اطلاعیه شماره 641 کمیته ی کودک

مروری برچند خبر که چندین بار در هفته با آن روبرو هستیم:

ایران در بین کشورهای اسلامی جزو کشورهایی است که بیشترین میزان خودکشی را دارد،

خودکشی زن 48 ساله در برج میلاد،

دختری خودش را در مقابل قطار مترو انداخت،

دو مرد در شیراز خودشان را از پل عابر پیاده حلق‌آویز کردند، مردی خودش را در مقابل دیدگان همه در میدان انقلاب به آتش کشید،

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در 9 ماهه سال 92، 3125 نفر خودکشی کرده‌اند و از میان این افراد 982 تن را زنان و 2143 تن را مردان تشکیل می‌دهند. یعنی روزی 11 نفر،

بر اساس پزشکی قانونی میزان خودکشی در سال 91 را 2740 نفر اعلام داشته است، بر مبنای اخرین تحقیقات انجام شد، دلایل خودکشی نیز عبارتند از: مشکلات ناشی از شکست‌های تحصیلی،

استرس‌ها و فشارهای روانی و روحی ناشی از آنها،

فشارهای عاطفی،

فشارهای تحصیلی مانند کنکور،

نقایص جسمی و فیزیکی در نسل جوان،

احساس پوچی و بی‌هدفی،

افسردگی فقر و تنگدستی،

بیکاری،

اخراج از کار و شرایط نامساعد اقتصادی،

مسائل و معضلات زندگی شهری،

وضعیت نابسامان زندگی،

ضعیف شدن اعتقادات مذهبی،

برملا شدن اسرار و حقایق خصوصی زندگی

فردی،  اختلافات زناشویی،

علل های ناموسی وناراحتی‌های روانی ناشی از

خیانت یکی از طرفین، شکست در عشق و….

 

تا چندی پیش مسئولان حاضر به پذیرش صورت مساله نبودند و اکنون که تا حدی آن را پذیرفته اند، حاضر به انتشاراطلاعاتی در مورد آن نیستند  اما دکتر مسعود گلچین عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم کرج میگوید  میزان خودکشی در کشور، سالانه بیش از ۳ هزار نفر اعلام شده است.

آمار خودکشی در زنان متاهل بیش از دختران و اقدام به خودسوزی زنان  در استان‌های کمتر توسعه یافته بیش از سایر موارد است.

و این یعنی: فریاد کمک و حق طلبی زنان مناطق محروم در استان های محروم

با تاسف بسیار سردمداران حکومتی نه تنها هیچ اهمیتی به این مشکل نمی‌دهند بلکه انتطار دارند که مردم  با روی آوردن به دین و قوی کردن ایمان‌شان به خدا، از اقدام به خودکشی خود داری کنند. در چند ماه اخیر تعداد خودکشی در قشر دانشجو افزایش چشمگیری داشته است و عجیب آنکه هیچ آمار رسمی و معتبری از خودکشی دانشجویان در دست نیست زیرا مسئولین از ارائه ارقام مربوطه طفره می­روند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس میگوید: علت‌العلل، ام‌الفساد و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در موضوع تلخ خودکشی و خودسوزی، بحث بیکاری است.

 

اعضای کمیته دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان ضمن ابراز تاسف از موارد یاد شده و بی توجهی مسئولان به این معضل بزرگ اجتماعی و خانواده گی 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی را گرامی داشته و و در راه پیشبرد این هدف بزرگ متحد و مصمم گام برمیدارند.

641

 کانون دفاع از حقوق بشر در ایران                                

کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

لزوم بازنگری عمیق در برنامه‌ها و بازوهای اجرایی معاونت امور زنان

ارسال کننده: آقای نوید احمد فخرالدین 20 شهریور

یک جامعه شناس تأکید کرد

یک عضو گروه تخصصی آموزشی علوم انسانی جهاددانشگاهی گفت: از ۹۰ بند مطرح شده در گزارش عملکرد معاونت امور زنان، حدود ۴۱ بند تحقق درصد نیافته است و این میزان نزدیک به ۴۶ درصد کل برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد.

ادامه‌ی مطلب

فرار نوعروس برای ازدواج با پسرخاله

ارسال کننده:آقای نوید احمد فخرالدین 21 شهریور

اصرار مرد میانسال برای ازدواج دخترش با یکی از اهالی طایفه، باعث فرار نوعروس 19 ساله شد.

 به گزارش جام جم، هفته گذشته مرد میانسالی با مراجعه به دادسرای امور جنایی از ناپدید شدن دخترش خبر داد.

