باز هم دستگیری های گسترده اقوام ایرانی

 

در آستانه انتخابابت انتصابی، دولت جمهوری اسلامی ایران به بهانه امنیت در کشور با ایجاد جوی شدیدا امنیتی و با طرح سناریوهای از پیش‌تنظیم شده، فضایی مملو از رعب و وحشت را در تمامی مناطق بوجود آورده، اقدام به بازداشت های  گسترده‌ی شهروندان، بویژه فعالان فرهنگی در مناطق مختلف اقوام و ملل ایرانی نموده ودر ادامۀ این روند، خانواده آنان را با تهدید و تعفیب زیر فشارهای توان فرسا قرار داده است.

مامورین اداره‌ اطلاعات و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایرن در مناطق مختلف کُردنشین و بلوچ نشین بدون هیچ دلیلی این شهروندان را بازداشت میکنند بطوریکه در بیشتر موارد خانواده‌هایشان نیز از سرنوشت و محل نگهداری این بازداشت ‌شدگان و همچنین اتهامات وارده به آنان هیچ اطلاعی ندارند.

1-خانواده‌ی “احسان فتاحی” از کنشگران مذهبی که به اعدام محکوم و در فروردین 94 از ایران خارج شده است، در روزهای اخیر با فشار و تهدید مأموران امنیتی مواجه شده‌اند.احضار مادر و سایر خانواده احسان فتاحی به اداره اطلاعات کرمانشاه، همواره با بازجویی و اذیت و آزار همراه بودە  و در آخرین اقدام نیروهای امنیتی یکی از برادران او را بازداشت کردند، نهادهای امنیتی خواستار بازگرداندن احسان به کشور هستند.

2-در ادامۀ  نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان و مذاهب در ایران، به‌ویژه در مناطق کوردنشین  طبق گزارشات و مستندات، نزدیک به ۴۵ فعال کورد اهل سنت فقط در شهرستان مهاباد در بازداشت یا بلاتکلیفی به سر می برند. بسیاری از این افراد مدت زمان زیادی را در سلول های انفرادی و زیر شکنجه به سربرده  و از داشتن ابتدایی ترین حقوق یک زندانی یعنی داشتن وکیل و حق ملاقات محروم میباشند.

 3-در آستانه سی و هفتمین سالگرد انقلاب در ایران، پایگاه بسیج شهرک بهاران (قرادیان) سنندج با اعمال فشار و تهدید، هیات امنای مسجد النبی این منطقه  را وادار به امضاء و موافقت در تبدیل کردن قسمتی از مسجد به پایگاه بسیج کرده اند

4-خانواده «مولوی امان الله بلوچی» و «حافظ عبدالرحیم کوهی» پس از گذشت ۲ ماه از بازداشت آنها همچنان از وضعیت فرزندانشان اظهار بی اطلاعی می کنند.به گزارش فعالین بلوچ، «مولوی امان الله بلوچی» فرزند «حبیب الله» و «حافظ عبدالرحیم کوهی» فرزند «ابراهیم» دو زندانی اهل سنت که در ۲۸ آبان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند تاکنون با خانواده خود هیچ تماسی نداشته اند.

5-مأموران امنیتی سقز در استان کُردستان اقدام به بازداشت فله‌ای شهروندان گرفته و در همین ارتباط، ٨ تن بازداشت گردیدند. هویت یکی از افراد بازداشتی، “نادر” اعلام شده است، این شهروندان، که همگی کمتر از ٣٥ سال سن دارند، به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

6-افسر نگهبان زندان مرکزی زاهدان با توسل به زور یکی از زندانیان بلوچ به نام “ملنگ میرشاه” را به قرنطینه منتقل و دو روز او را بدون آب و غذا رها کرده است. این شهروند بلوچ  در قرنطینه نیز، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تمامی بدن وی، زخمی، کبود و خونین شده است. که در نهایت با ویلچر به بهداری زندان منتقل می‌شود.

7-…..8-….9….10…..

اعضای کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی خشونت و استفاده از آن در هر شکل و با هر بهانه یا هدف و منظوری  که باشد، در هر نقظه جهان را اقدامی نا موجه و غیرقابل توجیه دانسته، ان را بعنوان نقض حقوق بشر و اعلامیه جهانی حقوق بشر بویژه مواد ۵، ۹و۲۰ میدانند.

686

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر:احدي را نميتوان تحت شکنجه يا مجازات يا رفتاري قرار داد که ظالمانه و يا برخلاف انسانيت و شئون بشري يا موهن باشد.. ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر: هیچ کس را نباید خود سرانه توقیف، حبس یا تبعید کرد. ماده 20  اعلامیه جهانی حقوق بشر: الف/ هر کس حق دارد آزادانه مجامع و جمعيتهاي مسالمت آميز تشکيل دهد. ب/ هيچکس را نميتوان مجبور به شرکت در اجتماع کرد.