داستان زن ایزدی اسیر داعش؛ به حدی تجاوز گروهی کردند که بی‌هوش شدم

ارسال کننده خبر: خانم لیدا اشجعی 10 دی

نادیا مراد باسی طاها، زن ایزدی (عراقی) که به مدت سه ماه از جانب گروه دولت اسلامی به برد‌‌گی جنسی گرفته شده بود، از رهبران جهان خواست تا این گروه را سرنگون کند.

او هنگامی که در سازمان ملل صحبت می‌کرد با چشمان پر از اشک گفت: «من توسط آدم‌کشان دولت اسلامی (داعش) به حدی مورد تجاوز گروهی قرار گرفتم تا این که کاملاً بی‌هوش شدم.»

به گزارش دیلی مِل، نادیا مراد تصویرباسی طاها که ۲۱ سال سن دارد جریان اسارتش را در شورای امنیت سازمان ملل شرح داد و خواهان از بین بردن این گروه تروریستی شد.

نادیا می‌گوید که او از لحظه‌ی به اسارت رفتن به همراه ۱۵۰ خانواده ایزدی دیگر،‌ در مسیر راه، مورد آزار، اذیت و توهین داعشیان قرار گرفته و پس از انتقال یافتن در ساختمانی در شهر موصل به مراتب بی‌حرمتی‌های بیشتری بالایش انجام شده است. در ساختمانی که او با هزاران خانواده ایزدی دیگر اسیر بوده است؛ اطفال مثل هدیه و بخشش تبادله می‌شده‌اند.

این درحالی‌ست که سازمان ملل، پس از این‌که گروه دولت اسلامی به کشتار، تجاوز جنسی، سوءاستفاده و شکنجه‌ی ایزدی‌ها روی آوردند؛ آن را نسل‌کشی خواند. این کار باعث شد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پی‌گرد کشتار ایزدی‌ها توسط گروه دولت اسلامی، این قضیه را به محکمه جزایی بین‌المللی ارجاع کند.

نادیا پس از سه ماه توانست تا از بند و شکنجه گروه دولت اسلامی فرار کند و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند. چندین برادر نادیا نیز توسط این گروه به قتل رسیده‌اند.
نویسنده : اوستا نیوز

با پایان مرخصی؛ بهاره هدایت به اوین بازگشت

ارسال کننده خبر: خانم لیدا اشجعی 10 دی

خبرگزاری هرانا – بهاره هدایت، فعال سیاسی و دانشجویی که روز پنجشنبه سوم دی‌ماه به مرخصی اعزام شده بود، با پایان مرخصی یک‌هفته‌ای، مجددا به زندان اوین بازگشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم هدایت هم‌اینک برای حبس تعلیقی که قبل از سال ۱۳۸۸ محکوم شده بود، در زندان اوین به سر می برد.

بهاره هدایت که به تازگی از سوی کانون مدافعان حقوق بشر برنده جایزه “تلاشگر حقوق بشر” و تندیس منشور کوروش شده است، آخرین بار نهم دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به هفت سال و نیم حبس محکوم شد.

حکم آزادی بهاره هدایت، پس از اعمال ماده ۱۳۴ در تاریخ بیست و یکم مرداد ماه ۱۳۹۴ به زندان اوین ابلاغ و آزادی او طبق این حکم لازم‌الاجرا شده بود، ولی با اجرای حکم دو سال حبس تعلیقی، آزادی این فعال دانشجویی به تأخیر افتاد.

مهناز محمدی؛ مستندساز حقوق زنان

ارسال کننده خبر : خانم لیدا اشجعی 9 دی

آن ‌روز هوای تهران چیزی در خود داشت؛ سنگین‌تر از همیشه. حوالی ساعت ۵ بعدازظهر بود که طوفانی عجیب، شهر را در برگرفت. چشم به‌هم‌زدنی، همه‌جا تاریک شد و به‌هم پیچید. ترس و دلهره همه را فراگرفته ‌بود. طوفان که گذشت، چهره تهران تغییر کرده ‌بود. پس از طوفان، مهناز از خانه بیرون زده‌ بود، این‌بار بدون دوربینش. حس می‌کرد امروز چقدر درون و بیرون‌اش به‌هم شبیه است. گویا دل‌آشوبی‌اش شهر را درهم پیچانده ‌بود. صبح همان‌روزِ تهرانِ طوفانی، او به زندان فراخوانده‌‌ شده ‌بود.

روزهای آفتابی
مهناز محمدی، سینماگر، مستندساز، بازیگر و مدافع حقوق زنان متولد یازدهم دی‌ماه سال ۱۳۵۳ در تهران است. او از همان دوران نوجوانی، فعالیت‌های اجتماعی‌اش را با کار در مجله «سروش نوجوان» آغاز کرد. تجربه کار در مجله در کنار قیصر امین‌پور، فریدون‌ عموزاده ‌خلیلی و بیوک‌ ملکی در نوجوانی بیشترین اثر را بر ذهن او داشت. ادامه‌ی مطلب

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران لغو شد

ارسال کننده خبر:لیدا اشجعی 9 دی

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران که قرار بود امشب و فردا شب برگزار شود، لغو شد. دلیل لغو این اجرا نبود امکانات لازم برای انجام تمرین ارکستر عنوان شده است.

