گزارش نقض حقوق زنان در اسفند ماه 1397

تهیه کنندگان: زینب عباسیان چالشتری، مینا فرشی، لیدااسدی فر

جدول گزارش نقض حقوق زنان در اسفند 1397

ردیف موضوع مورد
1 بازداشت و زندان 53
2 فرهنگی و اجتماعی 39
3 ورزشی 3
4 بهداشت و سلامتی 4
5 خانواده 10
6 قتل‌های ناموسی و اعدام 1

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد.

گزارشات ماهیانه کمیته دفاع از حقوق زنان از سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانکه از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است، تهیه و تدوین می شوند. https://zanan.bashariyat.org/

بازداشت و زندان

 

طی ماه جاری در چند مرحله، دستکم شش نوکیش مسیحی در شهر رشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اماکن نامعلومی منتقل شده اند. علاوه بر این از سوی نیروهای امنیتی به یک نوکیش مسیحی دیگر نیز دستور داده شده که از استان گیلان خارج نشود. هر چند طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی در ایران به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال کرده و برخورد قهرآمیزی با آنان دارند.(هرانا, 2 اسفند 1397)

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که در بند زنان زندان اوین به سر می برد، از پایان ممنوع الملاقاتی موکلش خبر داد و گفت که ممنوعیت ملاقات موکلم به دستور رئیس زندان اوین بوده است..(هرانا, 2 اسفند 1397)

فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی گفت روز گذشته مامورین دادسرا با خواهر اسماعیل بخشی برخورد فیزیکی کرده و به مادرش دستبند زده اند که منجر به شوک عصبی و انتقال وی به بیمارستان شده است. وی همچنین در تشریح آخرین وضعیت این فعال کارگری گفت که علاوه بر دو اتهام پیشین سه اتهام دیگر علیه موکلش مطرح شده است. این وکیل دادگستری همچنین معتقد است، که نگه داشتن موکلش در بازداشتگاه مانع پیگیری شکایت او می‌شود.(هرانا, 2 اسفند 1397)

وکیل مدافع مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی، از تمدید ممنوع‌الخروجی موکلش به دستور سرپرست دادسرای امنیت خبر داد. خانم ممبینی، پیشتر از دادسرای امنیت خواستار رفع ممنوع الخروجی خود شده بود.(هرانا, 2 اسفند 137)

اداره اطلاعات شهرستان شوش خانواده اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی را احضار کرده و به آنها گفته این دو زندانی در مورد شکنجه دروغ گفته اند و شما باید رسانه ها را در خصوص این مساله ساکت کنید.(هرانا, 6 اسفند 1397)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سه تن از متهمان یک پرونده به نامهای رضوانه احمدخانبیگی، امیرمهدی صدیق آرا و علی امین املشی در تاریخ ۵ اسفندماه و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. این شهروندان در تاریخ ۲۸ بهمن ماه جهت تعیین شعبه و اطلاع از کیفرخواست در این شعبه حاضر شده بودند.(هرانا, 6 اسفند 1397)

در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۷، تجمعی در تهران در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد برگزار شد که در پی آن بیش از ۵۰ نفر در آن روز دستگیر شدند. صبا کرد افشاری ۲۰ ساله و یاسمن آریانی ۲۳ ساله، دو تن از این بازداشت شدگان هستند که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه، هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. خانم ها کرد افشاری و آریانی تجربه حبس در بازداشتگاه وزرا، زندان قرچک و هم چنین بند نسوان زندان اوین را دارند.(ماهنامه خط صلح, 6 اسفند 1397)

جلسه دادگاه رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. خانم محمدی به آنچه دادگاه “عادی‌سازی روابط همجنس خواهانه” خوانده، متهم شده است.(هرانا, 6 اسفند 1397)

آرزو میرکی، ورزشکار زن اهل سنندج و عضو تیم کیک بوکسینگ شهر سوران اقلیم کردستان عراق، درپی بر افراشتن پرچم اقلیم کردستان پس از پیروزی بر حریفش در مسابقه ای با تیم کیک بوکسینگ اصفهان، توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده. نزدیکان او می گویند مدت دو هفته است که در بی خبری از وضعیت او بسر می برند.(هرانا, 6 اسفند 1397)

پرونده ارس امیری، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده است؛ با این حال کماکان حکمی صادر نشده و وی به صورت بلاتکلیف در بند زنان رندان اوین به سر می‌برد.(هرانا, 6 اسفند 1397)

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷، آرزو میرکی ورزشکار اهل سنندج که توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت‌شده بود، با اخذ تعهد کتبی آزاد شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, 11 اسفند 1397)

روز یکشنبه ۵ اسفند، خانواده جمعی از فعالان کرد بازداشت شده در شهرهای سنندج، کامیاران و مریوان با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران سنندج خواستار آزادی فوری این افراد شدند.(حقوق بشر کردستان, 11 اسفند 1397)

حسن صادقی و فاطمه مثنی زوج محبوس در زندان‌های رجایی شهر کرج و اوین تهران هستند که هر یک به ۱۵ سال حبس محکوم شده‌اند. این زوج زندانی از حدود دو ماه پیش به دلایل نامعلومی از حق ملاقات با یکدیگر محروم شده‌اند. محرومیت این دو زندانی سیاسی از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.(هرانا, 11 اسفند 1397)

همزمان با فرا رسیدن شصت و ششمین سالروز «استقلال کانون وکلا» و بزرگداشت روز وکیل مدافع، هرانا طی گزارش تفصیلی پیش رو به بررسی آخرین وضعیت وکلای دربند و مجموع فشارهایی که وکلای مدافع حقوق بشر در طی یکسال اخیر در ایران متحمل شده‌اند، پرداخته است.(هرانا, 11 اسفند 1397)

معصومه عسکری، معلم بازنشسته و زندانی عقیدتی محبوس در بند زنان زندان اوین به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی در جریان اعتراضات سراسری مردادماه برای مدتی و سپس در آذرماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تحمل یک ماه انفرادی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین در تهران به بند زنان این زندان منتقل شده و هم اکنون در حال تحمل مدت محکومیت خود است.(هرانا, 11 اسفند 1397)

عدم پاسخگویی نهادهای قضایی-امنیتی، سرنوشت آتسا احمدآئی رفسنجانی، شهروند بهایی ساکن تهران که از ابتدای دیماه سال جاری بازداشت شده است را در هاله ای از ابهام فرو برده بود. گزارش شده است خانواده احمدآئی سرانجام امروز پس از ۳۸ روز بازداشت، از سرنوشت فرزند خود مطلع شده اند. این شهروند بهایی هم اکنون با قرار بازداشت تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در زندان اوین بسر می برد.(هرانا, 11 اسفند 1397)

