هنوز دختران بازمانده از تحصیل داریم/ازدواج‌های زودهنگام و اجباری باعث عدم تحصیل دختران شده است

فر ستنده خبر خانم دلارام درهشویی ۱۳۹۵/۰۸/۱۵

خبرگزاری فارس: هنوز دختران بازمانده از تحصیل داریم/ازدواج‌های زودهنگام و اجباری باعث عدم تحصیل دختران شده است

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: آنچه در گوشه و کنار و مناطق محروم و مرزی وجود دارد این است که هنوز دختران بازمانده از تحصیل داریم و ازدواج‌های زودهنگام و اجباری باعث عدم تحصیل دختران شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده امروز در دوره آموزشی «مدیریت دانش سازمانی نحوه برقراری ارتباط موثر با محیط و دیگران ویژه کارشناس مسئولان امور زنان استان‌ها» که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است اظهار داشت: در ششمین نشست وزرای زنان کشورهای اسلامی که چند روز پیش در استانبول برگزار شد موضوع توانمندسازی و حضور زنان کشورهای عضو یکی از بحث‌های مهم بود.

وی ادامه داد: در این خصوص یک برنامه عمل برای 10 سال آینده تصویب شد اما خیلی ضمانت اجرایی ندارد البته قرار بود شاخص‌هایی به زنان کشورهای مسلمان بدهند که ما نیز در این خصوص شرکت داشتیم.

مولاوردی با اشاره به میزان رابطه زنان و خانواده با آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص چند بحث مطرح می‌شود که بحث جمعیت دانش‌آموزی دختر و تعداد کارکنان زن که وزارت آموزش و پرورش بیشترین تعداد کارکنان زن را دارد، مطرح است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سومین بحث نهاد خانواده است، یادآور شد: باید در این خصوص تعامل خوبی با آموزش و پرورش داشته باشیم و تأثیر و تأثر آن را در نظر بگیریم.

وی گفت: در این سه سال و نیم گذشته سعی کرده‌ایم تقریباً با دستان خالی نیز برنامه‌ها را پیش ببریم و امیدواریم با حمایت وزیر آموزش و پرورش با قوت بیشتر برنامه‌ها را ادامه داده و به سرانجام برسانیم.

مولاوردی با تأکید براینکه نقش آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهاد تعلیم و تربیت و آموزش رسمی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: امروز در مباحث توسعه، جایگاه مهمی برای آن قائل هستند و مهم‌ترین و دولت‌ها، مهم‌ترین مسئول نیروی انسانی را به آن سپرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید براینکه در هر کشور نقش تعلیم و تربیت در حال حاضر دوسویه است، افزود: یکی از آنها به عنوان معیار و شاخصی برای تخمین و ارزیابی توسعه‌یافتگی کشور است و از سوی دیگر موتور محرکه کشورهاست.

وی اضافه کرد: جا دارد برای ایفای دو نقش یاد شده تمام ظرفیت‌ها مدنظر قرار گیرد و یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش، آموزش دختران است.

مولاوردی متذکر شد: در دنیا گزارشی مبتنی بر جنسیت در بحث آموزش دختران وجود دارد و در ارزیابی‌های رتبه کشورها بسیار تاثیرگذار است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سند بین‌المللی توسعه آموزشی 2030 یونسکو تأکید کرد: بحث آموزش زنان یک هدف است و برنامه‌ریزی ما نیز در این خصوص شروع شده است.

وی با بیان اینکه به‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور و در بخش آموزش و بهداشت به ویژه در سطح منطقه وضعیت قابل قبولی داریم، گفت: اما هنوز چالش‌هایی در این خصوص وجود دارد.

مولاوردی بیان داشت: آنچه در گوشه و کنار و مناطق محروم و مرزی وجود دارد این است که هنوز دختران بازمانده از تحصیل داریم و ازدواج‌های زودهنگام و اجباری باعث عدم تحصیل دختران شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید براینکه فقر مانع بزرگی در آموزش و تحصیل دختران در بعضی مناطق است، افزود: به نظر می‌رسد توجه جدی برای تحقق دو هدف کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است و باید دولت نیز وظیفه حمایت مادی و معنوی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه انتظار از معاونت امور و زنان خانواده با توجه به اینکه ما وزارتی به این نام نداریم، گفت: در اجلاس یاد شده 26 کشور از 56 کشور اسلامی در سطح وزیر شرکت کرده بودند.

وی با تأکید بر اینکه رابطین و کارشناس مسئولان زنان در استان‌ها نقش مهمی در ارتباط آموزش و پرورش و دانش‌آموزان دارند، گفت: ارتباط تنگاتنگی که بین خانواده و آموزش و پرورش وجود دارد، امری پوشیده نیست.

مولاوردی با اشاره به اهمیت جایگاه انجمن اولیا و مربیان، یادآور شد: تعریف صحیح از وظایف این انجمن بسیار مهم است چرا که می‌توانیم از ظرفیت خانواده برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: در حال حاضر سند اهداف توسعه پایدار را داریم که سال گذشته با حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی، آن را امضا کردیم.

وی متذکر شد: هدف این سند تضمین آموزش فراگیر و پیشبرد فرصت‌های فراگیر و همیشگی است و برابری جنسیتی که ما در ایران به آن عدالت جنسیتی می‌گویم مورد توجه است و امیدواریم در مدیریت‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های مهم در آموزش و پرورش از ظرفیت زنان استفاده شده و در مسیر توانمندسازی دختران، والدین و مربیان آنها حرکت کنیم.

انتهای پیام/