احضار و تفهیم اتهام زهره اسدپور, فعال حقوق زنان ساکن رشت

۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت پس از احضار زهره اسدپور, فعال حقوق زنان و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام وی را با تودیع قرار کفالت و بطور موقت آزاد کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, زهره اسدپور, فعال حقوق زنان, ساکن رشت, احضار به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت و تفهیم اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام”, با تودیع قرار کفالت و بطور موقت تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.

برپایه این گزارش, این فعال حقوق زنان پس از تفهیم اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام با تودیع قرار کفالتی به مبلغ ۳۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

این فعال حقوق زنان, در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, به دستور بازپرس شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت به محل این شعبه جهت حضور در جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام فراخوانده شده بود.

احضار و بازداشت فعالان مدنی مصداق بارز سرکوب آزادی بیان و عقیده است که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند.