خودکشی سه دختر نوجوان از جمله نوجوان نوعروس

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ 

khodkoshı

خبرگزاری هرانا – طی دو روز گذشته سه نوجوان دختر ۱۸، ۱۷ و ۱۶ ساله در شهرهای مشهد و تهران با خودکشی به زندگی خود پایان دادند. دختر ۱۶ ساله یک نوعروس مشهدی بود که علاوه بر نگرانی ها از روند خودکشی نوجوانان در ایران مسئله ازدواج زودهنگام کودکان که در این خودکشی زمینه ساز بوده را پررنگ می کند.

اگرچه سازمان پزشکی قانونی آمار دقیقی از آمار خودکشی در کشور ارائه نمی دهد اما اظهار نظر پراکنده مسئولان و اخبار روزانه خودکشی خود نماینگر بحران خودکشی به خصوص نوجوان و زنان در ایران است. آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خودکشی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در تهران و دو دختر نوجوان ۱۸ و ۱۶ ساله در مشهد در طی دو روز گزارش شده است.

بنا بر گزارش وبسایت مشهد من، دختر ۱۶ ساله اهل مشهد که به تازگی عقد کرده بوده است پس از تماس‌های تلفنی یک مزاحم و اختلاف با همسرش و ترک وی دست به خودکشی زده است.

خودکشی دوم در مشهد را خبرگزاری آنا گزارش کرده است، دختری ۱۸ ساله که دیپلمش را گرفته و برای کنکور درس می‌خواند با توجه به فشار روحی مبتلا به افسردگی شده و با طناب دار به زندگی‌اش پایان داده‌ است.

همچنین آنا گزارش کرده است، دختر ۱۷ ساله ای در شهر تهران با خوردن قرص برنج به زندگی اش پایان داد. تحقیقات اولیه اختلاف خانوادگی را انگیزه خودکشی نشان می دهد. این نوجوان دختر که با خوردن قرص به زندگی اش پایان داده بود، بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شد اما علی رغم تلاش های کادر درمان، جانش را از دست داد.

آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ و بر اساس گزارش های منتشر شده در وبسایت‌های داخلی ایران، روزانه دست‌کم ۱۱ نفر در ایران با مرگ‌ خودخواسته به زندگی خود پایان می‌دهند.

سال گذشته خبرگزاری مهر گزارش داد محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی وزارت بهداشت دریک نشست خبری تاکید کرد: «آمار خودکشی در سال گذشته نسبت به سال قبل و سال قبل از آن نسبت به سال های قبل روند افزایش را نشان می دهد.»

در ایران مطالعه‌ی دقیقى در مورد خودکشى صورت نگرفته است زیرا آمار پزشکى قانونى گویا نیست و بسیاری از افراد خودکشى افراد خانواده‌ی خود را ننگ و بى آبرویى تلقى کرده و از افشاى آن خودداری می‌کنند. (الف)

در ایران مطالعه‌ی دقیقى در مورد خودکشى صورت نگرفته است زیرا آمار پزشکى قانونى گویا نیست و بسیاری از افراد خودکشى افراد خانواده‌ی خود را ننگ و بى آبرویى تلقى کرده و از افشاى آن خودداری می‌کنند. (منبع: الف)

اگرچه سازمان پزشکی قانونی تاکنون آمار دقیقی از آمار خودکشی در کشور ارائه نمی دهد اما اظهار نظر پراکنده مسئولان و اخبار روزانه خودکشی خود نماینگر بحران خودکشی به خصوص نوجوان و زنان در ایران است.

آخرین آمار خودکشی در ایران مربوط به سال ۱۳۹۲ است که احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود:« متاسفانه خودکشی در کشور افزایش یافته است و آمار مربوط در این زمینه بسیار نگران کننده است. در سال ۹۲ خودکشی های منجر به مرگ به ۴۰۵۵ نفر رسیده و این آمار نشان میدهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.»

دکتر مهرداد درویش پور، جامعه شناس براین باور است که خودکشی علل متفاوتی دارد؛ وی در گفتگو با یورونیوز می گوید:« مطمئنا افسردگی یکی از عوامل مهم در تصمیم فرد به پایان دادن زندگی خود است، اما بیکاری، فقر و نداشتن آینده ای روشن به ویژه در جامعه ای مثل ایران امید به زندگی را کاهش می دهد. فرد در لحظات بحرانی زندگی، خود را تنها وبدون پشتیبان احساس می کند و چون تحمل این همه ناکامی را ندارد، مرگ را بعنوان آخرین گزینه انتخاب می کند.»

