ممنوع الملاقاتی نسرین ستوده برداشته شد

هرانا

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان به سر می‌برد از برداشته شدن دستور ممنوع الملاقاتی موکلش خبر داد. نسرین ستوده هفته گذشته از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع الملاقات شدنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، پیام درفشان با اعلام این خبر گفت: “دستور ممنوع الملاقات بودن موکلم لغو و خانم ستوده موفق شده است طی روزهای گذشته با فرزندان خود ملاقات کند”.

این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت شکایتی که هفته گذشته ستوده از رئیس و معاون زندان اوین به خاطر ممنوع الملاقات شدنش کرده بود، اظهار داشت: “با توجه به رفع مشکل ممنوع الملاقات بودن موکلم، ستوده خواسته شکایت صورت گرفته پیگیری نشود”.

پیش‌تر نسرین ستوده به کمک وکلایش، پیام درفشان و محمد مقیمی از قاضی مقیسه به دلیل تخلفات قانونی و اعمال مغایر با مقاوله نامه‌های حقوقی شکایت کرده بود.

ستوده هفته گذشته از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع الملاقات شدنش به دادسرای کارکنان دولت شکایت کرد.

او پیشتر هم از رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به خاطر آنچه صدور حکم خارج از کیفرخواست خوانده، شکایت کرده بود.

نسرین ستوده ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۷، در منزل خود بازداشت و روانه زندان شد.

هنگام بازداشت به وی گفته شد که “بابت حکم ۵ سال حبس تعزیری بازداشت شده” است. اما پس از حضور در دادسرای مستقر در اوین برای او روشن شده که وکالت پرونده “دختران انقلاب” و دیگر فعالیت‌های حقوق بشری چون عضویت در انجمن لغو مجازات اعدام علت بازداشت او بوده است.

رضا خندان همسر نسرین ستوده نیز صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

نسرین ستوده شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

این وکیل دادگستری ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برد. پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت وی از تاریخ مهر ۱۳۹۳، به مدت ۳ سال، باطل شد.

نسرین ستوده پس از آزادی در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبرو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.