انتقال بهاره هدایت به زندان قرچک ورامین/ تداوم اعتصاب غذا

هرانا

بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق، شب گذشته از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه در پی احضار به حراست دانشگاه و حضور وی در آن محل توسط نیروهای پلیس امنیت بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود. خانم هدایت از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ بهاره هدایت، زندانی سیاسی سابق، از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

خانم هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ در پی احضار به حراست دانشگاه و حضور وی در آن محل بازداشت و به بازداشتگاه وزرا تهران منتقل شده بود. وی روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، طی تماسی با خانواده خود، خبر از بازداشت و حضورش در دادسرای اوین داده بود.

بهاره هدایت از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده و با افت فشار و تحلیل قوای جسمانی مواجه شده است.

خانم هدایت هم‌اکنون در بند تازه تاسیس این زندان (باشگاه) بسر می‌برد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست. با این حال روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ ماه، رییس حراست دانشگاه تهران در خصوص آخرین وضعیت بهاره هدایت، امیر محمد شریفی و معین زارعیان، سه تن از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه اعلام کرد که این افراد به علت شرکت در تجمعات دانشگاه در جریان اعتراضات آبان ماه، توسط پلیس امنیت بازداشت شده اند.

بهاره هدایت زندانی سیاسی، پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد. او در دی ماه سال ۸۸ بازداشت و پس از چند ماه نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. او بار دیگر و در سال ۸۹ به اتهام نگارش نامه‌ای از زندان به شش ماه حبس دیگر محکوم شد. بهمن ماه ۹۴ دوران محکومیت این فعال دانشجویی با احتساب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به پایان رسید که پس از چند روز ممانعت از آزادی به وی ابلاغ شد که دو سال حکم تعلیقی او که در سال ۸۵ صادر شده بود، به اجرا در آمده است. بهاره هدایت نهایتا در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۹۵، پس از تحمل ۶ سال و شش ماه حبس، با تجمیع احکامی که بخش عمده آن گذشته بود آزاد شد.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

هرانا پیشتر در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۹۸، در گزارشی با عنوان “لیست زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین؛ نگاهی به شرایط غیرانسانی حاکم بر این زندان” به لیست اسامی متهمان زندانی سیاسی، شرح مشکلات و کمبودهای ساکنین زندان قرچک ورامین پرداخته بود.