این مرد در شکایتش گفت: اهل یکی از استان های شرقی کشور هستیم که به آداب و رسوم طایفه اهمیت زیادی می دهیم. دختر کوچکم به نام «سیمین» تابستان امسال 19 ساله شد و یکی از اهالی طایفه او را برای پسرش خواستگاری کرد که من نیز قبول کردم و دخترم سه ماه قبل به عقد پسر جوان درآمد. در این مدت پسر جوان همه کار برای دخترم کرد تا او احساس رضایت کند اما سیمین عاشق پسرخاله اش بود و ناسازگاری اش را آغاز کرد. او روز گذشته برای خرید از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت. پسرخاله اش همیشه به او ابراز علاقه و تهدید می کرد اگر سیمین عروسی کند دخترم را با خودش می برد. الان هم احتمال می دهیم حمید، او را ربوده و به تهران آورده است. دامادم هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد.

با اعلام این شکایت، به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تحقیقات برای شناسایی سرنوشت دختر جوان آغاز و دو روز بعد مشخص شد، او همراه پسرخاله اش از خانه فرار کرده و به تهران آمده است. دختر جوان و مرد مورد علاقه اش دستگیر و به دادسرا منتقل شدند.

دختر جوان به قاضی بستان زاده گفت: حمید از بچگی عاشق من بود و من هم او را دوست دارم. درست است که بیکار است اما او مرد خوبی است و من می توانم در کنارش خوشبخت شوم. با این حال خانواده ام بدون توجه به خواست و علاقه ام، مرا به عقد پسر دیگری درآوردند. در این مدت من با همسرم صحبت کردم تا راضی شد از هم جدا شویم و حتی مخفیانه به طور توافقی جدا شدیم. من پسرخاله ام را دوستم دارم و می خواهم با حمید ازدواج کنم اما پدرم بسیار متعصب است و فقط آبرویش در طایفه مهم است. من حق انتخاب و زندگی دارم. آقای قاضی، موضوع آدم ربایی در کار نیست. من خودم با او راهی تهران شدم.

در ادامه تحقیقات از پسر جوان آغاز شد که او نیز با رد اتهام آدم ربایی گفت: من و سیمین از بچگی با هم بزرگ شدیم و به هم علاقه مند هستیم. اما پدرش به دلیل بیکاری من با این ازدواج مخالف بود و حتی دخترش را به عقد پسر دیگری درآورد. من دخترخاله ام را دوست دارم و می خواهم با او زندگی کنم به همین دلیل پدرش را تهدید کردم اما سیمین خودش با من آمد. اما اگر شوهر خاله ام بخواهد دختر مورد علاقه ام به زور با مرد دیگری زندگی کند، این بار سیمین را می ربایم و با خود می برم. با اظهارات دختر و پسر جوان، بازپرس احمد بستان زاده با رد شکایت آدم ربایی و آزادی حمید، از دو طرف پرونده خواست به مشاور مراجعه کنند تا مشکلشان برطرف شود.

محرومیت از تحصیل شهروند بهائی به بهانه نقص در پرونده / تصویر

ارسال کننده:آقای محمود نعیمی 20 شهریور

خبرگزاری هرانا – مهیاره نداف، شهروند بهائی در نتیجه کنکور سراسری سال جاری با نقص در پرونده مواجه شده و از ادامه تحصیل محروم شد. ادامه‌ی مطلب

افسردگی ناهید گرجی در بازداشت و بی خبری

ارسال کننده:آقای محمود نعیمی 21 شهریور

خبرگزاری هرانا – وضعیت روحی ناهید گرجی در دوازدهمین ماه بازداشت و بی خبری “بد و مبتلا به افسردگی شدید” توصیف شده است. ادامه‌ی مطلب

زنی خود را از پل رود کارون به آب انداخت

ارسال کننده:آقای محمود نعیمی 21 شهریور

رئیس روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی اهوازگفت : خانمی که به قصد خودکشی خود را از پل پنجم رود کارون به آب انداخت با خوش شانسی از مرگ حتمی نجات یافت. ادامه‌ی مطلب

توجیه کشتار 67

گفتگوی خانم شیرین فامیلی (یورو نیوز) با
آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون
بین المللی جامعه های حقوق بشر

عبدالکریم لاهیجی: سخنان پورمحمدی،
توجیه اعدام‌های سال ۶۷ است [7]

در بیست و هفتمین سالگرد کشتار زندانیان
سیاسی عقیدتی، بویژه اعدام دسته جمعی
آنها در شهریور سال ۶۷ در زندانهای
جمهوری اسلامی ایران، به گزارش خبرگزاری
ایرنا، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری
روزچهارشنبه یازدهم شهریورماه در دیداری
با مدیران برخی رسانه ها از این کشتارها
به عنوان «حوادٍث سال ۶۷» یاد کرد ودراین
زمینه با اشاره به شرایط دوران جنگ هشت
ساله ایران و عراق در کشورگفت: «شرایط سال
۶۷ هم، از بحث جنگ تحمیلی جدا نیست و حتما
برای توضیح بیشتر نیاز به فرصت کافی است.»