زهرا صادقی، کارمند سابق سازمان ملل که اکنون در بند زندان زندان اوین محبوس است در خردادماه سال جاری به هنگام بازگشت از کشور عراق در فرودگاه دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در بهمن ماه سال جاری پس تحمل ۸ ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی محاکمه و به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.(هرانا, 11 اسفند 1397)

غزاله باقری طاری، شهروند بهایی ساکن تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم طی هفته جاری به وی ابلاغ شده است. جلسه دادگاه این شهروند بهایی اواخر آذرماه امسال در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه سال گذشته و در خلال مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاالله، پیامبر آیین بهایی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۲۳ روز بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.(هرانا, 11 اسفند1397)

به گزارش صدای آمریکا در حالی که فشارها بر اسماعیل بخشی فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی برای تکذیب شکنجه شدنشان از سوی دستگاه‌های امنیتی ایران ادامه دارد، خانواده اسماعیل بخشی برای پنجمین بار در روزهای اخیر دست به تجمع اعتراضی زدند.(صدای آمریکا, 11 اسفند 1397)

مریم غفارمنش، شهروند بهایی ساکن کرج که در تاریخ ۲۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، با گذشت ۵ ماه و نیم کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد.(هرانا, 11 اسفند 1397)

انسیه عبدالحسینی، زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین که در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و با تودیع قرار آزاد شده بود، در بهمن ماه سال جاری دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. خانم عبدالحسینی به صورت غیابی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و تبلیغ علیه نظام” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.(هرانا, 11 اسفند 1397)

رقیه حاجی ماشاالله، شهروند ایرانی الاصل تبعه بحرین که در زندان اوین محبوس است توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “جاسوسی برای کشور بحرین” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی در فروردین ماه سال جاری بازداشت و پس از دو ماه و نیم بازجویی در بازداشتگاه سپاه در مشهد و تهران به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.(هرانا, 11 اسفند 1397)

اولدور قاسمی، فعال ترک (آذربایجانی) با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی احضار شده است. در این احضاریه از وی خواسته شده در تاریخ ۲۱ اسفندماه در این شعبه حاضر شود. خانم قاسمی پیشتر توسط دادگاه انقلاب نقده به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.(هرانا, 11 اسفند 1397)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هنگامه شهیدی، روزنامه نگار در تاریخ ۱۴ اسفند ماه برگزار خواهد شد. وی پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده بود.(هرانا, 11 اسفند 1397)

از آبان ماه سال گذشته در سالنی مجزا از بند زنان زندانی سیاسی، تعدادی از زنان و کودکان خردسال که گفته می‌شود همسران و کودکان مردان متهم به همکاری با داعش هستند، در شرایطی غیر انسانی و اسفبار محبوس شده‌اند. (هرانا, 11 اسفند 1397)

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج و همسر وی گلرخ ابراهیمی ایرایی که در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد، طی سال جاری تنها دوبار اجازه ملاقات با یکدیگر را داشته‌اند.(هرانا, 11 اسفند 1397)

دادگاه تجدید نظر نظامی، حکم ۱۵ سال حبس تعزیری صادره در دادگاه بدوی علیه لیلا تاجیک به اتهام “جاسوسی برای کشور متخاصم” را عینا تایید کرد. همسر خانم تاجیک که عضو سابق سپاه پاسداران است نیز در همین پرونده به اعدام محکوم شده است.(هرانا, 11 اسفند 1397)

شبکه حقوق‌بشر کردستان گزارش داده است که ده‌ها تن از «فعالان مدنی، سیاسی، کارگری و زنان» و همچنین «اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری» به نهادهای امنیتی وابسته به اداره اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.(صدای آمریکا, 11 اسفند 1397)

رضوانه احمدخانبیگی، یکی از سه متهم یک پرونده، شب گذشته با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این سه متهم سیاسی هفته گذشته برگزار شده بود. این شهروندان پیشتر در ارتباط با شعارنویسی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌ بودند.(هرانا, 14 اسفند 1397)

یک منبع مطلع از وضعیت آتنا دائمی فعال مدنی زندانی  گفت او مدت‌هاست دچار سرگیجه‌ و سردردهای مدام و بی‌حسی در ناحیه چشم راستش است و اگرچه پزشک بهداری زندان قرچک در اردبیهشت ۹۷ برای او درخواست انجام ام آر ای را نوشته با این حال او هنوز از آن زمان تاکنون به بیمارستان برای این منظور و معاینه منتقل نشده است.(کمپین حقوق بشر در ایران, 14 اسفند 1397)

محمدعلی جداری فروغی، وکیل پروین محمدی، فعال کارگری و نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران روز جاری از آزادی موکلش با تودیع قرار کفالت خبر داد. وی روز سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از صدور قرار بازداشت یک ماهه به زندان کچویی کرج منتقل شده بود.(هرانا, 14 اسفند 1397)

جمعی از طوائف اهل سنت سیستان و بلوچستان طی بیانیه ای خواستار عفو و آزادی مریم گمشادزهی شدند که در ارتباط با انفجار خودروی بمب گذاری شده در مسیر اتوبوس حامل نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان بازداشت شده است.(هرانا, 14 اسفند 1397)

رقیه حاجی ماشاالله، شهروند ایرانی الاصل تبعه بحرین که در زندان اوین محبوس است توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “جاسوسی برای کشور بحرین” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.(هرانا, 14 اسفند 1397)

غزاله باقری طاری، شهروند بهایی ساکن تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم و این حکم طی هفته جاری به وی ابلاغ شده است. جلسه دادگاه این شهروند بهایی اواخر آذرماه امسال در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. (هرانا, 14 اسفند 1397)

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی که از تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ در بازداشت به سر می بردند، روز گذشته به زندان های شیبان و سپیدار اهواز منتقل شدند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۷، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان به زندان‌های شیبان و سپیدار اهواز منتقل شده‌اند.(هرانا،17 اسفند 1397)

نازنین زاغری و نرگس محمدی، دو زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین طی نامه ای به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرند که در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالبات شان دست به اقدامات اعتراضی خواهند زد. آنها در بخشی از این نامه می گویند که دسترسی به پزشک و درمان و دارو حق هر انسانی است و زندانیان نیز از این امر مستثنی نیستند.(هرانا،17 اسفند 1397 )

