مجلس تصویب کرد: اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادر ایرانی و پدر غیرایرانی

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۹۵/۶/۱۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۱۰ شهریور طرح یک فوریتی تغییر قوانین مهاجرت و شهروندی برای «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» را تصویب کردند. بر اساس این طرح به «لشکر فاطمیون» – افغانستانی‌هایی که همراه سپاه پاسداران در سوریه می‌جنگند – هم تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.

Iran citizenship Iranian women Afghan Husbands Kids law reform

عکس از آرشیو

طرح جامع تغییرات قوانین مهاجرت و شهروندی که بر اساس آن تابعیت ایرانی به فرزندان مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی تعلق می‌گیرد، با ۱۲۰ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شد.

فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، اکنون یک گام تا دریافت شناسنامه ایرانی فاصله دارند. طرح همچنان باید در شورای نگهبان بررسی و تصویب شود.

این طرح تنها شامل فرزندانی می‌شود که حاصل ازدواج شرعی زن ایرانی و مرد دارای تابعیت خارجی یا فاقد تابعیت یا دارای تابعیت مشکوک باشند و تا تاریخ ۱/۱/۱۳۹۶ متولد شده باشند.

همچنین کسانی که مادر آنها ایرانی است – چه در ایران متولد شده باشند، چه در خارج – مشروط به اینکه ازدواج پدر و مادر با قوانین ایران به ثبت رسیده باشد و فرزند حداقل تا سن ۱۸ سالگی، ۱۵ سال در ایران ساکن باشد، مشمول دریافت شناسنامه ایرانی می‌شوند.

ازدواج شرعی ایرانی با مرد غیر ایرانی این شرط را به همراه دارد که اگر زن مسلمان است، مرد هم باید مسلمان باشد یا مسلمان شده باشد.

این طرح اگر تصویب نهایی شود، بیشتر از همه مشکلات فرزندان زنانی ایرانی را حل خواهد کرد که با مهاجران ساکن ایران، بیشتر از همه مهاجران افغانستانی، ازدواج کرده‌اند.

کودکان این زنان تا به امروز به صورت قانونی ایرانی محسوب نمی‌شدند.

با اینکه بسیاری از کودکان مادران ایرانی و پدران افغانستانی در ایران به دنیا آمده‌اند، آنها مشمول داشتن شناسنامه ایرانی نیستند که خود پیش‌نیاز به دست آوردن خدمات شهروندی از جمله تحصیل در مقاطع مختلف است.

رضا شیران خراسانی نماینده‌ای که طرح را در مجلس مطرح کرده و پیش‌برده می‌گوید که جمعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر برآرود شده که «با وجود سکونت این جمعیت در ایران، حقوق و تکالیف آنها تعریف نشده است.»

شهروندی آنان که به جمهوری اسلامی خدمات شایان ارائه ‌کنند

با وجود اینکه مشکلات شهروندی فرزندان زنان ایرانی که با مردان افغانستانی ازدواج کرده‌اند از اول انقلاب ۱۳۵۷ مطرح بوده است، مجلس شورای اسلامی تنها پس از جنگ سوریه و مطرح شدن اعطای شهروندی به سربازان افغانستانی داوطلب سپاه پاسداران حاضر به بازنگری قوانین مهاجرت و شهروندی ایران شد.

در طرح بازنگری قوانین شهروندی موضوع اعطای تابعیت ایرانی به نیروهای «سپاه فاطمیون» که نیروی شبه‌نظامی افغانستانی‌های وابسته به سپاه قدس هستند هم مطرح شده است.

عکس از آرشیو - سبحان قلندی از کشته‌شدگان «لشکر فاطمیون» در سوریه

عکس از آرشیو – سبحان قلندی از کشته‌شدگان «سپاه فاطمیون» در سوریه

طرح «بهینه‌سازی» قوانین مهاجرت و شهروندی در ایران، می‌خواهد به به نخبگان مهاجر، سرمایه‌گذاران بزرگ و «کسانی که به نظام جمهوری اسلامی خدمات شایانی ارائه ‌کنند» هم شهروندی ایرانی اعطا کند.

شیران خراسانی گفته است که این طرح شامل خانواده‌های کشته‌شدگان «لشکر فاطمیون» در سوریه هم می‌شود: «در لایحه احکام دائمی که در شورای نگهبان است، ما نسبت به تعیین تکلیف خانواده‌های شهدای لشکر فاطمیون اقدام کردیم.»

او می‌افزاید که بر اساس این طرح پش از اعطای شهروندی به «آنان که جمهوری اسلامی خدمات شایان ارائه کرده اند» از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی استعلام می‌شود و سپس در صورت مثبت بودن نتیجه استعلام به این افراد تابعیت ایرانی اعطا خواهد شد.