رکود،عامل اصلی بیکاری جوانان است

 فرستنده خبر اقای نوید احمدفخرالدین ۱۳۹۵/۰۱/۱۷ 110259_orig

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد:رکود حاکم بر کشور جدی است و عامل اصلی بیکاری جوانان است چرا که هر ساله هزاران نفر به بازار کار اضافه می شوند اما بازار کشش این همه نیروی کار را ندارد در صورتی که در بسیاری از کشورها نیروی کار به عنوان مزیت اصلی و عامل افزایش بهره وی به حساب می آید.

فاطمه رهبر عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود بیان کرد: در سال ۹۴ علی رغم شعارهای دولت اقتصاد رونق نگرفته و رشد اقتصادی ایجاد نشد و طبق آمارهای غیر رسمی ۳ هزار واحد اقتصادی تعطیل شده و هزاران نفر بیکار شده‌اند که این مساله به مشکلات خانوارها اضافه شده و معیشت مردم را نشانه رفته است.

وی به معضل بیکاری در میان جوانان و به خصوص جوانان تحصیلکرده اشاره کرده و اظهار داشت: رکود حاکم بر کشور جدی است و عامل اصلی بیکاری جوانان است چرا که هر ساله هزاران نفر به بازار کار اضافه می شوند اما بازار کشش این همه نیروی کار را ندارد در صورتی که در بسیاری از کشورها نیروی کار به عنوان مزیت اصلی و عامل افزایش بهره وی به حساب می آید.

رهبر آمارهای دولت در زمینه ایجاد اشتغال را زیر سوال برده و گفت: دولت نمی تواند مدعی شود که در سال جاری اشتغال پایدار ایجاد کرده است و به همین جهت به نظر می رسد سخنان سخنگوی دولت مبنی بر ایجاد سالی ۹۰۰ هزار شغل در طول برنامه ششم توسعه، در حد شعار است. اما برای رسیدن به اشتغال پایدار باید  بخش زیادی از سرمایه های حاصل از منابع داخلی و خارجی صرف حمایت از تولید داخلی شود.

به گفته رهبر؛ درحال حاضر واحدهای تولیدی تنها با ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و بخش های بسیاری تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد: دولت باید از تمام واحدهای تولیدی که بالای ۱۰۰۰ نفر نیروی کار دارند  حمایت کند زیرا از بین رفتن هر شغل معضلات بیشماری به مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور می افزاید؛ در این زمینه باید قانون رفع موانع تولید هرچه سریعتر عملیاتی شود؛ همچنین در بخش کشاورزی نیز سرمایه گذاری هدفمند صورت بگیرد.

وی یادآوری کرد:  تا کنون دولت راهکار قانونی برای حل مشکلات حوزه کسب و کار در پیش نگرفته و به همین جهت آمار بیکاری در سال جاری رشد داشته و به ۱۲ درصد رسیده است و بخشهای تولیدی کشور هنوز از رکود خارج نشده اند و این دلیل اصلی حل نشدن مشکل بیکاری است.