سازمان عفو بین الملل امروز با انتشار بیانیه و کمپینی نسبت به طرح اتهامات سنگین علیه نسرین ستوده واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است که خطر محکومیت ۳۴ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق نسرین ستوده را تهدید می کند. وی در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۹ دی ماه برگزار شده است به صورت غیابی و از بابت هفت عنوان اتهامی مورد محاکمه قرار گرفته است. با این حال تاکنون حکمی به وی ابلاغ نشده است.(هرانا،17 اسفند 1397)

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین که در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ بازداشت شده و از آذرماه سال ۹۵ تاکنون محروم از مرخصی تحمل حبس می‌کند، به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زن، نامه ای سرگشاده نوشته است. این کنشگر مدنی با اشاره به نقض حقوق زنان در عرصه های اجتماعی تاکید می کند “روز جهانی زن است و من چیزی جز تیره روزی‌های زنان زندان قرچک به ذهنم راه نمی‌یابد و البته زندانی که فقط در جاده ورامین نیست بلکه در خانه‌ها و در دل‌های اکثر زنان ایران است.”(هرانا،17 اسفند1397)

روز ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته می‌شود. این مناسبت در حالی در دنیا گرامی داشته میشود که زنان بسیاری در سراسر ایران کماکان به خاطر فعالیت‌های مدنی یا سیاسی خود در زندان‌ها یا تحت اشکال مختلفی از فشار به سر می‌برند. به مناسبت این روز هرانا در گزارش پیش رو به ارائه آخرین لیست زنان زندانی سیاسی یا امنیتی در زندان اوین بعنوان شناخته شده ترین محل حبس منتقدان سیاسی در ایران می پردازد. در این گزارش همچنین نگاهی اجمالی خواهد شد به مشکلات جاری زندانیان زن و تبعیض هایی که با آن روبرو هستند از جمله محرومیت های پزشکی، اعمال محدودیت در تماس با خانواده ها و فرزندان، عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و تعذیه و….. در کنار این مشکلات به شرح وضعیت زنانی پرداخته میشود که متاثر از فعالیت همسران خود در زندان به سر می برند، حداقل دو تن از این زنان به تازگی وضع حمل کرده و نوزادان خود را در زندان نگه می دارند.(هرانا،17 اسفند1397)

بنیاد تامسون رویترز در لندن در بیانیه‌ای با استقبال از تصمیم وزارت خارجه بریتانیا درباره نازنین زاغری، آن را «گامی بسیار مهم» خواند که «در ۱۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است».در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، بنیاد تامسون رویترز، کارفرمای خانم زاغری، همچنین بار دیگر خواستار آزادی فوری او از زندان شده است. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اسفندماه، اعلام کرد که به دلیل رفتار «غیرقابل قبول» جمهوری اسلامی با نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که در تهران زندانی است، به وی «مصونیت دیپلماتیک» اعطا می‌کند.(رادیوفردا، 19 فروردین 1397)

در حالی‌که گفته شده بود مقامات قضایی با اعزام نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی به بیمارستان موافقت کرده‌اند، باز هم از اعزام خانم محمدی به بیمارستان جلوگیری شد. محمود بهزادی راد وکیل مدافع نرگس محمدی روز یکشنبه ۱۹ اسفند به خبرگزاری ایرنا گفته است که علی‌رغم موافقت دادیار ناظر زندان با درخواست اعزام موکلش به بیمارستان با شرط یک روز معاینه، امروز عنوان شد «رئیس بهداری زندان اوین با اعزام خانم محمدی به بیمارستان اوین مخالفت کرده است.»(صدای آمریکا، 19 اسفند 1397)

نرگس محمدی فعال مدنی، و نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی، که هر دو در زندان به سر می برند، در نامه‌ای به دادستان تهران با اعلام این که همچنان از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم هستند، اعلام کردند که در صورت تداوم این محرومیت اقدامی اعتراضی خواهند کرد. نرگس محمد و نازنین زاغری در این نامه، که شنبه ۱۸ اسفند در وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شد، خطاب به عباس جعفری دولت آبادی نوشتند که با وجود وعده مسئولان زندان و مراجعه‌های بسیار به مسئولان، ماههاست از امکان مراجعه به پزشک و دریافت دارو محروم هستند.(صدای آمریکا، 19 اسفند 1397)

طی روزهای اخیر، دادگاه مجتمع قضایی ارشاد، لیلا میرغفاری، فعال مدنی را به صورت تلفنی در پرونده‌ی مرتبط با «اعتراض به حجاب اجباری» و «دختران خیابان انقلاب» برای پرداخت جریمه نقدی احضار کرده‌است. (کمپین دفاع اززندانیان سیاسی ومدنی، 19  اسفند 1397)

برپایه گزارش سازمان حقوق بشری هنگاو، ادارە اطلاعات سنندج روز پنجشنبە (١٦ اسفند ٩٧ / ٧ مارس ٢٠١٩)، چندین مرتبە سیران سعیدپور فعال مدنی و از فعالین حوزە زنان را احضار کردە است، اما وی حاضر به رفتن به ادارە اطلاعات نشدە است. یک منبع مطلع در این بارە به خبرنگار هنگاو اعلام کرد، پس از آنکە سیران به درخواست آنها پاسخ مثبت ندادە است، نیروهای ادارە اطلاعات ساعت ١١ شب پنج شنبه به منزل آنها هجوم و وی را بازداشت کردەاند.(هنگاو، 20 اسفند 1397)

محل کسب فاطمه مثنی و حسن صادقی زوج زندانی سیاسی محبوس در زندانهای اوین و رجایی شهر کرج توسط ستاد اجرای فرمان امام مصادره شد. این دو زندانی پیشتر به حکم دادگاه انقلاب علاوه بر مجموع ۳۰ سال حبس به مصادره محل کسب و محل سکونت نیز محکوم شده بودند. اجرای این حکم علاوه بر از دست دادن منبع درآمد، باعث افزایش نگرانی بابت مصادره منزل و بی سرپناه شدن فرزندان و مادر سالخورده و بیمار خانم مثنی نیز شده است.(هرانا، 20 اسفند 1397)

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در گفتگو با دویچه‌وله تأکید کرد که ستوده به ۳۸ سال زندان محکوم شده است. او با رد سخنان قاضی مقیسه گفت، اتهام “اهانت به رهبری” در پرونده ستوده نیست و بخشی از حکم در دادگاه غیابی صادر شده است رضا خندان همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری دوشنبه ۲۰ اسفند (۱۱ فوریه) به دویچه‌وله گفت  نسرین ستوده به ۳۸ سال زندان محکوم شده است. آقای خندان درباره جزئیات حکم همسرش گفت: «حکم نسرین در زندان به او ابلاغ شد. او در مجموع به ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که ۵ سال زندان آن بابت پرونده‌ی اول و ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق، بابت پرونده‌ی دوم اوست.»(دویچه وله ،20 اسفند 1397)

