فراگیر شدن دوربین های مداربسته در مدارس دخترانه

٢٧ تیر ١٣٩٢
Cameras
شهرزادنیوز: نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس دخترانه، در آستانه سال تحصیلی جدید، به طور فراگیر به ویژه در مدارس غیرانتفاعی پایتخت دنبال شده که این امر، نگرانی و اعتراض خانواده‌ها و نیز اضطراب دانش‌آموزان را موجب ‌‌شده‌است. دخترانی که احساس می‌کنند دائم کنترل می‌شوند و تحت نظر هستند و می‌گویند که تمرکز خود را مقابل دوربین‌های کنترل کننده ای که مدام به آن‌ها چشم دوخته‌اند، از دست می‌دهند.

این در حالی است که ابوالقاسم خسروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگو با «قانون» در خصوص نصب دوربین‌های مدار بسته در مدارس و افزایش آنها در سال جدید تحصیلی می‌گوید: « قانون یا مصوبه خاصی در این زمینه وجود ندارد و این طرح، آیین نامه داخلی خود ادارات آموزش و پرورش است.»

به گفته وی، روند نصب دوربین در مدارس دخترانه به روندی فراگیر تبدیل شده و اکنون در بسیاری از مدارس دخترانه شهرهایی چون «تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تربت‌حیدریه و …» دوربین‌های مدارس بسته سایه به سایه دختران را کنترل می‌کنند.

قانون از قول دختر 25 ساله‌ای به نام شیدا، که تجربه دوربین در دبیرستان محل تحصیل اش را 10 سال قبل پشت سر گذاشته، نوشته است که تنها نامی که می‌تواند بر احساسش از نصب آن دوربین در مدرسه بگذارد، نام «پاییدن» است. او احساس می‌کرده که مرتب او را می‌پایند و مراقبش هستند. تعریف می‌کند که حتی وقت غذا خوردن وقتی چشمش به دوربین می‌افتاده، لقمه توی گلویش گیر می‌کرده و از جلوی دوربین بلند می‌شده. به گفته وی، تقریبا همه جا – کنار بوفه، کنار دستشویی، داخل همه راهروها و داخل حیاط – را با دوربین کنترل می‌کردند.

مجید ابهری، جامعه‌شناس و رفتار شناس اجتماعی در گفتگو با «قانون»، اظهار می دارد: این موضوع تنها منجر به ناامن کردن محیط آموزشی و ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان خواهد بود. وی در ادامه می‌پرسد: مگر در مدارس ما چه خبر است که باید با دوربین کنترل شوند، و اصلا چه کسانی می‌خواهند از دریچه چشم دوربین فرزندان این جامعه را کنترل کنند و به چه چیزی می‌خواهند برسند؟

این جامعه شناس در ادامه می‌افزاید: «نمی‌دانم چرا گاهی مسئولان دست به انجام کاری می‌زنند که فاقد بررسی‌های لازم و چکش کاری شده است.»

http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8749