به خاطر نبود امکانات لازم و تمرینات کافی علی رهبری تصمیم گرفته تا این اجرا که با رهبر مهمان خارجی قرار بود روی صحنه برود، برگزار نشود.

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ارول اردینچ رهبر ارکستر ترکیه‌ای، قرار بود تا امروز و فردا در تالار وحدت برگزار شود. ادامه‌ی مطلب

روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا آزاد شدند

ارسال کننده خبر آخانم لیدا اشجعی 9 دی

خبرگزاری هرانا ـ روزبه گیلاسیان و الهه سروش نیا دو فعال چپ گرا، با قید وثیقه از زندان امیرآباد گرگان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا، ۲۳ آذرماه سال جاری در گرگان و در منزل مسکونی‌ خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

عمده ایام بازداشت این افراد در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در گرگان سپری شد با اینحال پس از پابان دوره بازجویی به زندان امیرآباد این شهر منتقل شده بودند.

شاکی این پرونده، دادستان گرگان به عنوان مدعی‌العموم است و هنوز از اتهامات انتسابی این دو فعال چپگرا اطلاع دقیقی در دست نیست.

الهه سروش‌نیا، دانش آموخته‌ی دانشگاه تبریز و دانشگاه علم و صنعت تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

روزبه گیلاسیان نیز، فارغ التحصیل رشته‌ی عمران از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی و رشته‌ی فلسفه‌ی علم در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی ارشد است.

ادامه‌ی مطلب

فروغ آغازگر زنانگی در شعر پارسی، نوشتاری از پوران فرخزاد

ارسال کننده خبر : لیدا اشجعی 9 دی

خبرگزاری هرانا – فروغ فرخ‌زاد را شاید بتوان نماد شعر زنانه در ادبیات فارسی دانست. زنی که نه تنها بدون ترس، که با تمام شهامت و افتخار زن بودن خود را در شعر فریاد می زند و تمام قواعد سنتی و مذهبی حاکم بر زن شرقی به ویژه زن ایرانی را در می نوردد و زادنی نو و ستودنی و زنانه می کند.

وی که آغازگر این نوع بی پروایی زنانه در شعر است، با وجود عمر کوتاه خود چندین مجموعه شعر به یادگار گذاشته است که از ماندگارترین کتاب های دوره ی معاصر به شمار می رود. هشتم دی ماه، سال روز تولد دوباره فروغ بود. فروغی که هرچند جسمش از دنیا خارج شد اما روحش در تمام زنان و برابری طلبان و آزادی خواهان دمیده و متبلور شد. فروغ نه تنها در نشان دادن زنانگی در شعر موفق بود، بلکه در روشن و آگاه کردن زن ایرانی به حقوق مسلم و برابری های جنسیتی خود با مردها نقش به سزایی داشت. به همین رو در ادامه مقاله ای درباره زندگی فروغ، از تولد تا مرگ و توضیحاتی از فراز و نشیب های آن به قلم پوران فرخ زاد، خواهر وی آورده شده است.

پوران فرخ زاد، خواهر فروغ و فریدن فرخزاد، شاعر، رمان نویس و پژوهشگر تاریخ باستان و محقق فرهنگ زنان است. از وی بیش از سی اثر چاپ شده شامل آثار تحقیقی، شعر، رمان و … دارد. از مهم ترین آثار وی می توان به آثاری هم چون: آثار تحقیقی «کارنامه ی به دروغ» از انتشارات علم، «مهره ی مهر» انتشارات نگاه، رمان های «در انتهای آتش آیینه» از کتاب سرای تندیس، «زن شبانه ی موعود» انتشارات نگاه،  «بسیج مادر» انتشارات جام، «کارنامه ی زنان کارای ایران»، انتشارات قطره، و کتاب دو جلدی «دانش نامه ی زنان فرهنگ ساز ایران و جهان» از انتشارات زریاب اشاره کرد.

متن پیش رو نوشتار پوران فرخزاد برای ماهنامه خط صلح است که به مناسبت چهل و دومین سالگرد درگذشت فروغ فرخزاد، هنرمند آوانگارد ایرانی نوشته شده است، خبرگزاری هرانا به مناسب فرارسیدن سالروز تولد این هنرمند دگراندیش به بازنشر این مطلب مبادرت می کند.

فروغ:

زنی از سیاره ناهید

وقتی که تعطیلات نوروزی فروردین ۱۳۲۰ به پایان رسید، چند ماهی بیش از لحظه «شگفت عزیمت» فروغ الزمان فرخزاد از هفت سالگی و نشستن پشت میزهای فرتسوده دبستان مختلط سروش نمی گذشت.