رضا خندان در پی انتشار خبری از قول او مبنی بر محکومیت نسرین ستوده به ۱۲ سال حبس، به دویچه‌وله گفت که هیچ پیچیدگی و تناقضی در حکم اعلام‌شده برای همسرش وجود ندارد و او همچنان در دو پرونده مجموعا به ۳۸ سال حبس محکوم شده است. رضا خندان همسر نسرین ستوده به دویچه‌وله گفت که بر خلاف برخی اخبار منتشرشده از سوی او، هیچ تغییری در حکم همسرش ایجاد نشده و او همچنان در یک

پرونده به پنج سال و در پرونده دیگر مجموعا به ۳۳ سال حبس محکوم شده است.(دویچه وله، 20 اسفند 1397)

چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشری به حکم ۳۸ زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق علیه نسرین ستوده اعتراض کرده‌اند. از نظر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران چنین حکمی علیه این فعال مدنی به سخره گرفتن عدالت است.(دویچه وله، 20 اسفند 1397)

افسانه امامی، شهروند بهایی ساکن تهران، ساعاتی پیش با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود. همسر و برادر همسر خانم امامی از روز دوشنبه در بازداشت هستند. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۵ اسفندماه ۹۷، افسانه امامی، شهروند بهایی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.(هرانا،25 اسفند 1397)

جمعی از وکلای دادگستری ایرانی روز جاری با انتشار بیانیه‌ای محکومیت اخیر حبس و شلاق نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین را محکوم کرده و خواستار ابطال این رای شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است “رای صادره علیه بانو وکیل نسرین ستوده در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی بوده مایه‌ی شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است”. نسرین ستوده در دو پرونده به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.(هرانا،27 اسفند 1397)

شیدا قدوسی، شهروند بهایی محبوس در زندان امیرآباد گرگان با سپری کردن یک سوم دوران محکومیت خود به صورت مشروط از این زندان آزاد شد. این شهروند از خردادماه سال گذشته جهت تحمل دوران ۵ ساله حبس راهی این زندان شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۷ اسفندماه ۹۷، شیدا قدوسی، شهروند بهایی محبوس در زندان امیرآباد گرگان از این زندان آزاد شد.(هرانا، 27 اسفند 1397)

روز شنبه نیروهای امنیتی با حضور در منزل احمد بهامین، شهروند بهایی ساکن بهارستان اصفهان، با در دست داشتن حکم جلب دختر ایشان غزل بهامین، ضمن تفتیش منزل، کتب بهایی و تعدادی از لوازم شخصی را با خود بردند. مامورین به خانواده بهامین گفته اند که جهت احضار غزل بهامین با آنها تماس خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۵ اسفندماه ۹۷، نیروهای امنیتی با حضور در منزل احمد بهامین، شهروند بهایی ساکن بهارستان اصفهان، محل را مورد تفتیش قرار داده و تعدادی از لوازم شخصی و کتب بهایی را ضبط کردند.(هرانا،25 اسفند1397)

مریم غفارمنش، شهروند بهایی اهل کرج، شش ماه پس از بازداشت، دقایقی پیش با تودیع قرار از بند زنان زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۲۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم غفارمنش، شهروند بهایی، پس از ۶ ماه بازداشت در بند زنان زندان اوین، امروز یکشنبه ۲۶ اسفندماه ۹۷ با تودیع قرار به صورت موقت آزاد شد. مریم غفارمنش در تاریخ ۲۵ شهریورماه سال جاری، به همراه دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های کیانوش سلمانزاده و جمیله پاکرو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه ۲۰۹ اداره اطلاعات اوین منتقل شده بودند.(هرانا،26 اسفند 1397)

فرهنگی و اجتماعی

فاطمه محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی سابق که اوایل سال جاری با پایان دوران محکومیت خود از بند زنان زندان اوین آزاد شده است، به دلایلی که به نظر می آید مبنای عقیدتی دارد نامش از مرحله ثبت نام دانشگاه حذف شده است. مسئولان دانشگاه در پاسخ به اعتراض این شهروند مواردی را مطرح کرده اند که مبنای حقوقی و آیین نامه ای ندارد.(هرانا, 2 اسفند 1397)..

دیروز معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به این که اکنون جمعیت زنان سرپرست خانوار کشور حدود 3.5 میلیون نفر است، گفت: این افراد تا چهار سال آینده شرایط بهتری خواهند داشت. در این خصوص ستادی با حضور دستگاه‌‌های مرتبط که دارای نقشه راه هستند، برای بررسی بیشتر وضعیت زنان سرپرست خانوار در این معاونت تشکیل شده است تا اقدامات لازم برای بهبود شرایط آنان انجام شود.(ایران, 2 اسفند 1397)

به گزارش ایسنا، سرهنگ کارآگاه علی ولیپور گودرزی گفت: در ۱۳ بهمن ماه سال جاری پروندهای با موضوع آزار و اذیت جنسیِ خانم جوانی حدودا ۲۵ ساله از شعبه دهم دادگاه کیفری یک تهران به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که در آن شاکی پرونده مدعی بود توسط دو سرنشین یک خودرو ۲۰۶ سفید رنگ مورد ضرب و شتم، تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته است.(ایران, 2 اسفند 1397)

یک نماینده مجلس ایران گفته است که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فرزند بدون شناسنامه در ایران وجود دارد که اکنون حدودا ۲۵ ساله شده‌اند اما «نه می‌توانند ازدواج کنند، نه گواهی‌نامه بگیرند، نه حق اشتغال دارند، نه مشروعیت دارند و نه قانونی» هستند.(ایران, 2 اسفند 1397)

در پایان هفته‌ای که درگیری عده‌ای از شهروندان با ماموران نیروی انتظامی برای جلوگیری از بازداشت دو زن به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده، عده‌ای از کاربران سالروز خودسوزی اعتراضی هما دارابی به حجاب اجباری را یادآوری کرده‌اند.(ایران, 2 اسفند 1397)

در گزارش مفصل عفو بین‌الملل که روز پنج‌شنبه ۲ اسفند با عنوان «قوانینی که برای ساکت کردن وضع شده» منتشر شد، وضعیت سمن‌ها، جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.(ایران, 2 اسفند 1397)

تعاریفی که سالها، توسط فرهنگ مردسالاری، از بدن زن شده، اصلی ترین دلیل تبعیض و نابرابری جنسیتی و سرکوب زنان است. تعاریفی کلیشه ای و مردسالار که می‌گویند زن منشا گناه، وجود و حضورش تحریک کننده، یا تعاریفی خوش رنگ و لعاب تر که زن را به صدف درون مروارید تشبیه می‏‎کند تا قفسی که به آن تحمیل می‎کنند را با آغوش باز بپذیرد.(ایران گلوبال, 6 اسفند 1397)

