تظاهرات شماری از زنان در بغداد برای آزادی یک زن روزنامه‌نگار

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیا سی ۱۳۹۵/۱۰/۱۰

در بغداد، پایتخت عراق شماری از طرفداران آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند و خواهان آزادی افراح شوقی، روزنامه‌نگار ربوده شده عراقی شدند.

افراح شوقی، روزنامه‌نگار ربوده شده عراقی

افراح شوقی، روزنامه‌نگار ربوده شده عراقی

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در این تظاهرات بیش از هزار نفر از شهروندان عراقی شرکت کرده بودند. بیشتر شرکت‌کنندگان زنان عراقی طرفدار آزادی بیان بودند.

یکی از تظاهرکنندگان، صنا رسول به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما می‌خواهیم افراح شوقی را آزاد کنند، اما نمی‌دانیم چه کسی او را ربوده است.»

۸ مرد مسلح که اونیفورم پلیس را به تن داشتند، این روزنامه‌نگار ۴۳ ساله عراقی را غروب دوشنبه ۲۶ دسامبر از منزلش ربودند. خواهر این روزنامه‌نگار فردای آن روز این خبر را به یک نشریه عراقی انگلیسی‌زبان اطلاع داده بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق از نیروهای امنیتی خواسته است که همه تلاش‌شان را برای آزادی افراح شوقی به کار ببندند. این روزنامه‌نگار کارمند وزارت فرهنگ عراق هم بود.

افراح شوقی گزارش‌هایی انتقادی از رانت‌خواری و فساد اقتصادی در عراق منتشر می‌کرد. یک روز پیش از آنکه افراد ناشناس او را بربایند، گزارشی از او منتشر شده بود درباره برخی از کارمندان وزارت کشور عراق که به همراه گروهی از افراد مسلح یک زن عراقی را ربوده بودند.