مخالفت با آزادی موقت “سحر تبر”/ ادامه جلسات دادگاه به سال آتی موکول شد

هرانا

امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” از مخالفت قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت موکلش به قرار وثیقه خبر داد. درفشان همچنین زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه موکلش را ۱ اردیبهشت سال ۹۹ عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با تبدیل قرار بازداشت فاطمه خویشوند، به قرار وثیقه مخالفت کرده است.

بر اساس این گزارش، امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، پیام درفشان وکیل مدافع خانم خویشوند، با اعلام این خبر افزود: “موکلم همچنان در زندان به سر می‌برد و این در حالیست که سایر متهمان این پرونده که سابقه بیماری روانی و ارتکاب جرم زیر سن قانونی ندارند، با قرار وثیقه یا کفالت در آزادی به سر می‌برند”.

این وکیل دادگستری با توجه به بازدید اخیر رئیس قوه قضائیه از زندان زنان در شهرری تصریح کرد: “ابراهیم رئیسی در بازدیدی که به تازگی از زندان زنان داشت، دستور داد که از سختگیری در مورد اعطای مرخصی و پذیرش وثایق زندانیان خودداری شود که بر همین مبنا تقاضا داریم با توجه به وضعیت جسمی و روحی موکل و سوابق بیماری روانی وی که اسناد و مدارک آن در پرونده موجود است، دادگاه حداقل با تبدیل قرار بازداشت موکل به وثیقه و اعطای مرخصی در روزهای منتهی به سال جدید، موافقت کند”.

همچنین آقای درفشان از تعیین زمان جلسه بعدی دادگاه موکلش خبر داد و افزود: “دادگاه یکم اردیبهشت ماه سال آینده را برای برگزاری جلسه بعدی دادگاه تعیین کرده است”.

گفتنی است، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. و روز دوشنبه ۷ بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم مرتبط با پرونده فاطمه خویشوند در همان شعبه برگزار شد.

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشوند گفته بود: با توجه به اینکه فاطمه خویشوند در زمان ارتکاب فاقد سن قانونی اما در زمان دستگیری دارای سن ۱۸ سال شده، رسیدگی به اتهام وی مطابق قانون در دادگاه ویژه اطفال و نوجوانان می‌تواند ادامه یابد که در آن صورت امکان طرح مسائلی مانند سوء‌استفاده از صغار که در ایام گذشته صورت پذیرفته است نیز قابل بررسی تخصصی در آن مرجع قضائی است.

این وکیل دادگستری پیشتر نیز از انتقال پرونده موکل خود، از دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داده و گفته بود: در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به موکلش تفهیم شده است. بنابر گفته وکیل مدافعان وی، بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب این متهم، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده و همچنین با توجه به سابقه اختلالات روانی بیمار و تایید پزشکی قانونی، تداوم بازداشت این نوجوان بر خلاف ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ است.

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است. شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرده است.​