تبعیض علیه اشخاص مبتلا به اچ آی وی؛ ممانعت از انجام عمل جراحی تغییر جنس یک ترنس زن

هرانا

یک مراجعه کننده ترنس که برای انجام یکی از عمل‌های جراحی تغییر جنس به “بیمارستان حضرت فاطمه تهران” مراجعه کرده بود، علیرغم وقت قبلی به دلیل ابتلا به اچ آی وی از عمل جراحی محروم شد. دکتر آخوندی نسب علیرغم فعال نبودن ویروس در بدن و تاییدیه کتبی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مبنی بر ایمن بودن جراحی از انجام عمل جراحی خودداری کرده است. این امر در حالی است که خودداری از انجام عمل‌های جراحی بر روی حاملان اچ آی وی در مرحله‌ای که ویروس غیرفعال است، تبعیض علیه این افراد به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک مراجعه کننده ترنس که برای انجام عمل جراحی تغییر جنس به بیمارستان “حضرت فاطمه تهران” مراجعه کرده بود، علیرغم وقت قبلی به دلیل ابتلا به اچ آی وی از عمل جراحی محروم شد.

دکتر محمدرضا آخوندی نسب، جراح پلاستیک، علیرغم وقت قبلی و مشاهده نتیجه آزمایش viral load مراجعه کننده، مبنی بر undetectable بودن ویروس از انجام عمل جراحی واژینوپلاستی خودداری کرده است.

جراحی تغییر جنس در زنان ترنس شامل مراحلی چون، تخلیه بیضه‌ها، ایجاد حفره و برگرداندن پوست آلت جنسی منتسب به مردان به داخل حفره به منظور ایجاد مجرای جنسی و ایجاد واژن است،

مهسا سمیع‌ پور نصفچی، ترنس زنی که در تیرماه امسال قصد انجام عمل جراحی واژینوپلاستی را برای تکمیل پروسه گذار خود داشت در گفت و گو با گزارشگر هرانا در این خصوص گفت: “من از قبل موضوع اچ آی وی را با ایشان در میان گذاشتم و به من گفته بودند مشکلی نیست و یک سری آزمایش برای من نوشتند که من هم در مرکز مشاوره رشت انجام دادم و هم در داخل بیمارستان و در نهایت روز شنبه ۲۰ تیرماه ۹۸ بستری شدم تا روز شنبه ۲۲ تیرماه عمل جراحی داشته باشم. اما ساعت ۱۱ روز شنبه به من اطلاع دادند که عمل لغو شده است. دکتر به من توضیح داد که ویروس‌های تو فعال هستند و امکان عمل جراحی وجود ندارد، در حالی که وایرال لود من صفر بود و امکان انتقال ویروس نبود. در هر صورت عمل جراحی کنسل شد و گفتند باید از پزشک متخصص نامه تاییدیه بیاورم. نامه را تهیه کرده و برای تاریخ ۲۶ مردادماه به من وقت جراحی دادند. روز پنج شنبه ۲۴ مردادماه برای بستری شدن به بیمارستان مراجعه کردم، پزشک بیهوشی به من گفت باید نامه‌ای از پزشک متخصص ریه مبنی بر سلامت ریه هم تهیه کنی. با توجه به اینکه روز پنج شنبه بود، پزشک متخصص ریه در بیمارستان حضرت فاطمه، بیمارستان فیروزگر مسیح دانشوری و نیکان حضور نداشتند. در نتیجه عمل جراحی برای بار دوم لغو شد.

روز یکشنبه ۲۷ مردادماه نزد دکتر آخوندی نسب رفتم اما ایشان گفتند که دیگر وقت خالی ندارد و در صورت کنسل شدن عمل جراحی سایرین به من اطلاع می‌دهد. تا مدت‌ها گذشته خبری نشد و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه بار دیگر به بیمارستان مراجعه کردم، دکتر آخوندی نسب حتی از ملاقات با من هم امتناع کرد اما به دکتر خداخواه مدیر انجمن تی اس و آقای سامان ارسطو، یکی از فعالین حوزه ترنس گفت که به دلیل ابتلای من به اچ آی وی از انجام عمل خودداری می‌کنند. در حالی که همچنان بر روی برگه بستری من نوشته شده است: در صورت کنسلی عمل اصلی، وقت داده شود”.

هرگونه تبعیض در برخوداری از خدمات بهداشتی و درمان‌های پزشکی به مبتلایان به  اچ آی وی و یا بیماری ایدز از سوی تیم درمان نقض حقوق آنها است. بر اساس بخش ۴۰ قوانین فیلیپین (۸۵۰۴ AR) که اکنون قانون کلی ایدز محسوب می‌شود، هیچ کس نباید به دلیل ابتلا و یا مشکوک بودن به اچ آی وی از خدمات درمانی محروم شود و یا هزینه بالاتری از سایرین پرداخت کند.

گفتنی است، بنا بر تحقیقات منتشر شده در وبسایت “اطلاعات و آموزش جهانی در خصوص HIV و AIDS” جرم انگاری رابطه جنسی با همجنس، جرم انگاری کار جنسی و جرم انگاری مصرف شخصی مواد مخدر را موجب افزایش خطر انتقال اچ آی وی می‌داند.

لازم به ذکر است، افراد ترنس کسانی هستند که هویت جنسیتی آنها مغایر با جنس تشخیص داده شده در زمان تولدشان است و تمامی افراد ترنس نیازی به انجام عمل‌های جراحی تغییر جنس نمی‌بینند و تنها ترنسکشوال‌ها تمایل به انجام این عمل‌ها دارند. اما به دلیل شرایط حاکم بر ایران جنسیت افراد ترنس پس از انجام عمل کامل تغییر جنس به رسمیت شناخته می‌شود.

در متن قوانین ایران تاکنون مقررات مشخصی درباره تغییر جنس وضع نشده است؛ با این حال در سال ۱۳۹۲ در متن لایحه حمایت از خانواده بخشی به قوانین طی کردن پروسه گذار برای افراد ترنس نیز اختصاص داده شده است. روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۱ طی فتوایی عمل تغییر جنس را مشروع دانسته بود.​