وزیردادگستری ایران در ادامه با ذکر این
نکته که جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب
ودر طول سالهای جنگ با «ضد انقلاب و
نیروهایی روبرو بوده که قصد سرنگونی
انقلاب با هدف سرنگونی طلبی داشتند و از
هیچ جنایتی فرو گذار نکردند» افزود: «در
جنگ اگر بخواهید در کشیدن ماشه تامل کنید
و حرکتی انجام ندهید، مسلما کشته خواهید
شد.»

دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس
«فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از
حقوق بشر» در گفتگو با یورونیوز درباره
سخنان مصطفی پور محمدی می گوید: «به دلالت
شهادت وگفته های آیت الله منتظری، آقای
پورمحمدی یکی از چهار تصمیم گیرنده
قتلهای سال ۶۷ بوده است. یعنی اوبه عنوان
نماینده وزارت اطلاعات در کنار حاکم شرع
نقش داشته وآنها براساس فتوای آیت الله
خمینی ماموریت داشتند که با تمام
زندانیان مصاحبه بکنند واگر آنها به قول
خودشان بر مواضع گذشته خود باقی مانده
اند، آنها را اعدام کنند. بنابراین برای
توجیه این کشتار بزرگ آقای محمدی
ودیگران، همچون آقای نیری که حاکم شرع
بوده والان یکی از مشاغل مهم را در
دادگستری جمهوری اسلامی دارد، مسلم است
که باید بعد از گذشت بیش از بیست و پنج سال
توجیهاتی برای این جنایت بزرگ پیدا
بکنند. این توجیه آقای پور محمدی هم، چیزی
فراتر از آن اصطلاح معروف فرار به جلو در
بر ندارد.»

بسیاری از زندانیان سیاسی که در سال ۶۷ و
به ویژه درشهریورماه همان سال اعدام شدند
کسانی بودند که به گفته دکتر عبدالکریم
لاهیجی از زمان دستگیری و محکومیت آنها
سالها گذشته بود. اومی گوید: «این
زندانیان نه فقط هیچ نقشی در جنگ
نداشتند، حتی بسیاری از آنها دست به
هیچگونه عملیات مسلحانه ای هم نزده بودند
که بتوان با استناد به آن مثلا عنوان کرد
که با توجه به دوران جنگ، شرکت آنها در
عملیات مسلحانه موجب تضعیف روحیه ارتش و
یا سپاه پاسداران ایران شده است.»

ادامه در پیوست یا در اینجا:

http://persian.euronews.com/2015/09/05/executions-summer-of-1988-pourmohammadi/
[7]

——————————————-

League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) – FIDH member

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق
بشر)ـ

فیس بوک http://www.facebook.com/lddhi.fidh [1]

E-mail: lddhi(at)fidh.org یا lddhi.fidh(at)gmail.com

Twitter: @fidh_fa [2]

Youtube: https://www.youtube.com/c/LDDHIFIDH [3]

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه
های حقوق بشر [4]

صفحه فارسی فدراسیون [5]

FIDH’s Iran page: http://www.fidh.org/en/asia/iran/ [6]

Links:
——
[1] http://www.facebook.com/lddhi.fidh
[2] http://host117.hostmonster.com/@fidh_fa
[3] https://www.youtube.com/c/LDDHIFIDH
[4]
https://www.fidh.org/fa/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/
[5] https://www.fidh.org/fa/
[6] http://www.fidh.org/en/asia/iran/
[7]
http://persian.euronews.com/2015/09/05/executions-summer-of-1988-pourmohammadi/

معاون رئیس‌جمهور: مشارکت زنان درساختارهای تصمیم‌گیری شایسته دولت نیست

ارسال کننده: خانم نازی نیکویی سلیم 17 شهریور

خبرگزاری هرانا ـ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از مشارکت پایین زنان در مجلس شورای اسلامی گفت که حضور زنان در مجلس حدود ۳ درصد و در ساختارهای تصمیم‌گیری و قدرت تنها یک درصد است. ادامه‌ی مطلب

خبری درباره اولین سفیر زن جمهوری اسلامی

ارسال کننده:آقای محمود نعیمی 18 شهریور

قائم مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصمیمی درباره سخنگوی جدید وزارت خارجه گرفته نشده، گفت: اکثر اخباری که در رسانه‌ها در این باره مطرح می‌شود، گمانه‌زنی است و چندان صحیح نیست. ادامه‌ی مطلب

چرا مرگ‌ومیر زنان معتاد 33 درصد افزایش یافته است؟

ارسال کننده:آقای نوید احمد فخرالدین 18 شهریور

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش ۳۳ درصدی مرگ و میر زنان معتاد، اصلی‌ترین علت این افزایش را تشریح کرد.

ادامه‌ی مطلب