ایران: ٥٣٠ تن در سال گذشتە میلادی اعدام شدەاند

فرستنده خبر نوید احمد فخرالدین ١۵-٠١-١٣٩۶

ایران: ٥٣٠ تن در سال گذشتە میلادی اعدام شدەاند
سازمان حقوق بشر ایران در گزارش سالانە خود اعلام کرد، دادگاه‌های انقلاب در ایران حکم اعدام ٥٣٠ تن را صادر نموده و بە اجرا گذاشتە‌اند.

طبق گزارش سالانە این سازمان حقوق بشری، هر چند نسبت اعدام‌ها در ایران بە نسبت پنج سال گذشتە رو بە کاهش بودە، منتها میانگین اعدام در ایران بە ازای هر روز یک تن بودە است.

همچنین این گزارش می‌افزاید: “تاکنون هیج تغییری در خط مشی حکومت اسلامی ایران” نسبت بە اعدام در این کشور صورت نگرفتە است.

تنها در طی چهار ماە نخست میلادی ٢٠١٧، حداقل ١٤٠ مورد دیگر اعدام طی این مدت بە مورد اجرا گذاشتە شد.

تمرکز ویژه این گزارش روی نقش دادگاه انقلاب به عنوان یکی از عوامل اصلی سرکوب و ناقض روند دادرسی عادلانه در نظام قضایی ایران است.

دادگاه‌های انقلاب مسئولیت اکثر احکام صادره اعدام در ۳۷ سال گذشته را به عهده داشته‌اند و همچنین قاضی‌های دادگاه‌های انقلاب به عنوان کسانی که از اختیارات قانونی خود سوءاستفاده می‌کنند، شناخته شده‌اند.

محاکماتی کمتر از ۱۵ دقیقه، دسترسی نداشتن به وکیل انتخابی، صدور حکم بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه از مشخصات بارز دادگاه‌های انقلاب می‌باشند.

مدیر اجرایی سازمان فرانسوی همه با هم علیه اعدام “رافائل چنویل آزان” در این خصوص می‌گوید: “ما از تمام دولت‌های دمکراتیک و همه کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با ایران می‌خواهیم که به صورت جدی برای کاهش مجازات اعدام در ایران تلاش کنند.

همچنین آژانس خبررسانی کُردپا، در تازەترین گزارش سالانە خود، بە نقض ١٢٩٠ مورد حقوق بشری در کردستان ایران اشارە نمودە است.