آذر منصوری :نخستین پیامد طرح «جمعیت و تعالی خانواده» مهاجرات دختران تحصیلکرده است

ارسال کننده : فاطمه تابع بردبار
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲, ساعت ۴:۱۹ بعد از ظهر

جرس: یک فعال حوزه زنان گفت: طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» به نوعی پاک کردن صورت مسئله مشکلات مربوط به ازدواج جوانان است و اولین پیامد آن، خروج دختران فارغ‌التحصیل از کشور است که در میان آنان نخبگان نیز وجود دارند.

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: رویکرد کلی نویسندگان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، قرار دادن مشوق‌هایی برای تشویق خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های جوان به تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ اما متاسفانه رویکرد ارائه‌دهندگان این طرح به این موضوع زیربنایی و عمیق نبوده است، چرا که هیچ توجهی به بسترها و زمینه‌هایی نشده است که موجب بی‌رغبتی جوانان به ازدواج و بی‌میلی آنان به فرزندآوری می‌شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه چنین طرح‌هایی در صورت تصویب نیز نمی‌تواند هدف اصلی ارائه‌دهندگان آن را تامین کنند به ویژه اینکه ما در کشورمان با مسئله بسیار مهم و جدی به نام اشتغال مواجه هستیم و درصد بیکاری زنان ایرانی در مقایسه با کشورهایی که توسعه یافتگی مشابهی با ایران دارند، بسیار بالاست و طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» نمی‌تواند زمینه‌ای را برای حل این مشکل در اجتماع ایجاد کند، بلکه موجب می‌شود که کارفرمایان، زنان توانمند را در اولویت استخدام قرار ندهند.

این عضو مجمع زنان اصلاح طلب با تاکید بر ضرورت بررسی علل بی‌رغبتی جوانان به ازدواج، اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی، سن ازدواج جوانان ایرانی بالاتر از 30 سال است؛ البته کیفیت ازدواج آنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که در حال حاضر با معضل طلاق عاطفی زوجین مواجه هستیم و اگر در این زمینه‌ها فکر اساسی نشود، طرح‌هایی مانند طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» نمی‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

مشکلات اشتغال رغبت جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری را کاهش داده است
منصوری تاکید کرد: لازم است این مشکلات به صورت ریشه‌ای بررسی و بر اساس نظرات کارشناسی طرحی در زمینه فرزندآوری تدوین شود. ما با نسل جوانی مواجه هستیم که ناشی از انفجار جمعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی است. مشکلات این نسل هم در زمینه اشتغال و هم در تحصیل، رغبت آنان را برای تشکیل خانواده و فرزندآوری کاهش داده است.
وی در پاسخ به این پرسش که تصویب و اجرای طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» بر خروج دختران تحصیل کرده از کشورچه تاثیری می گذارد، اظهارکرد: یکی از مشکلات اجتماعی کشور وجود لشگری از بیکاران است و باید برای حل این معضل برنامه‌ریزی جدی انجام شود؛ اما متاسفانه در حال حاضر به این موضوع سطحی نگاه می‌شود و همین رویکرد موجب می‌شود که چنین تصمیم‌هایی گرفته شود.

این فعال حوزه زنان با اشاره به میزان قبولی دختران در دانشگاه‌ها، گفت: برای سالیان متوالی، آمار دخترانی که به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، از پسران بیشتر است.
آموختن و آموزش، نیازهای دیگری را در جامعه ایجاد می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها، اشتغال است؛ بنابراین باید تدابیری در زمینه اشتغال زنان نیز اندیشیده شود.

وی افزود: متاسفانه برخی به سمت پاک کردن صورت مسئله رفته‌اند و به عنوان نمونه در دولت گذشته دختران از تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی محروم شدند.

منصوری در پایان تاکید کرد: به جای پاک کردن صورت مسئله و ارائه راهکارهای سلبی، باید با رویکردهای ایجابی عمل کرد، چرا که اتخاذ رویکردهای سلبی موجب می‌شود که نتوانیم راهکار مناسبی با توجه به مقتضیات و نیازهای جامعه برای حل مشکلات در پیش گیریم.
http://www.rahesabz.net/story/75446/