گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

14856
گزارش این هفتە گیسو بە سە مورد نقض حقوق زنان در کُردستان همچنین بیست و پنج مورد نقض حقوق زنان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران می‌پردازد.

کُردستان

ادامە سریال خودکشی زنان کُرد، این بار بوکان و نقدە

پدیدە خودکشی در مناطق کُردنشین ایران بە علت عدم حمایت قانون گذاران و سنتی بودن جامعە از یک سو و رسانەای نشدن آن از سوی دیگر، در سطح بالای در جریان بودە و همچنان قربانی می‌گیرد.

تنها در ٢ ماه گذشتە ١٥ زن و دختر کُرد اقدام بە خودکشی کردە و جان شان را از دست دادەاند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز یکشنبه سوم شهریورماه، زنی به نام “آرزو بهروزی”، ساکن روستای “دایماو” از توابع شهرستان نقده به دلیل مشکلات خانوادگی به زندگی خود پایان داد.

گفته می‌شود این زن ١٨ ساله اهل روستای “رکاوی” از توابع شهرستان پیرانشهر بوده که با فردی از اهالی روستای “دایماو” ازدواج کرده که به دلیل مشکلات خانوادگی اقدام به خودسوزی کرده و به علت شدت سوختگی پس از یک روز بستری شدن در بیمارستان، جان خود را از دست می‌دهد.

از دیگر سو طی روزهای گذشتە زن جوانی بە نام “صغری خضری” در میرآباد بوکان از تریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان داد.

وی کە ١٨ سال سن داشت در مدت یک سال گذشتە چند بار درخواست طلاق کردە بود کە با مخالفت شوهرش روبرو شدە بود.

همچنین، دختر جوانی کە هفتە گذشتە خود را بە آتش کشیدە بود، پس از چند روز بستری شدن در یکی از مراکز درمانی کرمانشاه، بە علت شدت جراحات و بالا بودن درصد سوختگی جانش را از دست داد.

“دلشاد اسماعیل زادە” ١٨ سالە و ساکن یکی از روستاهای اطراف جوانرود، هفتە گذشتە بە دلیل اختلافات خانوادگی اقدام بە خودسوزی نمودە بود.

جدول زیر مشخصات زنان و دختران کُردی را کە از اول تابستان اقدام بە خودکشی نمودەاند نشان می‌دهد:

آخرین وضعیت زنان زندانی کُرد
انتقال روژین پایا بە زندان یاسوج

در ادامە فشار بر زندانیان زن کُرد طی روزهای گذشتە یکی از زندانیان زن محبوس در زندان ارومیە، جهت ادامە دوران محکومیت خود بە زنان یاسوج منقل شد.

بر پایەی اخبار انتشار یافتە، روز چهارشنبە ٦ شهریور‌ماه،روژین پایا از زندانیان سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیە، جهت ادامە دوران محکومیت خود بە زندان یاسوج منتقل شدە است.

“روژین پایا” اهل یکی از روستاهای اطراف ارومیە است کە سال ١٣٨٩ بە اتهام عضویت و همکاری با احزاب اپوزسیون کُرد حکومت اسلامی ایران بازداشت و از سوت شعبە ١٠١ دادگاه انقلاب ارومیە بە قضاوت قاضی درویشی بە ٦ سال حبس تعزیری محکوم شدە بود.

وی ٣ سال است کە در حال سپری نمودن دوران محکومیت ٦ سالە خود را در بند نستوان زندان ارومیە بودە و هم‌اکنون بە زندان یاسوج منتقل شدە است.

ایران

وضعیت زنان بند سیاسی_عقیدتی زندان اوین

زندانیان زن محبوس در بند سیاسی_عقیدتی زندان اوین،بیش از ٢ سال است کە از حق مرخصی گرفتن و تلفن کردن محروم شدەاند.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، ۲۵ زندانی سیاسی – عقیدتی زن زندان اوین در حالی در سالن کوچک و بدون هواخوری مناسب در این بند نگهداری می‌شوند که دو سال است از حق تلفن کردن به خانواده‌هایشان هم محرومند. این زندانیان سیاسی زن در بندی در نزدیکی بند ۳۵۰ زندان اوین، محل نگهداری زندانیان سیاسی مرد به سر می‌برند.

غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها پیشتر این اخبار را شایعە خواندە و در این بارە گفته بود: گاهی اوقات شایعاتی بیان می‌شود که امنیتی‌ها حتی به مرخصی هم نمی‌روند.

فریبا کمال آبادی و مهوش شهریاری پنج سال و نیم است بدون مرخصی در حال سپری کردن حبس ۲۰ ساله ی خود هستند. همچنین برخی از آنان مانند شبنم مددزاده و کبری بنازاده امیرخیزی بدون مرخصی در حال تمام کردن حبس های طولانی مدت خود هستند.

این در حالی است که بسیاری از این زندانیان زن فرزندان خردسالی دارند که از مرخصی محروم هستند. مادرانی مانند فاران حسامی و مریم اکبری که کودکان آنان ۳ ساله و ۷ ساله هستند.
http://kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=11851