اعتراضات دیماه؛ رویا صغیری جهت گذراندن حبس به زندان تبریز منتقل شد

هرانا

رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته، صبح امروز جهت تحمل حبس به زندان تبریز منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تائید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رویا صغیری دانشجوی دانشگاه تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته صبح امروز سوم شهریورماه ۹۷ جهت اجرای حکم بیست و سه ماه حبس تعزیری به زندان تبریز منتقل شد.

هرانا پیشتر در تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری از تائید حکم ۲۳ ماه حبس تعزیری وی در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی خبر داده بود.

رویا صغیری پیش‌تر به همراه نریمان ولی دخت در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “توهین به رهبری” با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ و مواد ۱۳۴و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، با توجه به عدم سابقه کیفری، به ۸ ماه حبس تعزیری از بایت تبلیغ علیه نظام و ۱۵ ماه حبس تعزیری از بابت توهین به رهبری محکوم شده بودند.

این دانشجوی دانشگاه تبریز در پرونده‌ای دیگر در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری تبریز به ریاست قاضی وطن‌خواه به اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی” و “ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی از طریق برداشتن روسری خود در خیابان” به یک سال حبس تعلیقی و ۱۰ ضربه شلاقمحکوم شده بود.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور پیشتر در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.