مسئولان باید به زنان کارتن خواب بیش از مردان توجه کنند

 

عضو شورای شهر تهران

مسئولان باید به زنان کارتن خواب بیش از مردان توجه کنند/ امکانات خصوصی برای بانوان باتوجه به افزایش جمعیت زنان کافی نیست

فرستنده:نوید  احمدفخرالدین

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:دستگاه‌های حمایتی نیز بیشترین حمایت را از مردان دارند و برای این سه هزار نفر تنها یک مرکز نگهداری شبانه‌روزی با ظرفیت 200 نفر وجود دارد، اما در هر منطقه یک سامان‌سرا ویژه مردان در حال طراحی است. این در حالی است که آسیب‌های زنان جدی‌تر و نیاز آن‌ها به چنین مراکزی نسبت به مردان بیشتر است.

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به آسیب های اجتماعی در جامعه بیان کرد:  زنان و کودکان شهر وضعیت خوبی ندارند و بیشتر در معرض آسیب هستند و این افراد عمدتاً از قشر ضعیف جامعه هستند و سالانه به آمار آن‌ها افزوده می‌شود. برای مثال در سال ۹۲، تعداد افراد کارتن‌خواب ۱۲ هزارنفر بود که سه‌ هزار نفر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

وی افزود: دستگاه‌های حمایتی نیز بیشترین حمایت را از مردان دارند و برای این سه هزار نفر تنها یک مرکز نگهداری شبانه‌روزی با ظرفیت ۲۰۰ نفر وجود دارد، اما در هر منطقه یک سامان‌سرا ویژه مردان در حال طراحی است. این در حالی است که آسیب‌های زنان جدی‌تر و نیاز آن‌ها به چنین مراکزی نسبت به مردان بیشتر است.

دانشور ادامه داد: درخصوص زنان متکدی به تازگی آماری مبنی بر افزایش این زنان منتشر شد و به عقیده من عمده دلیل آن مشکلات اقتصادی است و بیکاری همراه با افزایش تورم و رکود بنگاه‌های اقتصادی، اثرات سوء اجتماعی در کشور پدید آورده است که کمتر کسی از آن‌ها سخن می‌گوید.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: علی‌رغم این‌که ساماندهی این افراد بر عهده وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و سایر نهادهای حمایتی است، اما در بسیاری از مواقع شهرداری، بیشتر از وظایف خود عمل کرده است. باید تلاش کنیم تا با به‌دست آوردن توافقات و افزایش فعالیت‌های اقتصادی کشور، معضل بیکاری رفع شود.

وی گفت: نمی‌توان اشتغال را یک ساعت و یا یک روز کار در هفته تعریف کرد و بر اساس آن آمار بیکاری را اعلام کرد؛ کار باید حداقل هزینه‌های زندگی را تأمین کند و در شأن یک فرد مسلمان باشد و بسیاری از مردان به دلیل ناتوانی در کسب درآمد، تأمین مخارج و هزینه‌های زندگی به اعتیاد روی می‌آورند.

دانشور مطرح کرد: بخشی از دلایل افزایش افراد کارتن‌خواب به سازمان بهزیستی کشور مربوط می‌شود و در آمار افراد کارتن‌خواب، بسیاری از کودکان تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شود. کودکان تحت سرپرستی بهزیستی پس از ۱۸سالگی از پوشش این سازمان خارج می‌شوند و به دلیل عدم توانایی در تأمین معیشت و حمایت از سوی بهزیستی، کارتن‌خواب می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اعتیاد کودکان و مراکز بازپروری کودکان هم از جمله موراد مورد تأکید شورا در این مدت بوده است و بحث اعتیاد کودکان یک موضوع تخصصی است و بسیاری از مواقع کودکانی که در NGOها از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، به دلیل عدم وجود مرکزی که آن‌ها را پذیرش کند، با اعتیاد بزرگ می‌شوند و یا فوت می‌کنند.

وی یادآور شد: باید پذیرفت که کودکان معتاد در کشور وجود دارد و بیمارستان‌هایی که به این کودکان خدمات ارائه می‌کنند، بسیار اندک و محدود است. وجود چنین مراکزی در هر کشوری الزامی است. تأسیس مرکز تخصصی و درمانی ویژه کودکان معتاد نیز تصویب شده است و بودجه این کار نیز وجود دارد و تنها باید به ساخت آن سرعت بخشید.

دانشور تاکید کرد: در حال حاضر نهادها و سازمان‌های مختلفی متولی مسائل اجتماعی به‌طور کلی و مسائل زنان و کودکان به‌طور خاص هستند و در حال حاضر چند کارگروه فعال داریم. در کارگروه‌های “آسیب‌های اجتماعی”، “مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی” اقدامات خوبی انجام گرفته است. کارگروه “کارآفرینی” به طور اختصاصی بر روی رونق کسب و کار متمرکز است، کارگروه “کودک” و”زنان” نیز فعال است.