ازدواج زودهنگام، اجباری و بدون شناخت

تحقیقات نشان می‌دهد با اینکه در دنیا نرخ خودکشی افراد مجرد دو برابر متاهلین است اما به گفته احمد علی نوربالا روان پزشک : «پژوهش های انجام شده در ایران نشانگر آن است که اختلالات روانی در افراد متاهل بیش از اشخاص مجرد است و این درحالی است که نهاد خانواده، نهاد آرمانی ماست و به نظر می رسد این نهادی آسیب زا شده است.» به ویژه آنکه اگر ازدواج های اجباری و زودهنگام یا ازدواج های بدون شناخت طرفین را به این عوامل اضافه کنیم.

جوانان ایرانی در معرض بحران خودکشی

خانم پانته‌آ بهرامی در گزارش خود در وبسایت یورونیوز می نویسد بر پایه آمار سازمان پزشکی قانونی ایران موارد خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بیشترین مرگ های مشکوک را با ۲۸/۲ درصد به خود اختصاص داده. اگر آمار گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال را با ۱۷/۶ درصد و گروه سنی زیر ۱۸ سال را با ۸ درصد به آن اضافه کنیم با آمار ۵۴ درصدی روبرو خواهیم بود. یعنی بیش از نیمی از خودکشی های سال ۹۲- که روزآمدترین آمار خودکشی در ایران است – را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند. دکترمهرداد درویش پورمعقتد است که جوانان بخاطر سنشان قاعدتا باید شاد ترین و پرنشاط ترین گروه جامعه باشند و شورزندگی درآنان تجلی یابد. وی در گفتگو با یورونیوز در این باره می گوید: «اما جوانان ایرانی بخاطر گسترش فقر و به ویژه بیکاری بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، افزون بر آن نبود آزادیهای فردی وممنوعیت تفریح و شادی پارامترهای بسیار مهمی است. در شرایطی که جوانان سرمایه های مملکت هستند، بسیاری از آنان تمایل دارند که از کشور خارج شوند، در جامعه ای که شادی و نشاط از آن رخت بر بسته است، این گروه سنی بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد.»

بررسی آمار اقدام به خودکشی طی ۱۵ سال نشان می‌دهد، خودکشی در میان ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها بیشتر است. (منبع: الف)

بررسی آمار اقدام به خودکشی طی ۱۵ سال نشان می‌دهد، خودکشی در میان ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها بیشتر است. (منبع: الف)

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران در گفتگو با ایلنا هشدار داده که نرخ بیکاری در میان جوانان به نقطه بحرانی رسیده و از نرخ بیکاری ۲۱ درصدی درمیان جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال سخن گفته است.

زنان از گروه های آسیب پذیر

از گروه های آسیب پذیر در برابر خودکشی زنان هستند، آمار مراجعه به مرکز اورژانس اجتماعی ایران در سال ۹۳ نشان می دهد که از ۱۲۶۷ تماس تلفنی ۸۰۰ نفر مربوط به زنان و ۴۶۰ نفر مربوط به مردان است، یعنی زنان دو برابر مردان در معرض این بحران قرار می گیرند. زنان خانه دار، زنان متاهل، زنان تازه ازدواج کرده بیشتر در معرض آسیب هستند. مهرداد درویش پور جامعه شناس به یورونیوز می گوید: «زنان مورد ظلم مضاعف واقع می شوند، یعنی به جز عوامل، افسردگی، بیکاری و فقر، باید پدرسالاری را هم به آن افزود، حتی برای رفتن به خارج از کشور یا کارکردن این گروه نیاز به گرفتن اجازه از پدر یا شوهر خود را دارد، بنابراین تحمل این وضعیت برای آنان به مراتب سخت تراست. درعین حال درگیری های عدم تمکین، نبود حمایت های خانوادگی، قانونی و اجتماعی زنان را بیشتر در معرض بحران خودکشی قرار می دهد.» باید اضافه کرد که نرخ بیکاری زنان در ایران دو برابر مردان است. نبود کار و نداشتن امید به آینده ای روشن این شرایط را برای زنان سخت تر می کند.