گزارشی از یک زندانی گمنام در پنجمین سال حبس

ارسال خبر: آقای نوید احمد فخرالدینی 26 مهر

خبرگزاری هرانا – فرید آزموده زندانی امنیتی است که در خرداد ماه ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است، هم اینک در زندان رجایی شهر کرج در بی خبری رسانه ای نگهداری می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرید آزموده که قبل از بازداشت به عنوان افسر سپاه پاسداران مشغول به فعالیت بود و بعد از ظهرها در مغازه ای در ستارخان با راه اندازی یک مغازه به کار چاپ و تبلیغات می پرداخت، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت، متهم به جاسوسی و پس از آن از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس در استان البرز محکوم شد. یک منبع مطلع گفته است که قریب به دوسال از دوران بازداشت موقت آقای آزموده در پرونده اش محاسبه نشده است

به گفته این منبع پس از بازداشت فرید آزموده و در حالی که به تازگی پدر شده بود، مامورین همه وسایل الکترونیکی، سی دی ها ، قاب عکس های شخصی ، مدارک شناسایی و بانکی او را با خودشان بردند.

وی مدت زیادی را در سلول های انفرادی سپری کرد و اتهام وی که در ابتدا ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق از طریق چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت و لباس و نگهداری ماهواره و تجهیزات ممنوع بود درطی مدت زمان رسیدگی به پرونده و بر پایه اعترافات اجباری به اتهام جاسوسی تبدیل شد.

در طول دوران بازجویی ، وی تهدید شده بود که اگر اتهاماتی را که به او دیکته شده، نپذیرد برای همیشه در آن سلول باقی خواهد ماند. بر پایه اعترافاتی که تحت فشار گرفته شده بود او را به مدت پنج سال زندان در تبعید به اتهام جاسوسی متهم کردند. او همچنین به خاطر داشتن ماهواره و تجهیزات غیر مجاز به یک میلیون تومان جریمه شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد.

قاضی پرونده فرید آزموده، در طول دو جلسه نخست رسیدگی به پرونده اش به محتویات پرونده نقص گرفت و از دادستان مدرک قابل قبول تری طلب کرد و در جلسه سوم دادگاهش به او گفتند مدرک جدیدی به پرونده اش افزوده شده ، و گویا او مابین جلسه اول دادگاه تا جلسه دومش به جرمش اعتراف کرده است این در حالی است که به گفته وی، پس از جلسه نخست دادگاه هرگز موفق نشده بود که بازجوی پرونده اش را ملاقات کند و اساسا در این دوره زمانی اعترافی در کار نبوده است.

وی در جریان رسیدگی به پرونده به وکیل تعیینی دسترسی نداشت و وکیل تسخیری وی به نام «محمد موحد» نیز از همان آغاز رسیدگی به پرونده گفته بود بر اساس محتویات پرونده، هیچ مدرکی بر علیه فرید آزموده وجود ندارد و او باید آزاد شود.

در سال ۱۳۸۸ او که یک افسرسپاه بود و در همچنین در یک مغازه کار، چاپ و تبلیغات انجام می داد ، یک ایمیل ناشناس دریافت می کند که از او درخواست می کنند آرم سازمان مجاهدین را روی تی شرتهای سفارشی چاپ کند او در پرونده اش گفته که هرگز این کار را انجام نداده است اما پس ازآن در سال ۱۳۸۹ بوده که از سوی حفاظت اطلاعات سپاه با او تماس می گیرند و چندین بار او را برای بازجویی احضار کرده و بعد از مدتی رها می کنند تا اینکه در سال ۱۳۹۰او را دوباره بازداشت کرده و پرونده اش را به جریان می اندازند.

فرید آزموده پس از پایان بازجویی و انفرادی های طولانی به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر منتقل شد و هم اکنون در بند ۱۲ زندان رجایی شهر در حال گذراندان دوران محکومیتش است.