سازمان ملل از ایران می‌خواهد زینب جلالیان را آزاد کند

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۱۳ 


سازمان ملل از ایران می‌خواهد زینب جلالیان را آزاد کند
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، کارگروه موسوم به “بازداشت‌های خودسرانه” وابسته به سازمان ملل متحد به آزادی بی‌قید و شرط زینب جلالیان ٣٤ ساله رأی داد.

رأی صادره درپی رسیدگی به شکایت سازمان‌های حقوق‌بشری “جبران” و “عدالت برای ایران” در اسفندماه سال قبل می‌باشد.  

گروه‌کاری یادشده در ادامه از حکومت اسلامی ایران خواسته تمامی اقدامات لازم برای جبران خسارات تحمیل شده بر این فعال سیاسی کُرد بدون تاخیر و براساس ضوابط ‌بین‌المللی انجام دهد.

زینب جلالیان طی بیش از هشت سال گذشته بدون یک روز مرخصی در حبس بوده و به دلیل شکنجه‌ و شرایط تحمیل شده در زندان، سلامت جسمی همچون ابتلا به ناخونک و ضعف شدید بینایی را از دست داده است.

این زندانی کُرد هم‌اکنون در زندان خوی در استان آذربایجان‌غربی محبوس می‌باشد.

عدالت برای ایران گزارش داده که اواسط زمستان سال ٩٤، گروه‌کاری “بازداشت‌های خودسرانه” طی مکاتبه با جمهوری اسلامی ایران خواستار پاسخگویی در رابطه با وضعیت زینب جلالیان شد، اما دولت ایران با وجود تعهداتش به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی-سیاسی، پاسخی به این مکاتبه نداد.

دستگیری بدون حکم بازداشت، بدون اعلام دلیل بازداشت و بدون اعلام اتهامات وارده، محرومیت او از آزادی بدون صدور حکم بازداشت موقت و دسترسی نداشتن به وکیل در هشت ماه نخست بازداشت، از جمله موارد نقض ماده ۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در بازداشت زینب جلالیان است که گروه کاری بدان اشاره می‌کند.

قاضی مرادی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرمانشاه و قاضی علی‌محمد روشنی، قاضی دادگاه تجدیدنظر از جمله‌ی مقامات حکومتی هستند که در نقض حقوق اولیه زینب جلالیان مسئول شناخته شده‌اند.