آیت‌الله شبستری: ادارات بانوان بی‌حجاب را منفصل از خدمت کنند

ارسال خبر: آقای نوید احمد فخرالدینی 26 مهر

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اوضاع حجاب در برخی ادارات و نهادهای مختلف گفت: تاکنون هیچ زن بی‌حجابی از ادارات اخراج و منفصل از خدمت نشده و اگر اداره‌ای اقدام به انفصال کوتاه مدت کند بانوان کارمند حجاب را رعایت می‌کنند.
به نقل از فارس، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری پیش از ظهر امروز در همایش حفظ نظام و فرهنگ اسلامی که با حضور مسئولان و دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات و کارخانجات، سازمان‌ها و نهادهای آذربایجان‌شرقی در محل تالار جمهوری استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد، به تبیین جایگاه قرآنی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.

وی با اشاره به جایگاه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم افزود: در آیات قرآنی بر ضرورت اجرای معروف‌ها در جامعه تاکید شده و یکی از مختصات حکومت صالحان در جامعه اقامه نماز و حدود الهی است.
امام جمعه تبریز، با طرح سئوالی مبنی بر چگونگی کمک رسانی به دین خدا، گفت: نصرت زبانی، مالی و جانی از جمله کمک‌ها به دین خداست که باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی وضعیت اقامه نماز در جامعه را به نسبت قبل از انقلاب بهتر دانست و یادآور شد: هر چند نماز در دانشگاه‌ها و ادارات اقامه می‌شود اما این وضعیت نیز قابل قبول نیست و باید زمینه اقامه نماز پر شورتر در ادارات و استقبال دانشجویان را فراهم کرد.
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود امر به معروف و نهی از منکر را زمینه‌ساز اجرای سایر فرامین دانست و گفت: اقامه نماز و حجاب و سایر مسائل در جامعه به واسطه امر به معروف و نهی از منکر ترک خواهد شد.
وی عنوان کرد: تذکر لسانی در جامعه رسالتی همگانی است و موجب می‌شود تا بسیاری از عاملان به منکر از کارهای زشت خود شرمنده شوند و در قانون حمایت از امران به معروف و نهی از منکر نیز وظیفه همگانی در این مورد بیان شده است.
آیت‌الله مجتهد شبستری تاکید کرد: در زمینه اجرای عملی امر به معروف و نهی از منکر نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه وظیفه دارند و مردم نباید ضرب و جرح و مرافعه کنند و امام راحل نیز بر این امر تاکید داشتند.
وی تصریح کرد: برخی نواقص در زمینه مجازات عاملان منکر وجود داشته که مناسب بود در قانون حمایت از امران به معروف و نهی از منکر این مجازات‌ها نیز پیش‌بینی و تشدید می‌شد.
وی جریمه‌های اندک برای بدحجابی را بازدارنده ندانست و گفت: ثروتمندان و اشراف به راحتی مبالغ اندک جریمه را داده و ده‌ها بار مرتکب بدحجابی می‌شوند و این امر نقص در قوانین است.
امام جمعه تبریز اظهار داشت: پس از کارهای فرهنگی، تذکر و برخورد و اعمال جریمه برخی افراد به بدحجابی خود ادامه می‌دهند و این جریمه‌های اندک مناسب نیست.
وی همچنین در سخنان خود خطاب به مدیران و مسئولان گفت: به عنوان مثال وضعیت حجاب در هواپیماها مناسب نیست و مهماندارهای خانم با آرایش پذیرایی می‌کنند و ادارات مربوطه باید تذکرات لازم را بدهند.
وی یادآور شد: آرایش کردن به تعبیر تمام فقها دارای مشکلات فقهی است که باید توجه داشت و در برخی بیمارستان‌ها و بانک‌ها نیز مشکل حجاب داریم.
امام جمعه تبریز گفت: تاکنون هیچ زن بی‌حجابی از ادارات اخراج و منفصل از خدمت نشده و اگر اداره‌ای اقدام به انفصال کوتاه مدت یک یا دو خانم بدحجاب کند دیگر بانوان کارمند نیز حجاب را رعایت می‌کنند.
وی کم کاری در ادارات، سد معبر و عدم رعایت بهداشت را مصادیق منکر در جامعه دانست و گفت: بی‌توجهی به ارباب رجوع و کم کاری‌هایی که صورت می‌گیرد و حفظ نظام اوجب واجبات است.
وی خواستار فعال شدن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در آذربایجان‌شرقی شد و گفت: 17 مدیر و مسئول استانی و نظامی و انتظامی در این ستاد حضور دارند و باید این ستاد فعال شود.
امام جمعه تبریز تذکر داد: در ماه محرم قرار داریم و امام حسین(ع) در این ماه به خاطر امر به معروف و نهی از منکر جان خود را فدا کرد اما برخی به خاطر یک کلمه تند از طرف مقابل این سنت را فراموش می‌کنند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است، گفت: اگر مردم ببینند که اگر به حرامی مرتکب شوند، مردم می‌بینند و اعتراض می‌کنند، ارتکاب به معصیت کاهش می‌یابد.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تاکید کرد: اگر این مهم متروک شود، زمینه ارتکاب سایر معاصی در جامعه فراهم خواهد شد.
وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) در شرایط امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر عملی وظیفه دولت است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: متاسفانه حجاب در بیمارستان‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، مراکز و نهادهای مختلف مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. مدیران و مسئولان، در این مسئله جلوگیری از بدحجابی و بی‌حجابی هستند. حجاب یکی از ضروریات اسلام است، باید برنامه‌ریزی کرد و عمل کرد.
ایشان، اضافه کردند: بی‌اعتنایی به ارباب رجوع یک منکر است که باید متوقف شود. احترام مراجعه کنندگان ضروری و لازم است.
حضرت آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه حضرت امام باقر(ع) می فرمایند :اگر امر به معروف و نهی از منکر اجرا نشود، ضمانتی برای اجرای سایر احکام نخواهد بود، گفتند: امام حسین(ع) خودش را، اهل بیتش را، خانواده‌اش را، اصحابش را و فرزند شیرخواره‌اش را در راه امر به معروف و نهی از منکر فدای اسلام کرد.