هر روز به‌طور میانگین ٣ نفر در ایران اعدام می‌شوند

ارسال خبر: خانم مونیکا قریشی 18 مهر

28783آژانس کُردپا: یک نهاد مدافع حقوق ‌بشر در ایران اجرای حکم اعدام در سال جاری میلادی را طی ٢٥ سال اخیر “بی‌سابقه” توصیف کرده است.
بنابه گزارش دریافتی آژانس خبررسانی کُردپا و به نقل از سازمان حقوق ‌بشر ایران، از ابتدای سال جاری میلادی تا روز هشتم اکتبر(١٦ مهرماه) بیش از ٨٠٠ شهروند ایرانی که بیشترشان به قشر بی‌بضاعت و حاشیه‌ای وابسته‌اند، توسط دستگاه قضایی حکومت اسلامی به چوبه‌ی دار سپرده شده‌اند.
در حدود ٥٠٠ تن از این اعدامی‌ها مرتبط با قاچاق مواد مخدر می‌باشد.

آمار یادشده به مناسبت دهم اکتبر (امروز شنبه هجدهم مهرماه) “روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام” منتشر می‌شود.
گزارش تأکید کرده که آمار اعدام در سال جاری به حدی روند افزایشی داشته که طی ٢٥ سال اخیر چنین آماری بی‌سابقه می‌باشد. دولت روحانی در ٢٥ ماه اخیر هیچ واکنشی به افزایش اعدام‌ها نشان نداده است.
اعدام این تعداد شهروند در حالیست که حکم اجرای اعدام طی یک روند دادرسی غیرعادلانه و تحت شکنجه صورت گرفته و برخی از آنان تنها به دلیل شهادت یک متهم دیگر به مرگ محکوم شدند، کاملا بی‌گناه بوده‌اند.
بسیاری از مقامات قضایی حکومت ایران بارها اعتراف کرده که اجرای حکم اعدام هرگز به کاهش حالت جرم مواد مخدر منجر نگردیده است. حکومت اسلامی در زمینه شمار اعدام‌ها، جایگاه نخست در خاورمیانه و رتبه دوم در سطح جهان را دارد.
پیشتر نیز مرکز اسناد حقوق‌بشر ایران در آمریکا عنوان کرده بود که ٧٣% از افراد ورودی به زندان‌ها، معتاد هستند.
این نهاد پیش بینی می‌کند که در سال ١٤٠٣ خورشیدی با افزایش ١٠درصدی جمعیت زندان‌های ایران، ٢٣٠ زندان در ایران بیش از یک میلیون ٣٠٠ هزار ورودی زندانی داشته باشد.