لزوم توجه به روش‌های عقلی، اخلاقی و عاطفه‌ساز زنان در کنار روش‌های عقلانی مردان در محیط‌های کاری

 فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ١٨-٠١-١٣٩۵ 

برای اولین‌بار مشاوره روان‌شناختی تحت پوشش بیمه تکمیلی وزارت‌خانه قرار گرفت تا تمایل پرسنل به استفاده از خدمات مشاوره بیشتر شود. در خصوص برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاداتی مطرح کردیم که مورد استفاده قرار گرفت. در حوزه ستاد ملی زن و خانواده نیز بیشتر مصوبات این ستاد مربوط به وزارت‌خانه ما بوده است. تفاهم‌نامه‌ای هم با معاونت امور زنان و خانواده امضا کردیم و همایش‌هایی هم برگزار کردیم.
وحیده نگین

مشاور وزیر کار در امور بانوان گفت: چیزی که باعث شکنندگی اقتصاد ما شده، بحث فساد است و کشور ما به پاکدامنی اقتصادی نیاز دارد. یکی از عوامل کاهش فساد اقتصادی نیز استفاده از مدیریت زنانه در تصمیم‌گیری‌هاست. همان‌طور که به صدای مردانه گوش می‌کنیم، باید به صدای زنانه هم گوش بسپاریم. محیط‌های کاری همان‌طور که به روش‌های عقلانی مردان نیازمند هستند، به روش‌های عقلی، اخلاقی و عاطفه‌ساز زنان نیز نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار مهرخانه، نشست وزیر کار با بانوان مدیر و مشاوران امور بانوان و خانواده معاونت‌های ستادی و سازمان‌های تابعه این وزارت‌خانه، عصر دیروز برگزار شد.

وحیده نگین؛ مشاور وزیر کار در امور بانوان در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که در نگاه اسلام زن و مرد برابر هستند و تفاوت آن‌ها تنها در وظایف و تکالیف است، بیان داشت: داشتن اعتماد نسبت به توانمندی و نبوغ زنان اهمیت زیادی دارد. متأسفانه تاکنون در این زمینه بی‌توجهی‌هایی صورت گرفته است که عمدی نبوده، بلکه متأثر از ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

او افزود: در خصوص وضعیت اقتصادی نیز مشوقه‌های تولید منتج به توانمندی و بالندگی نشده است. چیزی که باعث شکنندگی اقتصاد ما شده، بحث فساد است و کشور ما به پاکدامنی اقتصادی نیاز دارد. یکی از عوامل کاهش فساد اقتصادی نیز استفاده از مدیریت زنانه در تصمیم‌گیری‌هاست. همان‌طور که به صدای مردانه گوش می‌کنیم، باید به صدای زنانه هم گوش بسپاریم. محیط‌های کاری همان‌طور که به روش‌های عقلانی مردان نیازمند هستند، به روش‌های عقلی، اخلاقی و عاطفه‌ساز زنان نیز نیاز دارند.

مشاور وزیر کار در امور بانوان در رابطه با فعالیت‌های دفتر امور بانوان در سال گذشته گفت: کارگروه‌هایی در حوزه اقتصاد، تعاونی و اشتغال‌زایی و ظرفیت‌سازی پرسنل تشکیل دادیم و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار کردیم. همچنین، برای اولین‌بار مشاوره روان‌شناختی تحت پوشش بیمه تکمیلی وزارت‌خانه قرار گرفت تا تمایل پرسنل به استفاده از خدمات مشاوره بیشتر شود. در خصوص برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاداتی مطرح کردیم که مورد استفاده قرار گرفت. در حوزه ستاد ملی زن و خانواده نیز بیشتر مصوبات این ستاد مربوط به وزارت‌خانه ما بوده است. تفاهم‌نامه‌ای هم با معاونت امور زنان و خانواده امضا کردیم و همایش‌هایی هم برگزار کردیم.

به گزارش مهرخانه، در ادامه این نشست، ابوالحسن فیروزآبادی؛ قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سخنانی با اشاره به این‌که برخی از دغدغه‌های ‌استادان دانشگاه در حوزه زنان نگران‌کننده است، بیان داشت: آمار سطح اشتغال زنان به‌خصوص با توجه به آمار زنان سرپرست خانوار نگران‌کننده است. حتی از کشورهایی مثل عربستان هم در حوزه اشتغال زنان عقب‌تر هستیم؛ درحالی‌که شرایط اجتماعی زنان در جامعه ما بهتر از آن‌جاست.

او افزود: شاخص اشتغال زنان از سال 88 به بعد به تدریج بدتر شده و کاهش یافته است. ما به‌عنوان وزارت کار باید ببینیم چرا اشتغال زنان در حوزه بخش رسمی کاهش و در بخش غیررسمی افزایش یافته است. یکی از مسایل به قوانینی برمی‌گردد که می‌خواهیم شرایط را تسهیل کنیم، اما شرایط را بدتر می‌کنند.

فیروزآبادی عنوان داشت: در حوزه تشکل‌های کارگری وضعیت بد است و متناسب با حضور زنان در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، تشکل‌های مناسب برای زنان نداریم. در حوزه تعداد زنان مدیر هم ضعف داریم که باید توجه ویژه‌ای به این مسأله شود. ما در میان حدود 50 کشور منطقه در برخی از شاخص‌های به‌کارگیری زنان، بدترین موقعیت را داریم.

انتهای پیام/ 930701