ترک تحصیل اجباری دختران سیستان و بلوچستان، در حاشیه شبکه شاد

رکنا:پیش از شیوع کرونا تحصیل درمدارس دولتی و غیردولتی هزینه هایی داشت که حالا با شیوع این ویروس و آغاز آموزش آنلاین افزایش پیدا کرده است. این افزایش می تواند بسیاری از کودکان خانواده های کم توان مالی را از تحصیل بازدارد و آنان را به سمت ترک تحصیل اجباری سوق دهد و آینده این کودکان دستخوش آسیب های اجتماعی خواهد شد.ترک تحصیل اجباری دختران سیستان و بلوچستان، در حاشیه شبکه شاد

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی محروم کشور است که در کنار دیگر بی توجهی های مدیریتی که نسبت به این استان وجود دارد در بحث آموزش نیز ، ضعف های بسیاری دارد .فعال حوزه کودکان و عضو هئیت مدیره جمعیت امام علی از مشکلات آموزش آنلاین به دانش آموزان سیستان و بلوچستان با توجه به امکانات منطقه و توان مالی والدین چنین گفت که در ادامه می خوانید:

محیا واحدی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره تفاوت هزینه تحصیل پیش از شیوع کرونا و در دوران بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این استان ،پیش از مبحث هزینه تحصیل، مسئله دسترسی دانش آموزان به سامانه های آموزش مجازی مطرح است. از زمانی که مدارس در تمام کشور تعطیل شده است در برخی از مناطق شهری آموزش به صورت مجازی پیگیری می شود. در سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق روستایی به دلیل پراکندگی دانش آموزان که در پایه های مختلف تحصیل می کردند آموزش آنلاین با مشکل مواجه شده است . در گذشته بسیاری از دانش آموزان دختر منطقه چون باید برای رفتن به مدرسه از روستا و محل زندگی خود مسافت زیادی را طی کنند مجبور به ترک تحصیل می شدند . امروز هزینه های آموزش آنلاین نه تنها دختران دانش آموز که پسران را نیز به سمت ترک تحصیل می کشاند.
وی در ادامه افزود: اکنون به غیر از مسائل زیرساختی، عدم استفاده از نیرو آموزشی خوب و مناسب مطرح است. پیش از این معلمان مشکل پیمودن مسافت طولانی را داشتند برخی از آنان خرید خدمت بودند و حقوق خود را به موقع دریافت نمی کردند و همه این موارد موانعی در مسیر آموزش و پرورش ، دانش آموزان منطقه بود.

واحدی با تاکید بر اینکه شبکه های آموزشی مانند شبکه شاد برای بچه های سیستان و بلوچستان کاربردی ندارد گفت : بدین خاطر که بچه ها منطقه سیستان و بلوچستان پایه درسی شان علی الخصوص مقطع ابتدایی ضعیف است و اینگونه زیرساخت های آموزش مجازی برای آنان رایج نیست و جوابگو هم نمی تواند باشد. دومین علت کاربردی نبودن شبکه شاد زبان آنهاست چرا که برخی از دانش آموزان زبان بلوچی صحبت می کنند و ممکن است دریافت درستی از اطلاعات و داده هایی که به آنان داده می شود نداشته باشند.

وی با گفتن از اینکه مهمترین موضوعی که وجود دارد عدم آنتن دهی در مناطق مختلف و یا ضعف آن است افزود: نسبت دسترس به اینترنت بسیار ضعیف و به آن میزانی نیست که دانش آموز بتواند ویدیویی را دریافت و یا دانلود کند تا بتواند از طریق آن آموزش ببیند. مسئله دسترسی و عدم وجود زیرساخت های لازم بحث به مراتب مهمتری نسبت به مشکلات هزینه آموزش است . از زمانی که قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است هزینه زیادی را در رفت و آمد دانش آموزان و معلمانشان به وجود آورده است.
واحدی با گفتن از اینکه چرخش سیستم آموزشی سیستان و بلوچستان به دست خیرین انجام می شود گفت: سیستان و بلوچستان و مناطق تابع پیش از کرونا دچار ضعف سیستم آموزشی و امکانات آموزشی بود. سیستم آموزشی سیستان و بلوچستان از بازسازی مدارس تا تجهیز کردن و تهیه کتب درسی با کمک های مردمی و خیرین انجام می شد و این مسائل به دلیل کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است چرا که دیگر خیرین نمی توانند در مناطق حضور پیدا کنند و باعث شده تا اطلاع رسانی برای تامین منابع و اعتبارات سخت تر شود.
این فعال کودکان از وضعیت کودکان بی شناسنامه سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مشکلات ومعضل بچه ها شناسنامه است. اتفاقا یکی از مسائلی که جمعیت امام علی با آن در منطقه سیستان و بلوچستان دست به گریبان هستیم اشخاصی اند که شناسنامه ندارند. این مسئله در بعضی از خانواده ها نسل اندر نسل وجود داشته است به طور مثال پدر و مادر و چه بسا پدر بزرگ و مادر بزرگ هم شناسنامه ندارند. آمار دقیق از تعداد بچه های بی شناسنامه نداریم. بسیاری از خانواده ها راه های حقوقی برای درخواست و دریافت شناسنامه را نمی دانند. از طریق رابطین جمعیت گزارشات مبنی بر اینکه کدام خانواده شناسنامه ندارند دریافت می کنیم و این مشکلات را به مسئولین ارجاع می دهیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: خانواده ای که در فقر و محرومیت هستند چگونه باید بسته اینترنتی دریافت کنند این درصورتی است که آنتن دهی اینترنت در مناطق مناسب باشد چرا که اکثر مناطق اینترنت آنتن دهی ضعیفی دارد و اگر مشکل اینترنت هم برطرف شود خانواده ای که تامین معاش آنان دچار مشکل است چگونه می توانند هزینه اینترنت و باقی نیازها را برطرف کنند.