در آن زمان هیچ یک از آموزگاران این مدرسه نمی دانستند دخترک هوشیار و شیطانی که بیشتر بافه های گیسوانش را با روبان سرخ زینت می داد و برق کفش های ورنی اش چشم بچه ها را خیره می کرد روزی در پهنه ی شعر معاصر ایران چنان خواهد بالید که دکتر رضا براهنی درباره اش خواهد نوشت: «فروغ فرخزاد را باید بی شک بنیانگذار شعر مونث فارسی دانست.»

بی تردید از آغاز تا پایان سال ۱۳۱۳ خورشیدی زنان متعدد دیگری هم به دنیا آمده اند که بنا بر شهادت تاریخ ادبیات پیش از آن هم آمده بودند.شاعران جنس زن که پیش از، یا مقارن فروغ لب به سخن گشودند و سخنان شان هم بیش و کم بر دل ها می نشست. اما فروغ با پدید آیی ناگهانی خود که با ضربه ی گستاخانه ی شعر ساده ی گناه آغاز شد آتشی چنان بلند را بر پا کرد که دیگر شاعران مونث را با تمامی امتیازاتی که داشتند سایه نشین شهرت نامنتظره ی خود کرد.

ادامه‌ی مطلب

مسئول حقوق بشری پارلمان اروپا: به نقض مداوم حقوق بشر در ایران پایان دهید

ارسال کننده خبر: دیانا تبریزی 10 دی

باربارا لوخبیلر، معاون رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در نامه‌ای به محمود بریمانی، سفیر ایران در بلژیک، از نقض مداوم حقوق بشر در ایران و افزایش اعدام‌ها انتقاد کرد و خواهان رسیدگی به پرونده ۹ تن از فعالان مدنی زندانی در ایران شد.

بارابارا لوخبیلر نوشته است: «با این نامه من از مقامات ایرانی درخواست پایان دادن به نقض مداوم حقوق بشر در ایران – به ویژه  نقض دائم حقوق بشر در رابطه با حق آزادی و مجازات اعدام را دارم.»

او با اشاره به گزارش فوریه ۲۰۱۵ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران که نسبت به افزایش استفاده از مجازات اعدام، از جمله در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر و اعدام در ملاء عام، ابراز نگرانی کرده بود، گفته است که روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان دائماً مورد پیگرد و بازداشت قرار می‌گیرند.

خانم لوخبیلر ضمن تأکید بر حق آزادی بیان و برگزاری تجمع، به‌طور مبسوط به وضعیت آرش صادقی فعال سابق دانشجویی در زندان که به ۱۵ سال زندان محکوم شده و محکومیت غیابی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی به شش سال زندان؛ وضعیت آتنا دائمی فعال مدنی زندانی که به ۱۴ سال زندان محکوم شده؛ آتنا فرقدانی هنرمند زندانی که به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده؛ امید علی‌شناس و آسو رستمی فعالان مدنی زندانی که به ترتیب به ۱۰ و هفت سال زندان محکوم شده‌اند؛ سعید شیرزاد فعال حقوق کودکان که به پنج سال زندان محکوم شده و هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد؛ نرگس محمدی فعال حقوق بشر و جعفر عظیم‌زاده دبیر شورای اتحادیه آزاد کارگران ایران که هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند و در حال حاضر زندانی‌اند، پرداخته است.

ادامه‌ی مطلب

ادامه بازداشت و بی‌خبری از امجد و سوسن سلیمانی

ارسال خبر: مانی مهر 9 دی

از وضعیت یک خواهر و برادر بوکانی که اوایل دی‌ماه به طور جداگانه بازداشت شدند، اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار روز پس از بازداشت امجد سلیمانی، نقاش و طراح بوکانی، خواهرش سوسن سلیمانی نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
آقای امجد سلیمانی روز اول دی‌ماه در محل کارش بازداشت شد. گفته می شود که نهاد بازداشت کننده اطلاعات سپاه بوکان بوده است.
سوسن سلیمانی، مهندس پتروشیمی، پس از بازگشت از سفری به اقلیم کردستان بازداشت شده و محل کارش نیز از سوی مأمورین پلمپ شده است. امجد سلیمانی سابقه‌ی یک بازداشت هیجده روزه در سال ۱۳۹۰ را دارد که با قرار کفالت آزاد شد. از دلایل بازداشت و اتهامات این خواهر و برادر اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

امید شاهمرادی به هتک حرمت خانواده خود در زندان اوین اعتراض کرد

ارسال خبر: خانم دیانا تبریزی 8 دی

امید شاهمرادی٬ زندانی امنیتی بند ١٢ زندان اوین٬ به برخوردهای غیر اخلاقی صورت گرفته با همسر او در جریان ملاقات هفته گذشته اعتراض کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از سحام٬ امید شاهمرادی سنندجی زندانی بیمار امنیتی که در اعتراض به عدم درمان و عدم رسیدگی به وضعیت پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود در نامه ای خطاب به حاجیلو ، دادگاه ناظر زندان اوین ، از دو تن از کارکنان زندان شکایت کرد. ادامه‌ی مطلب

فراخوان جلسه نمایندگی دانمارک

01 Den