هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به تعدی‌های جدید به حقوق زنان

فر ستنده خبر خانم دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۵/۱۲/۲۴

گوترش

دبیرکل سازمان ملل نسبت به رنج زنان از خدشه‌های جدیدی که به امنیت و حرمت آنها در سراسر جهان وارد می‌شود هشدار داد و به اقدامات افراط گرایان علیه زنان و همچنین اقدام دولت‌ها در کاهش آزادی زنان و قوانین محدود کننده خشونت‌های خانگی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه جلسه کمیسیون زنان در این باره گفت: زنان تحصیلکرده و قدرتمند پتانسیل‌های خود را آزاد خواهند کرد و از چالش‌های ناشی از خشونت‌های افراطی، نقض حقوق بشر، جنسیت هراسی و سایر تهدیدات جلوگیری به عمل خواهند آورد.

در حالی که گوترش در اظهارات خود به هیچ کشور یا گروهی اشاره نکرد پیام او صراحتا درباره گروه افراطی داعش بود که زنان را فروخته و از دختران به عنوان برده‌های جنسی استفاده می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که این سخنان مستقیما به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گسترش ممنوعیت کمک‌های فدرال به سازمان‌های بین‌المللی است که اطلاعاتی درخصوص سقط جنین یا انجام این فعل ارائه می‌دهند. همچنین می‌توان این سخنان را اظهاراتی در قبال قانون جدید روسیه در جرم زدایی از برخی از انواع خشونت‌های خانگی دانست.

دبیرکل سازمان ملل طی سخنرانی خود همچنین خاطرنشان کرد: مردها همچنان در تمامی کشورهای جهان قدرت برتر محسوب شده و حمایت گرایی از جنس مرد مانع از آن است که زنان پیشتاز شوند.

وی در این باره گفت: جهان ما به رهبران زن بیشتری نیاز دارد و جهان ما به مردان بیشتری نیاز دارد که برای برابری جنسیتی به پاخیزند.

در این جلسه همچنین مدیر اجرایی کمیسیون زنان سازمان ملل خطاب به حاضران گفت: تغییر قوانین در بیش از 150 کشور به طور قطع زندگی حدود سه میلیارد زن و دختر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیشرفت در برابری زنان و مردان در مجموع می‌تواند 28 تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی سالانه جهانی تا سال 2025 کمک کند.

او با این حال افزود: در حالی که برخی پیشرفت‌هایی در مسیر برابری جنسیتی صورت گرفته اما این پیشرفت‌های لازم با سرعتی که باید رخ نمی‌دهند.

به گفته این مقام سازمان ملل نیمی از زنان شاغل در سراسر جهان و حدود 90 درصد زنان در بسیاری از کشورها به صورت غیررسمی کار می‌کنند بدون اینکه از حمایت‌های اجتماعی و قانونی بهره‌مند شوند؛ برای مثال به تنهایی در هند 190 میلیون زن تحت این شرایط مشغول به کار هستند.

انتهای پیام