ایسنا
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میگوید که به مرور تعداد طرفداران اقداماتی چون گشت ارشاد،«كاهش قابل توجهی» داشته است.
مرکز پژوهشهای مجلس ایران در گزارشی با اشاره به نظرسنجیهای نهادهای مختلف اعلام کرد که تعداد افراد معتقد به حجاب شرعی و همچنین افرادی که معتقد به ضرورت برخورد حکومت با افراد «بیحجاب» بودهاند، به مرور کاهش یافته است.
بر اساس آمار این نظرسنجیها همچنین تعداد افراد معتقد به حجاب شرعی در میان افراد باسواد، جوانان و افرادی که دسترسی به رسانهها و محصولات فرهنگی و درآمد بالاتر دارند، کمتر است.
این مرکز در گزارش خود اعلام کرد که بر خلاف تصورها، میزان «بیحجابی» در شهرها و روستاها تفاوت فاحشی ندارد.
بر اساس این آمارها، حدود ۳۵ درصد از مردم حجاب را «ارزشمند» میدانند و این شاخص نسبت به سالهای ابتدایی انقلاب ۵۷ کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
این گزارش میگوید «حداقل نیمی از مردم به عرفی بودن حجاب باور دارند» به این معنا که حجاب شكل ثابتی ندارد و مقدار آن را عرف هر جامعه تعيين میكند.
مدتی پس از انقلاب ۵۷ حجاب درایران اجباری شد. با این حال برخی از روحانیون شیعه با اجباری شدن حجاب مخالفند و برخی دیگر معتقدند که حجاب حکمی قابل تغییر است.
از جمله آیتالله محمد اسحاق فیاض، یکی از چهار مرجع مشهور در نجف، سال ۹۵ در دیدار با رئیس قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که «به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست».
حسن یوسفی اشکوری، روحانی شیعه، در سال ۷۹ در حاشیه کنفرانس برلین گفته بود که احکام اجتماعی دین اسلام از جمله حجاب تغییرپذیر هستند.
او به دلیل این اظهارنظر در دادگاه اولیه به ارتداد، متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم در نهایت لغو شد و آقای اشکوری علاوه بر خلع لباس، پنج سال متحمل زندان شد.
در این زمینه، ۱۲ تن از نواندیشان دینی روز ۱۷ بهمن ۹۶ در بیانیهای در نفی حجاب اجباری، تاکید کرده بودند که سیاستهای جمهوری اسلامی در این زمینه نتیجهای جز «هزینههای گزاف مالی، بیاعتباری دینی و معنوی، ناکارآمدی سیاسی و سرمایهسوزی اجتماعی» به دنبال نداشته است.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش خود مقایسه نظرسنجیهای نهادهای دولتی در سالهای مختلف اعلام کرد که به مرور تعداد طرفداران اقداماتی چون گشت ارشاد، «كاهش قابل توجهی» داشته و تنها ۴۰ درصد از افراد، موافق مداخله و ورود دولت به این شكل در این موضوع هستند.
این مرکز با اشاره به آمارهای نهادهای دولتی و نظرسنجیها اعلام کرد که «تحول رفتاری و هنجاری در جامعه به سمت بدحجابی یا حجاب عرفی است».
بر اساس نتایج یکی از پژوهشهای استفاده شده در این گزارش، در سال ۹۱ در شهرها و روستاهای ایران حدود ۶۵ درصد از زنان «بدحجاب» بودهاند.
مقامهای جمهوری اسلامی ایران از سالها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوششهای مختلف غربی» در ایران مینامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راهاندازی کردهاند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوششهای به توصیف آنها «نامتعارف» است.
با این حال، بر اساس گفتههای برخی مقامهای دولتی، قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته است.
از جمله وزیر کشور ایران در اسفند سال گذشته اذعان کرده بود که «شدت و حدتی» که در سالهای پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته «نتیجهبخش نبوده است».
در ماههای گذشته اعتراض علنی به حجاب اجباری خبرساز شده و تعدادی از این معترضان به حجاب اجباری مشهور به دختران خیابان انقلاب به دو سال زندان محکوم شدهاند. این میان کمپینهایی نیز در مخالفت با حجاب اجباری به راه افتادند، از جمله «آزادیهای یواشکی» که از شبکههای اجتماعی برای این منظور بهره گرفت.