کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان آزادی زینب جلالیان شد

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۱۳ 

UN-kargrooh

خبرگزاری هرانا – کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل نتیجه جلسه هفتادوپنجم خود (۱۸ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۶) با موضوع زینب جلالیان را در تاریخ ۱۳ مه تقدیم این شورا کرد. در این گزارش با ذکر این‌که بر طبق روال کاری این گروه با حکومت جمهوری اسلامی ایران مکاتبه شده اما پاسخی دریافت نشده است، پروسه بازداشت تا منتهی به صدور حکم پرونده زینب جلالیان را مغایر با مواد و بندهای مختلف قطعنامه‌ها و معاهدات سازمان ملل متحد دانسته و خواستار آزادی وی و دیگر بازداشت شدگان خودسرانه در ایران شد. این کارگروه از حکومت ایران خواست به «اتهامات جدی» وارده در این گزارش در مورد خود پاسخگو باشد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در جلسه هفتادوپنجم خود به بازداشت زینب جلالیان پرداخت.

در گزارش جلسه هفتادوپنجم کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل (۱۸ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۶) با موضوع زینب جلالیان زندانی کرد در ایران، در ابتدا مواد و بندهای مختلف قطعنامه‌ها و معاهدات سازمان ملل متحد مرتبط با موارد نقض شده در پرونده زینب جلالیان ذکر شده و در ادامه با استناد بر منبعی که نامش ذکر نشده، پروسه بازداشت، شکنجه و صدور حکم و همچنین فعالیت‌های پیش از بازداشت این زندانی کرد مورد بررسی قرار گرفته است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه شورای حقوق بشر سازمان ملل به حکومت جمهوری اسلامی ایران گوشزد کرد که به وظایف خود در قبال پیروی از تعهدات بین المللی حقوق بشر پای‌بند بماند، از بازداشت‌های خودسرانه دست بردارد، زندانیان «خودسرانه بازداشت شده» را آزاد کند و ضررهایی که به آن‌ها وارد کرده را جبران کند.

این کارگروه با بیان این‌که زندانی کردن گسترده یا سیستماتیک و یا محرومیت جدی از آزادی، نقض قوانین بنیادی بین المللی است و می‌تواند تشکیل دهنده «جنایت علیه بشریت» باشد تاکید کرد: انجام این وظایف تنها در حکومت نیست. بایستی تمامی عاملان مشتمل بر قضات، پلیس، نیروهای امنیتی و ماموران زندان با مسئولیت پذیری آن را اجرا کنند.

در پایان این گزارش، با برشمردن نقض‌های متعدد در پرونده زینب جلالیان، از حکومت ایران خواسته شده به «اتهامات جدی» وارده در این گزارش در مورد خود پاسخگو بوده و قدم‌های مورد نظر در آزادی و جبران خسارت در مورد زینب جلالیان را انجام دهد. همچنین اطمینان دهد که این زندانی دیگر مورد شکنجه و رفتارهای نادرست قرار نگیرد.