندانی سیاسی به مکانی نامشخص
اعلام بازگشائی و پرونده سازی جدید برای “آتنا دائمی”, در حالی است که این فعال حقوق کودک و زندانی سیاسی در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۸, توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام”توهین به رهبری” به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” هم به تحمل ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری توسط دادگاه بدوی محکوم شده است که در صورت اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی این مدت به برای هر یک از متهمان به ۲ سال و ۱ ماه حبس کاهش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید؛ محکومیت قطعی آتنا دائمی و گلرخ ایرائی هر یک به تحمل ۳ سال ۷ ماه حبس تعزیری
حکم صادره بر علیه “آتنا دائمی” با استناد به ماده ۴۵۰ از قانون آئین دادرسی کیفری که بر عدم ضرورت تشکیل جلسه تجدید نظر با حضور متهم و وکیل مدافع متهم در جلسه دادگاه تجدید نظر صادر و به این زندانی سیاسی ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود.

بیشتر بخوانید؛ محکومیت آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرائی به تحمل ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری
لازم به یادآوری است، آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳, توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۵ سال حبس تعزیری به دلیل فعالیت های مدنی خود محکوم شد. این زندانی از آذرماه سال ۱۳۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرد و هم اکنون در بند زنان زندان اوین تحمل حبس می کند.

زندانیان سیاسی در زندانهای ایران با کلکسیونی از موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون و محرومیت از حق درمان و عدم اجازه دسترسی به آنها برای اعزام به مراکز درمانی تخصصی که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس شدند با آن درگیر هستند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.