اطلاعیه شماره 701 نمایندگی مالزی در خصوص روز جهانی مین روبی ( 4 آپریل)

4 آپریل، روز جهانی مبارزه با مین های بجا مانده از جنگ های ناخواسته فرارسید اما

 همچنان نزدیک به سه میلیون هکتار از اراضی مرزی ایران آلوده به مین است: ایران از جمله کشورهایی است که در آن همه ساله شمار زیادی قربانی مین میشوند، سطح زمین های آلوده به مین در استان های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان را 3 میلیون هکتار دانسته و می گویند: مین روبی هر هکتار از این اراضی نیازمند1  میلیارد تومان بودجه است !

etlayeh malezi

 آقای روحانی در سفر اخیر به نخست‌وزیر و مقام‌های ارشد کابینه پاکستان گفت:  “ایران تأمین امنیت انرژی پاکستان را بر عهده می‌گیرد و مردم پاکستان مطمئن! باشند که تهران به عنوان یک شریک راهبردی، همواره در زمینه نفت، گاز و برق از همه توان خود برای تأمین خواست آنان، استفاده خواهد کرد”.!!!

آیا فاجعه قربانیان مین را پایانی هست؟

آقای نعمت الله ناز پرورده معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار قصر شیرین می گوید: سال گذشته در مجموع بر اثر 35 مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ در این شهرستان 6 نفر کشته و 31 نفر مجروح شدند که نیروهای نظامی، کشاورزان، روستائیان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین را شامل می شود.

وی در ادامه افزود به علت انفجار مین های  بجامانده، چندین راس احشام عشایر منطقه  تلف شدند و به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روب هم خسارت مادی وارد شد

براساس گزارش مانیتور ۲۰۱۴ که ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ منتشر شده، در سال ۲۰۱۳ کل تلفات ناشی از مین در ایران، ۱۰۷ نفر بوده است که از این تعداد ۳۶ نفر کشته و۷۱ نفر زخمی شده اند. در این گزارش، مردان ۷۰ درصد تلفات ناشی از انفجار مین در سال ۲۰۱۳ را تشکیل داده و۵ زن و ۱۹ کودک نیز در آن ثبت شده اند. آمار مربوط به کودکان در گزارش مانیتور ۲۰۱۴ نشان از آن دارد که ۴۱ درصد از ۴۶ شهروند غیر نظامی که سن آنها شناخته شده است، کودک بوده اند. بنابراین آمار تلفات کودکان قربانی مین در سال ۲۰۱۳ به طور قابل توجهی در مقایسه با تعداد هفت کودک در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است.

آیا مسئولان کشوری نباید براین مرگ تدریجی چاره ای بیاندیشند؟

اعضای نمایندگی مالزی؛ با توجه به گذشت 28 سال از  پایان جنگ ایران عراق هرگونه ناکار آمدی مسئولان در امر پاکسازی مناطق آلوده به مین را محکوم نموده، خواهان رسیدگی به وضعیت و کیفیت زندگی مجروحان و خانواده قربانیان مین های عمل نکرده در استان های یاد شده میباشند.

701

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی مالزی