خشونت علیه زنان طی دوران حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به حدی مورد بی توجهی قرار گرفته است که حتی آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست و رویه فراینده پنهان ماندن خشونت از یک سو و وضع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان از سوی دیگر، خشونت در جامعه را بازتولید و موجب نهادینه شدن خشونت ساختاری و گردش خشونت در جامعه شده است.(ایران گلوبال, 6 اسفند 1397)

مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: «این روزها با الگو قراردادن آموزه‌های غربی الگوهای اسلامی کمرنگ می‌شود. مردان در خانه بیکار بوده و زنان در جامعه در مشاغل به کارگیری می‌شوند که مطابق با شان آنها نیست و با این کار به دنبال از بین بردن نقش مادری، همسری و تربیتی هستند.» سخنان او در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی به دنبال داشته است.(یورونیوز فارسی, 6 اسفند 1397)

عضو شورای شهر کرج گفت: در حال حاضر ۹۴۰ پست مدیریتی در شهرداری کرج وجود دارد که سهم زنان از آن‌ها کمتر از پنج درصد است.(مهر, 6 اسفند 1397)

سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را تحت عنوان «مرور سال میلادی ۲۰۱۸» منتشر کرده و نوشت که در سال گذشته میلادی «وضعیت حقوق بشر در ایران به‌شدت رو به وخامت رفت».(ایران, 11 اسفند 1397)

به گزارش ایسنا، در نشست هم اندیشی مشاور امور زنان و خانواده و بانوان مدیرکل ستادی و سازمانهای تابعه با وزیر رفاه که در وزارت رفاه برگزار شد، وحیده نگین،مشاور وزیر رفاه با بیان اینکه جامعه هدف ما در حوزه زنان و خانواده بسیار گسترده است گفت: از یک سو زنان کارگر و از سوی دیگر زنان تعاونگر را داریم.(ایسنا, 11 اسفند 1397)

بانک جهانی می‌گوید که حق و حقوق کار برای زنان ایرانی کمتر از یک‌سوم حقوق مردان است، رقمی که باعث می‌شود ایران تنها از عربستان و سودان وضع بهتری داشته باشد.(رادیو فردا, 11 اسفند 1397)

بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش، ۱۴۲ هزار بازمانده تحصیل در ایران وجود دارد که بیش‌ از ۵۰ درصد آن‌ها یعنی بیش‌ از ۷۰ هزار نفر متعلق به استان سیستان و بلوچستان است. عمده بازماندگان از تحصیل در این استان دختران هستند که به دلیل ازدواج زودهنگام، مسائل فرهنگی و ساختار سنتی مذهبی حاکم، اجازه ادامه تحصیل به آن‌ها توسط خانواده‌ها عمدتاً در مناطق روستایی داده نمی‌شود.(هرانا, 11 اسفند 1397)

 

یکی از معیارهای پیشرفت هر جامعه در عصر حاضر توجه به سلامت آحاد جامعه و ارتقای آن است. کشور ما نیز سال‏هاست که تلاش‏های بسیاری در این زمینه کرده و به جایگاه مناسبی در کشورهای منطقه رسیده است ولی تا رسیدن به حالت ایده‏آل هنوز راه زیادی در پیش است.(ناطقان, 14 اسفند 1397)

سرکرده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به برخورد یک مامور ناجا با چند زن در تهران که به تعبیر این نهاد “بدحجاب” بودند، گفت: «بنده بررسی کردم و مشخص شد که مامور وظیفه خود را انجام داده است ‌و او را تشویق کردیم.»(ایران پرس نیوز, 14 اسفند 1397)

به گزارش ایسنا، سرهنگ «مجتبی مهدیان» اظهار کرد: ساعت ۱۴:۳۰ امروز برخورد دختر ۱۵ ساله از خانواده یکی از عشایر کوچ رو روستای « نصر » منطقه «دشت عباس» شهرستان دهلران با مین ضد نفر، مرگ وی را رقم زد.(ایران امروز, 14 اسفند 1397)

لِخ‌لِخ‌کنان میان زباله‌ها را می‌جورد و یک گونی پاره نصیبش می‌شود. لبخند پیروزمندانه‌ای می‌زند و گونی را پهن می‌کند روی زمین. حالا می‌تواند با خیالی راحت یله دهد روی پودر آهک و چقدر خوش‌شانس است که کوره امشب روشن است؛ این یعنی امشب تا صبح گرم است. گرم و امن …(ایران, 14 اسفند 1397)

گزارش اخیر بانک جهانی از شاخص تساوی جنسیتی در جهان می‌گوید ایران بالاتر از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سودان در قعر رده‌بندی تساوی جنسیتی در قوانین کار قرار دارد.(محبت نیوز, 14 اسفند 1397)

نماینده تهران در مجلس اظهار تاسف کرد: به جای درخواست پیگیری و ارائه لایحه تامین امنیت زنان به مجلس شاهد ترویج پدیده زشت خشونت خانگی علیه زنان هستیم.(ایسنا, 14 اسفند 1397)

عفو بین‌الملل در فراخوانی به فعالان حقوق بشر پیشنهاد داده است برای آزادی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع فعالان حقوق زن به ابراهیم رئیسی، رئیس آتی قوه قضاییه نامه بنویسند و از او بخواهند خانم ستوده را فورا آزاد کند.(ایران,14 اسفند 1397)

طی سال گذشته دست کم ٢٤ زن کرد به دست افراد نزدیک خود کشته شدەاند که بیشتر این موارد در استان آذربایجان غربی (ارومیه) به ثبت رسیدە است. با استناد به آمار به ثبت رسیدە در مرکز آمار سازمان حقوق بشری هنگاو، از مارس ٢٠١٨ تا مارس ٢٠١٩، دست کم ٢٤ زن و دختر کرد بە دست افراد نزدیک خود کشتە شدەاند. بر طبق این گزارش، ١٦ مورد این موارد (٦٦٪) بە دلیل اختلافات خانوادگی بودە و ٤ مورد از قتلها معادل (١٧٪) این موارد قتل ناموسی بودەاند.(هنگاو،17 اسفند 1397)

