دولت ایران افزایش مرخصی زایمان مادران را لغو کرد

ارسال کننده : محمود نعیمی
130820090512_maternity_leave_512x288_jamejam
اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهوری ایران امروز سه‌شنبه ۲۹ مرداد ماه دستور لغو مصوبه دولت پیشین مبنی بر افزایش مرخصی مادران از شش ماه به ۹ ماه و مرخصی تشویقی پدران را صادر کرد.براین اساس اجرای این مصوبه متوقف شد.
پروین هدایتی، معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان ریاست جمهوری دولت پیشین با اعلام این موضوع به خبرگزاری فارس گفت: “معاونت امور زنان ریاست جمهوری نامه‌ای را تنظیم کرده و از دولت یازدهم خواسته است تا این مصوبه را اجرایی کند.”


همچنین لاله افتخاری سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از توقف این برنامه گفت: “ممکن است در متن لایحه تأمین بار مالی آن بر عهده دولت گذاشته شده باشد که در این صورت به دلیل تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن این مصوبه ممکن است از سوی دولت اجرای آن برای مدتی متوقف شود اما لغو آن توسط دولت امکان ندارد.”
کلیک دولت دهم در اردیبهشت ماه سال گذشته قانونی را برای اجرا ابلاغ کرده است که به موجب آن مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش پیدا می کند و همسران آنها نیز دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) می گیرند.
این طرح پیش از قانونی شدن با انتقاداتی مواجه شد و نمایندگان مجلس با اشاره به مشکل بیکاری، فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای زندگی مطلوب و ناکافی بودن امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با جمعیت کنونی ایران، اظهارات او را به دور از منطق و غیر عملی توصیف می کردند.
این انتقادات ادامه داشت تا آنکه آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در مهر ماه سال گذشته سیاست کنترل جمعیت را خطا توصیف کرد و گفت که “یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.”
در پی انتقاد کلیک رهبر ایران، مجلس قانون مصوب سال ۱۳۷۲ برای کنترل جمعیت را اصلاح و اعلام کرد که تمام قوانینی که محدودیت هایی را در زمینه تعداد فرزندان وضع می‌کند، لغو می شود.
این قانون اواخر سال گذشته تصویب شد اما بعد از آن شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و در نهایت در اردیبهشت به تصویب نهایی رسید. بر اساس این قانون محدودیت هایی که در سال ۱۳۷۲ در قانون تنظیم خانواده و جمعیت در نظر گرفته شده بود، لغو شد.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2013/08/130820_nm_government_maternity_leave_parliment.shtml