روحانی در واکنش به نامه فرهادی: گورخوابی قابل تحمل نیست

  • فرستنده خبر خانم زرین تاج الیا سی ۱۳۹۵/۱۰/۸

رئیس جمهوری ایران: قبر خواب را کمترشنیده بودیم

در پی انتشار گسترده گزارش‌هایی درباره “گورخوابی” در رسانه‌های ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته است “گورخوابی” برای مردم و دولت این کشور قابل تحمل نیست.

آقای روحانی، امروز چهارشنبه ۸ دی (۲۸ دسامبر) در نشستی در تهران گفت: “من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبر خواب را کمتر شنیده بودیم.”

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشته بود: “سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.”

روزنامه شهروند، چاپ تهران، دیروز گزارشی از تعدادی بی‌خانمان را منتشر کرد که از سرما به گورهای خالی گورستان “نصیرآباد” در شهریار پناه می‌برند و در آنها می‌خوابند.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفته است: “چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از هم نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.”

+گورخواب‌های گورستان نصیرآباد می‌گویند همین یک گور را هم با کتک از ما گرفتند

روزنامه شهروند می‌گوید در مواردی چند نفر در یک گور می‌خوابندImage copyrightMEHRImage captionروزنامه شهروند می‌گوید در مواردی چند نفر در یک گور می‌خوابند

این گزارش و عکس‌های سعید غلامحسینی از وضعیت “گورخواب‌ها” واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را تکان‌دهنده و متاثرکننده دانسته‌اند.

معتاد متجاهر

در عین حال، حسین هاشمی، استاندار تهران “گورخواب‌”های گورستان نصیر آباد را “معتاد و متجاهر” خوانده است و از انتقال آنها به اردوگاه شهریار خبر داده است.

آقای هاشمی گفته است: “بسیاری از این افراد از رفتن به کمپ‌ها خودداری می‌کنند. برهمین اساس ممکن است هنگام جمع‌آوری مقاومتی از سوی آنها صورت بگیرد اما در مورد گورستان نصیرآباد به هیچ عنوان در جمع‌آوری آنها بحث کتک زدن تایید نمی‌شود.”

دیروز رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند مسئولان شهریار دریک طرح “ضربتی” گورخواب‌ها را “با ضرب و شتم ” از گورستان بیرون کردند.

+بیشتر بخوانید: ‘عقیم‌سازی زنان کارتن خواب’؛ طرحی برای کاهش آسیب یا نقض حقوق زنان؟