34 درصد دانش آموزان قربانی خشونت مجازی شده اند

ایرنا

روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نتایج یک تحقیق علمی که روی دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است، گفت: 34 درصد دانش آموزان قربانی خشونت مجازی شده اند،46 درصد شاهد خشونت و 27 درصد هم خود مرتکب خشونت علیه دیگران شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، کتایون رازجویان روز دوشنبه در دومین روز از نهمین همایش سلامت روان و رسانه در میزگرد «خشونت و شبکه های اجتماعی مجازی» در سازمان جوانان هلال احمر افزود: دختران بیش از پسران قربانی خشونت و قلدری هستند و پسران معمولا بیشتر قلدری انجام می دهند.
وی اظهار داشت: افراد قربانی خشونت مجازی و کسانی که خشونت را مرتکب می شوند، نیازمند کمک هستند؛ بنابراین باید فضایی فراهم شود تا افراد قربانی بتوانند خشونت را اعلام کنند و بسیاری از مواقع افرادی که خشونت علیه دیگران انجام می دهند، خود قربانی هستند.
رازجویان به سکوت شاهدان خشونت مجازی اشاره کرد و گفت: افراد باید در مقابل خشونت در فضای مجازی و نفرت پراکنی از فرد قربانی حمایت کنند و از گسترش آن جلوگیری کنند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آموزش می تواند تا حد بسیاری از وقوع خشونت، قلدری و نفرت پراکنی پیشگیری کند و این پیشگیری از آگاه سازی آغاز می شود.
رازجویان اظهار داشت: این باور غلط است که اگر موبایل خاموش و دسترسی به فضای مجازی محدود شود، مشکلات حل خواهد شد بلکه واقعیت این است که همه ما مصرف کننده اینترنت هستیم و باید برای حضور مفید و صحیح در این فضا آموزش های لازم را ببینیم.
این روانپزشک اضافه کرد: نوجوانان در این فضا رشد کرده اند و باید بدانند به عنوان یک شهروند خوب چگونه می توانند از این فضا بهره ببرند و چطور مراقب خود باشند تا از آسیب های آن مصون بمانند.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد رسانه ای تصریح کرد: از همان زمانی که افراد یاد می گیرند وارد فضای مجازی شوند، باید سواد رسانه ای را فراگرفته باشند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: آموزش و پرورش برای کلاس دهم و یازدهم دو کتاب سواد رسانه ای گذاشته است که بسیار دیر است و تقریبا در این کتاب ها اشاره ای به خشونت مجازی نشده است. دانش آموزان پس کجا باید یاد بگیرند که در فضای مجازی مراقب خود باشند یا به دیگران آسیب نزنند.
رازجویان اظهار داشت: مدرسه ها بسیار مهم هستند و معلمان گروه هدف بسیار خوبی برای قربانی شدن هستند؛ بنابراین آنان حتما باید آموزش ببینند و آموزش دهند.
وی اضافه کرد: مدارس باید با اولیای دانش آموزان و پلیس فتا برای مصون نگه داشتن دانش آموزان از آسیب های فضای مجازی در ارتباط باشند.
رازجویان تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از والدین سواد مجازی کمتری نسبت به فرزندان خود دارند و این مسأله را به سادگی و با سهل انگاری مطرح می کنند در حالی که این عرصه بخشی از نیاز زندگی امروز است و باید در این خصوص اطلاعات لازم را داشته باشند و همگام با فرزندان خود پیش روند.