به روال سالهای گذشته ، سازمان حقوق گزارشی آماری را تحت عنوان از مارس تا مارس منتشر می کند کە بە بازداشت و صدور حکم ته فعالین زن در کردستان می پردازد. با استناد به آمار به ثبت رسیدە در مرکز آمار سازمان حقوق بشری هنگاو، از مارس ٢٠١٨ تا مارس ٢٠١٩ دست کم ٣٧ فعال زن کرد از سوی نهادهای حکومتی ایران بازداشت شدەاند. بر طبق این گزارش، ١٧ تن از زنان بازداشت شدە بە اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کردستانی بازداشت شدەاند، ١٢ تن به اتهام فعالیت مدنی، ٤ تن فعالیت عقیدتی، ٢ تن فعالیت کارگری و دو زن نیز از چوپانان اقلیم کوردستان بودەاند که توسط سپاه پاسداران بازداشت شدەاند. بیشتر زنانی که بازداشت شدەاند اهل استان کردستان (سنندج) بودەاند که  ١٥ مورد می باشد، ١٠ زن اهل استان کرمانشاه (کرماشان)، ٧ زن اهل استان آذربایجان غربی (ارومیه)، ٢ زن اهل استان ایلام، دو زن اهل اقلیم کوردستان و یک زن نیز از استان لرستان بودە است.(هنگاو،17اسفند 1397)

 

کانال تلگرامی «آفتاب کنگاور»به نقل از منابع مطلع می‌گوید، دو زن که در اقدامی اعتراضی در یکی از خیابان‌های این شهر حجاب از سر برداشتند، بازداشت شده‌اند. اقدام اعتراضی این دو زن به حجاب اجباری در هفته گذشته در کنگاور در استان کرمانشاه واکنش های گسترده‌ای در پی داشته است. این دو زن حجاب خود در یکی از خیابان های شهر کنگاور و در محدوده معبد آناهیتا برداشته و در خیابان بدون روسری مسیری را طی کرده‌اند.(رادیوفردا،17 اسفند1397 )

 

زنانی که در مراسم «زنان شجاع» در وزارت خارجه آمریکا مورد تقدیر قرار گرفتند، در پایان این مراسم با در دست گرفتن نماد اعتراض «دختران خیابان انقلاب» به حجاب اجباری، از زنان ایرانی حمایت کردند. این زنان روز پنجشنبه ۱۶ اسفند در پایان مراسم تقدیر از زنان شجاع در وزارت خارجه آمریکا با در دست گرفتن روسری بر سر چوب زده شده، حرکت نمادین دختران و زنان معترض به حجاب اجباری را تکرار کردند.(رادیو فردا، 17 اسفند 1397)

به گزارش سایت قطره :سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر جمعیت زنان کشور را 27 میلیون نفر در نظر بگیریم، فقط 6 دهم درصد آنان که معادل 156 هزار نفر و 9 درصد معتادان کشور است، گرفتار اعتیاد هستند.(19 اسفند 1397)

با گزارش زنی از آزار و اذیت فرزندان توسط همسرش که معتاد به مواد مخدر نیز هست، پرونده ای در بخش مددکاری اجتماعی یکی از کلانتری های مشهد باز شده است. این زن به کارشناس اجتماعی گفت “شوهرش که دو زن دارد رفتاری پرخاشگرانه دارد” او اضافه کرد “همسرم چند روز قبل پسر سه ساله ام را که ناراحتی قلبی نیز دارد کتک زده و برای آن که صدای گریه هایش را نشنود او را درون ماشین لباس شویی زندانی کرده بود. اکنون دختر ۱۳ ساله ام نیز با چشمانی گریان و سر و صورتی کبود به منزل پدر بزرگش پناه برده تا با مردی که ۱۵ سال از خودش بزرگ تر است ازدواج نکند.”(هرانا،19 اسفند 1397)

داستان حجاب اجباری در ایران از روزهای اول انقلاب شروع شد و با گذشت ۴۰ سال از انقلاب همچنان فشار حکومت برای تحمیل حجاب اجباری و مقاومت زنان در برابر آن ادامه دارد. آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد که فشارها و سیاست‌های حکومت نتیجه منفی داشته. سیامک محیط‌زاده در این گزارش ۴۰ سال رویارویی زنان ایرانی با حکومت را بر سرحجاب اجباری مرور کرده است.(19 اسفند 1397)

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، ۱۷ اسفند، در خطبه های نماز جمعه اصفهان گفته دانشگاه‎ها باید به دختران محجبه نمره بدهند. امام جمعه اصفهان از مدیران دانشگاه آزاد اصفهان خواست به هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر این دانشگاه که «محجبه» هستند «نمره» بدهند. محمدتقی رهبر تاکید کرده ۱۵۰۰ محجبه در دانشگاه اصفهان وجود دارد و همچنین گفته خواسته دانشجویان چه پسر و چه دختر تشویق شوند.(محبت نیوز، 20 اسفند1397 )

یک مرد اهل شهرستان سنقر در استان کرمانشاه (کرماشان) همسرش را به دار آویخت. این دومین مورد اعدام زنان توسط همسرانشان در کردستان طی دە روز گذشتە می باشد.(هنگاو، 20 اسفند 1397)

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به بررسی ۱۲۰ کشور جهان بر اساس تبعیض شغلی پرداخته است. این سازمان اعلام کرده محروم شدن زنان از فرصت‌های شغلی برابر، به اقتصاد جهانی شش تریلیون دلار خسارت زده که معادل ۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان است. طبق رتبه‌بندی این سازمان، کشورها بر اساس امتیاز صفر تا ۱۰۰ رده‌بندی شده‌اند که صفر به معنای کمترین میزان تبعیض و ۱۰۰ بیشترین میزان است. سوئیس در رتبه نخست و یمن در رتبه ۱۲۰ جهان قرار گرفته‌اند؛ ایران نیز در رتبه ۱۱۸ قرار گرفته است.(ایسنا، 22 اسفند 1397)

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، ۱۷ اسفند، در خطبه های نماز جمعه اصفهان گفته دانشگاه‎ها باید به دختران محجبه نمره بدهند. امام جمعه اصفهان از مدیران دانشگاه آزاد اصفهان خواست به هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر این دانشگاه که «محجبه» هستند «نمره» بدهند. محمدتقی رهبر تاکید کرده ۱۵۰۰ محجبه در دانشگاه اصفهان وجود دارد و همچنین گفته خواسته دانشجویان چه پسر و چه دختر تشویق شوند. وی همچنین گفته «کشور برای فرهنگ و حجاب متولی ندارد که این یک نقص بزرگ است، نباید در خصوص امر به معروف بی تفاوت باشیم، غلط کرد هرکس گفت در برابر حجاب مسئول نیستیم. (محبت نیوز، 20 اسفند 1397)

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اسیدپاشی به صورت معاون یک مدرسه دخترانه در تهران خبر داد و گفت که این زن ۳۷ ساله پس از انتقال به بیمارستان سوانح و سوختگی یکی از چشم‌هایش را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۲ اسفند مأموران کلانتری ۱۵۰ تهرانسر در جریان اسیدپاشی به چهره زن جوانی در یکی از خیابان‌های تهرانسر قرار گرفتند. مأموران کلانتری بلافاصله با سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تماس گرفته و او را در جریان این حادثه قرار دادند.  بدین ترتیب با دستور محمد شهریاری تحقیقات تخصصی در این خصوص آغاز شد و کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شدند.(هرانا، 22 اسفند 1397)

مردی در پاکدشت تهران که دو دختر خود را سالیان طولانی مورد تجاوز جنسی قرار داده بود بازداشت شده است. این مرد دختر خود را از ۸ سالگی با ذکر اینکه شبیه همسرش است مورد تجاوز قرار داده است. دو دختر این مرد که در یکی از کارخانه های پاکدشت زندگی می کنند اکنون پس از ۲۰ سال راز خود را برملا کرده اند. به گزارش خبرگزاری هرانا، روزنامه شرق گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن مردی که با دو دختر خود در کارخانه ای در پاکدشت زندگی می‌کرد سالیان طولانی فرزندان خود را مورد تعرض قرار داده است.(هرانا،22 اسفند 1397)

معاون مدرسه دخترانه وقتی می‌خواست از خانه‌اش خارج شود از سوی مرد نقاب‌داری مورد اسیدپاشی قرار گرفت. وی پس از انتقال به بیمارستان یکی از چشم‌هایش را از دست داد.(خبرگزاری مشرق، 22 اسفند 1397)

برخی رسانه های ایران از یک اسیدپاشی جدید در ایران گزارش دادند. روز دوشنبه ۲۷ اسفندماه، یک زن ۳۹ساله در شهرستان خرمدره، توسط همسر سابقش مورد اسیدپاشی قرار گرفت و به بیمارستان مطهری زنجان منتقل شد. در این گزارش آمده است: «فریادهای سوختم سوختم یک زن ۳۹ ساله در خرمدره توجه مردم را جلب کرد. با حضور اورژانس و ماموران پلیس مشخص شد این زن توسط همسرش سابق مورد اسید پاشی قرار گرفته و از ناحیه دست و صورت به شدت زخمی شده است.»(صدای آمریکا، 27 اسفند 1397)

در پی ارائه گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا و اشاره به وضعیت ناگوار زندانیان در زندان زنان قرچک (ندامتگاه شهر ری) یکی از زندانیان سابق در گفت‌وگو با صدای آمریکا توضیحات بیشتری درباره شرایط نامناسب این زندان ارائه داد.(صدای آمریکا،27 اسفند 1397)

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان، طی نامه ای سرگشاده به “دیده” خواهر زانیار مرادی دوست و هم‌بندی‌اش که در شهریورماه سال جاری اعدام شد، نقش و مقام زن را از منظر خود در رهایی انسان از استثمار و استبداد توصیف کرده است. وی مناسبت ۸ مارس به عنوان روز زن را این‌گونه توصیف می‌کند: “بیش از یکصد سال از ثبت این روز عظیم که جایگاه والای نیمی از بشریت را با خود یدک می‌کشد و زنان در این قرن پر فراز و نشیب در تمامی عرصه‌ها به پیش رفته‌اند و تا رهایی کامل زن که رهایی جامعه است دم فرو نخواهد نشست و اینگونه این روز بزرگ بهانه‌ای برای نوشتنم به تو شد”.(هرانا،27 اسفند 1397)

پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده مجلس ملکان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. او که پیش از مرگ طی نامه ای قاضی رسیدگی کننده به شکایتش را از وجود تهدیدات از جانب نماینده بانفوذ مجلس مطلع کرده بود تلاش فرآوانی برای اثبات اینکه مورد تجاوز و سواستفاده جنسی سلمان خدادادی قرار گرفته بود به خرج داد. سرانجام این پرونده جنجالی در حالی که زن قربانی دیگر در قید حیات نیست به صدور رای رسید. قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران متهم را از تجاوز مبرا دانستند و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل دادند و بر همین اساس حکم  ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق را علیه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس صادر کردند.(هرانا،27 اسفند1397)

ورزشی

خبرگزاری ایسنا سه‌شنبه ۳۰ بهمن گزارش داد، از آنجا که تیم ملی فوتبال زنان ایران در رقابت‌های مرحله دوم گزینشی المپیک در گروهی قرار گرفته که فلسطین میزبان آن است، مقام‌های ایرانی گفته‌اند تیم ایرانی نمی‌تواند راهی فلسطین شود.(ایسنا, 2 اسفند 1397)

شبکه صداوسیمای جمهوری اسلامی از پخش مسابقه فوتبال بوندس‌لیگای آلمان خودداری کرد، زیرا داور آن یک زن بوده و شلوارک ورزشی بر تن داشته است. این اقدام برای حفظ “شئونات اسلامی” صورت گرفته است.(ایران, 2 اسفند 1397)

 

هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران می‌گوید زنان در صورت رعایت «اخلاق و مسائل شرعی» می‌توانند مثل مردان در ایران به ورزشگاه‌ها بروند و حضور آنها در اماکن ورزشی، «فی‌‌نفسه» اشکالی ندارد. اظهارات وی در حالی بیان شده که پس از حضور محدود شماری از زنان ایرانی در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی که به دلیل تهدید فیفا رخ داد، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران از این اقدام انتقاد کرده بود.(رادیوفردا، 19 اسفند 1397)

بهداشت و سلامتی

۶ فوریه (۱۷ بهمن) روز جهانی توقف ناقص سازی جنسی زنان در جهان است. سازمان ملل تخمین زده است که بالغ بر ۲۰۰ میلیون زن و دختر در حال حاضر ختنه شده اند که بخش یا تمامی از اندام تناسلی آن ها بریده شده یا آسیب دیده است. هم چنان هرساله بیش از ۳ میلیون دختر در سنین نوزادی تا ۱۵ سال وجود دارند که در خطر ختنه شدن قرار دارند. در حالی که ناقص سازی جنسی زنان عمدتاً در ۳۰ کشور آفریقایی، خاورمیانه ای و آسیایی رخ می دهد، به دلیل حجم مهاجرین به سمت سایر کشورها تبدیل به یک موضوع جهانی شده است.(ماهنامه خط صلح, 6 اسفند 1397)

مصرف مواد مخدر از دیرباز عملی مردانه محسوب می‌شد و ‌تریاک نیز به‌ عنوان ماده مخدر سنتی در جمع‌ های مردانه یکه‌ تازی می‌کرد، اما امروزه با ورود مخدرهای جدید، هم ‌تریاک تا حدودی از گردونه مصرف خارج شده است و هم برخی از زنان پا در رکاب مردان گذاشته و وارد این عرصه شده ‌اند.(ایرنا, 14 اسفند 1397)

جمعیت زنان درگیر اعتیاد نسبت به سال‌های قبل ۳ برابر افزایش داشته است؛ این آمار‌ها جدا از اینکه بسیار نگران کننده هستند، اما موضوعی که شرایط را بحرانی‌تر می‌کند این است که ۵۰ درصد از این افراد نیز مبتلا به ایدز هستند؛ حال با وجود هفتاد هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز که ۴۷ درصد آن‌ها زنان هستند باعث شد تا ما با یک روانشناس گفتگو کرده و به این مسئله بپردازیم تا از خطرات و راهکار‌ها بدانیم.(گروه جامعه برنا, 14 اسفند 1397)

هشتم مارس، روز بین‌المللی زن، مناسبتی هم هست برای هنرمندان که آثاری را در راستای حقوق زن ارائه کنند. ‏به مانند هنگامه برچی، هنرمند مقیم پاریس که پارسال در همین روزها ترانۀ “من خواب دیده‌ام” را منتشر کرد که مستقیماً مربوط به حقوق زن بود. و امسال هم کارهای تازهۀ مرتبطی دارد. هنگامه برچی به مناسبت روز هشتم مارس مهمان چشم‌انداز بامدادی هشتم مارس (١٧ اسفند ١٣٩٧) بود و داریوش رجبیان با او گفتگویی داشت.‏ چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی از ساعت ۷ تا ۹ بامداد هر روز بر روی این امواج و فرکانس‌های رادیویی و ماهواره‌ای پخش می‌شود.(بی بی سی، 19 اسفند 1397)

خانواده

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مخالف طرح “کودک همسری” است. سخنگوی این کمیسیون می‌گوید مادربزرگش ۹ ساله ازدواج کرد و مشکلی هم نداشت. مرکز پژوهش‌های مجلس هم از این کمیسیون حمایت می‌‌کند. تمامی اعضای این دو نهاد مرد هستند.(دویچه وله فارسی, 6 اسفند 1397)

مصاحبه با زوجی که به دلیل کتک خوردن زن از همسرش بارها در شرف جدایی بودند و «تقدیر» از زن به دلیل تحمل این مساله در شبکه یک تلویزیون ملی ایران به یکی از جنجالی‌ترین مسائل روز در شبکه‌های اجتماعی بدل شد.(یورو نیوز, 6 اسفند 1397)

.(مشرق, 14 اسفند 1397) صبح امروز مسئولان یکی از مدارس جنوب شهر تهران از وقوع حادثه‌ای هولناک برای یکی از دانش‌آموزان پایه سوم خود باخبر شدند

علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک در یک سال، گفت که این‌ها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. از سوی دیگر ازدواج مردان سن بالا با دختران کم سن و سال کودک آزاری محسوب می‌شود.(هرانا, 14 اسفند 1397)

هشتم مارس، روز جهانی زن درچند سال اخیر در ایران کم فروغ تر از همیشه سپری می‌شود. در سال‌های نه چندان دور و با وجود محدودیت های همیشگی، تجمعات گسترده و طبیعتا غیررسمی متعددی برای گرامی‌داشت این روز در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار می شد. نگاهی به سیر تکوین جنبش زنان در ایران نشان می‌دهد که با وجود کنش‌های عمدتا فردگرایانه کشف حجاب یک سال اخیر، که با نام حرکت دختران خیابان انقلاب شناخته می‌شود، جنبش حقوق زنان ایران عملا پس از ناکامی جنبش سبز در سال ۱۳۸۹ در یک دوره رکود به سر می‌برد.(یورونیوز، 19 اسفند 1397)

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، روند تحولات جامعه زنان ایران را مثبت و پیشرو خواند و گفت: آمار بازماندگی از تحصیل دختران از ۳۸ درصد طی چهار دهه اخیر به سه درصد رسیده است. به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛‌معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، روند تحولات جامعه زنان ایران را مثبت و پیشرو خواند و گفت: آمار بازماندگی از تحصیل دختران از ۳۸ درصد طی چهار دهه اخیر به سه درصد رسیده است. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با کیت گیلمور – معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در محل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ملاقات کرد.(برنا، 19 اسفند 1397)

خبرگزاری هەنگاو:طی دو هفتە گذشتە دست کم سه زن در مناطق زلزلە زدە سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه (کرماشان) بە زندگی خود پایان دادەاند کە یکی از آنها باردار بودە است.(هنگاو،19 اسفند 1397)

روز جهانی زن اگر چه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی جای ندارد و از برگزاری مراسم بزرگداشت این روز نیز جلوگیری می‌شود اما زنان ایرانی چه در اماکن عمومی و چه در شبکه‌های اجتماعی به بزرگداشت روز زن پرداختند.(صدای آمریکا، 19 اسفند 1397)

خط به خط، کلمه به کلمه کتاب هایش را حفظ کرده بود، همه آنها را مانند گنجینه ای گرانبها نگه داشته بود و گاه و بیگاه که سرش خلوت می شد به این گنج پنهان نظری می انداخت.(ایرنا،19 اسفند 1397)

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، پیش‌نویس لایحه اصلاح ماده (۱۰۴۱) قانونی مدنی را با هدف تعیین حداقل سن ازدواج برای طی مراحل قانونی به هیئت دولت ارسال کرده است. براساس این پیشنهاد عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۶ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به ۱۸ سال تمام شمسی منوط به رعایت مصلحت کودک، اذن، ولی و حکم دادگاه به شرط احراز رشد جسمی و روانی است. پیشتر مشاور معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ازدواج ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کودک در یک سال، گفته بود که این‌ها به طور رسمی ازدواج کرده‌اند، اما مشکل عمده ما افرادی هستند که خارج از فرآیند رسمی ازدواج می‌کنند. لازم به یادآوری است که دیماه امسال کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح ممنوعیت کودک-همسری را رد کرد.(هرانا، 20 اسفند 1397)

اعدام

روز گذشته در چهارمین جلسه محاکمه زن جوانی که متهم به قتل همسر و پسرش است، ۵۰ نفر از بستگان مقتولان حاضر شدند و طی مراسم قسامه این زن جوان را عامل قتل معرفی کردند. بعد از مراسم قسامه قضات دادگاه وارد شور شدند و قرار است رای خود را به زودی اعلام کنند. قسامه یکی از ضعیف ترین راه های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است.(هرانا, 14 اسفند 1397)